Annons:
Etikettraser
Läst 1843 ggr
[Minion]
2020-03-24 14:19

Podengo, Mellanpudel och Dvärgschnauzer

Hej! 

Ni som ägt/äger ngn av dessa tre raser, vad skulle ni säga är det (för er) bästa repsektive "sämsta" med att äga just denna ras!? Är det något som ni anser utmärker rasen på ett positivt sätt och vad hade ni "kunnat vara utan".

Står inför ett val och det är alltid kul och nyttigt att få höra andras upplevelser 🙂

Man kan ju inte få allt… Men jag tänker att de sämre sidorna (vilket givetvis är en personlig uppfattning) med rasen ändå ska vara ngt man tycker är ok att leva med 😉

Tack för input! ☀️

Annons:
Changrila
2020-03-24 17:16
#1

Jag har inte ägt någon av raserna, men jag har erfarenhet av dem ändå på olika sätt.

Framförallt är det ju tre väldigt olika raser. Podengon är urhund som även får vara med på vinthundarnas lure coursing. Där har du självständighet och jaktlust. Pudlarna är mer "med" dig, glada och alerta, kvicktänkta och perfekta som aktiva sällskapshundar. Även dvärgschnauzern är en bra aktiv sällskapshund, men jag upplever att de är mer "allvarliga"/seriösa än pudlarna.

Sedan har de ju olika pälsar samt olika hälsoläge, vilket också är värt att tänka på om man är intresserad av att köpa någon av raserna.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Minion]
2020-03-24 19:14
#2

#1 Stort tack för ditt svar! Mycket givande. Ja det är ju tre helt olika raser och alla gör oss nyfikna på sitt sätt. Känns spontant som att en mellanpudel är det bästa valet av dessa för en aktiv familj med ett gäng barn 🙂 !? Klart att det bästa är en päls som inte behöver skötas och inte fäller😂men just pälsen känns i detta läge som det minst viktiga.

fancie-
2020-03-25 14:46
#3

Äger ingen av raserna men kommer ändå med input; Jag tycker också utgående ifrån din förra tråd att mellanpudel skulle kunna vara en ypperlig ras för er! Som #1 säger, pudeln är ofta en lättsam och glad hund till lynnet, medan just schnauzer har lite mer allvar. Pälsen är ju enkel när man håller den kortklippt och det finns vinterkläder som håller hunden varm.👍

[Minion]
2020-03-25 16:25
#4

#3 Perfekt! Tack! Ja det var många som tipsade om just mellanpudeln i förra inlägget och även nu 🙂 Blir ju bara lättare och lättare att fatta ett beslut, här lämnas inget åt slumpen 😉 Bara se till att hitta en bra uppfödare också. Gissar att skk och pudelklubben är bästa ställena att utgå ifrån 🎈

fancie-
2020-03-25 19:25
#5

Jaa därifrån borde du komma åt alla seriösa uppfödare! Sök efter någon som faktist är aktiv med sina hundar och åk och hälsa på!👍🏼

hemul
2020-03-25 22:28
#6

Känns som både pudeln och podengo är lättare raser. Schnauzer kan vara rätt skarpa, tycker jag (med min iofs begränsade erfarenhet av rasen).

Annons:
cindra
2020-03-26 08:42
#7

Du kan ju alltid gå och bekanta dej med olika exeplar av raserna. Pudeln gillar jag starkt själv, har en mellan, som är mycket glad och följsam. Han lär sej snabbt och är mycket lätt på alla sätt. Vad jag har sett av de andra två är de mera självständiga och har en hel del mera egen vilja och mera temperament. Gillar man hundar med egen vilja och temperament är ju någon av de två säkert mera i ens egen smak.

[Minion]
2020-03-27 11:07
#8

#7 Tack, vad snällt med input! Alltid värdefullt med input från ngn som äger rasen. Av det su skriver så skulle ju pudeln vara mest passande för oss. Om vi skaffar en kommer jag se till att hålla den hyfsat kortklippt. Hur ofta krävs det klippning då!? Lätt att lära sig själv (om man inte är så noga med resultatet i "snygghet" 😉)!? Hur är de med mat!? Tänker om man utgår från en labrador och jämför med det 😃. Vad behöver din pudel i mängd aktivering för att vara lycklig!? Stort tack för din hjälp!!

Amandla
2020-03-27 11:32
#9

Pudelklubben har aktiviteter av olika slag över hela landet, även om det mesta nog ligger nere för tillfället. Deras promenader är ett perfekt tillfälle att träffa pudlar och deras ägare. 

Pudelpäls växer ungefär lika fort som människohår, även vad gäller pälsen i ansiktet, på tassar och "underrede" så det är en hygienfråga att hålla ordning där. Jag badar och klipper mina var tredje vecka ungefär, oftare nu i pollentider eftersom jag är allergisk. Jag borstar dem inte mellan baden (särskilt inte nu när de har pollen i pälsarna, vill inte ha något astmaanfall), båda är kortklippta. Det är inte särskilt svårt att klippa, gå en klippkurs eller två och skaffa bra redskap. Den kostnaden har du igen kvickt! 

Vanligast är nog att man badar och klipper varannan månad ungefär, i alla fall om man gör det själv. Vissa pudlar som lämnas in till hundfrisör är riktigt skitiga och toviga, jag skulle skämmas om jag var  en sån ägare för tovor kan göra ont att ha.

Det finns pudlar som är kinkiga med maten, men de flesta äter det de ska och så finns det såna som mina  som nog skulle kunna äta snudd på hur mycket som helst. Minsta toypudeln brukar jag kalla för minilabradoren 😛


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kazlou
2020-03-27 22:58
#10

Jag har själv dvärgschnauzer men inte så stor uppfattning av de två andra raserna så kan inte direkt jämföra tyvärr. 

Det första som poppar upp då jag tänker på det bästa med dem är nog antagligen att de är så lätta att ha med sig i vardagen. De är nöjda bara de får vara med familjen och generellt ganska "tuffa" hundar trots sin storlek, de orkar gå hur långt som helst i princip och piper inte för minsta lilla. De har även lätt att koppla av t.ex. inomhus men är inte heller lata utan vill hänga på direkt något kul händer. 

Det som jag tycker är sämre med rasen är väl kanske pälsvården även om den är ganska enkel, det är väl bara jag som inte gillar den delen😃. Pälsen behöver borstas någon gång i veckan och trimmas med jämna mellanrum. Trimningen kan man ha någon med erfarenhet att göra i början men jag vet många som trimmar själv senare.  Sköter man pälsen rätt har hunden ett bra skydd mot vatten och vind och man kan skippa täcken och liknande. De fäller inte heller och anses vara "allergivänliga". 

Vanligt hos rasen är bland annat tandsten, har fått dra bort flera tänder och åkt på flera tandstensborttagningar nu de senaste åren.

cindra
2020-03-28 08:15
#11

Min pudel(svart) är väl lite speciell, han tovar i princip inte alls, bara jag inte tvättar, trimmar och borstar för mycket. Så jag brukar bara klippa ner honom 2-3 gånger i året. Tassar, hygien och ansikte lite oftare. Hans päls skyddar också bra mot kyla, vilket inte alla pudelpälsar gör. Svarta kan ha en lite lättare päls än de andra. Jag lärde mej snabbt att själv trimma, men han är ju ingen utställningshund.

Vissa pudlar kan vara väldigt kräsna och vissa kan ha lite känslig mage, inga labradorer så där över lag. Min egen äter för det mesta, men ibland kan ett mål lämna emellan och då kanske jag också märker att han har gått upp lite i vikt. Så han reglerar själv lite också, trots att han är kastrerad. 

Han är med på allt, kan springa 10km brevid en cykel (i hög fart), men är också nöjd med nästan ingen "ordnad" motion. Vi har en ganska stor inhängnad gård, där han tycker om att ströva omkring själv.  Jag har tränat agility och till och från också rallylydnad, men de är ju på paus nu pga corona. Man märker egentligen inte på honom om det har varit en mera passiv eller aktiv period. Han har ganska bra nerver och kan anpassa sej mycket.

ipopuma
2020-03-28 08:39
#12

Beror ju på vilka egenskaper man vill ha 😅. Har själv dvärgshnauzer och du är välkommen att ställa frågor. Håller inte med #6 tycker inte att DVÄRGschnsuzern är skarp. Är STOR skillnad mellan storlekarna och schnauzer samt dvärgshnauzer är två olika raser. Passat många dvärgshnauzers och har en själv. De är superenkla men har ändå personlighet. Säger ja till allt och är glad till det mesta. För mig är nackdelen är att det stora träningsdrivet en finns där, jämför nu med min malle och riesenschnauzer, om man vill komma långt. Men de vill jobba, tävlat och tränat det mesta med min 😁

[Minion]
2020-03-28 10:21
#13

#9 😃 Vad gulligt med en minilabrador… Verkar kunna skilja lite i deras matvanor då. Tack för din input, låter ju som att pälsvården ändå ska kunna gå att hantera och jag tycker det är ett stort plus att slippa ha hundhår ÖVERALLT som med labradoren… Ska spana in pudelklubben lite närmare, tack!

Annons:
[Minion]
2020-03-28 10:27
#14

#10 Tack för din input kring att äga en dvärgschnauzer. Verkar som att den är lika tuff som den ser ut! Älskar deras utseende. Kollade en film på ngn som trimmade sina själv och det såg rätt så avancerat ut. Verkar enklare att klippa en pudel själv. Men det är ju bara av vad jag sett på youtube… 😉 Vad jag förstått så har mindre raser generellt mer problem med tänderna, så det gäller säkert mer eller mindre oavsett ras om man har en liten hund.

[Minion]
2020-03-28 10:31
#15

#11 Vilken härlig pudel du verkar ha!! ❤️ Tack för att du delar med dig. Verkar vara en härlig ras och passa det liv vi lever. Skönt med maten också när man är van vid en labrador 🤪 Kanske ska kika lite på en svart eller b&t då, vore ju skönt om pälsen är så lättskött som möjligt.

[Minion]
2020-03-28 10:36
#16

#12 Ja exakt! Det som en ser som en nackdel i en egenskap kan ju vara ett stort plus för ngn annan. Jag har alltid haft ett öga på dessa dvärgschnauzrar, älskar deras look och efter att jag börjat höra mig för om dem verkar de ha en härlig personlighet också. Vi kommer inte tävla med vår hund utan söker en hund som inte kräver mycket men orkar mycket. Kan hänga med på långa vandringar och inte så väderkäsnlig etc. Tålig och stabil hund, med avknapp inne, som gillar att hänga med familjen (både innen och ute) typ 😎

Kazlou
2020-03-28 17:38
#17

#14 Jo, det är nog en viss teknik som krävs och länge tar det… På senare år har jag istället klippt pälsen med maskin men det resulterar ju förstås i en mjukare päls som skyddar sämre.

Upp till toppen
Annons: