Annons:
Etikettövrigt
Läst 1122 ggr
Hornslandet
3/20/20, 4:05 PM

Spanien och karantän

Nu såg jag nått från en stad i Spanien. Där kör de hel karantän för närvarande, och gått ut med officiella regler att hundar enbart får rastas 15 minuter per gång, och på samma gata där de bor. Det är inte små böter de ger till de som bryter mot detta (kan bli tusentals kr).

I Frankrike måste man skriva i formulär online varje dag för anledning att gå ut (tex hundrastning). Missar man = dryga böter.

Detta låter bara så jävla sjukt. Hur hållbart ska detta kunna vara tror nån? Det är inte direkt hundpromenader som sprider smittan.

Det är nu jag verkligen känner att jag fan vill flytta från lägenhet till hus och aldrig återvända till att bo i stan.

Annons:
Sindri
3/20/20, 4:56 PM
#1

Hela Spanien är i karantän. Endast en person får gå ut med hunden, till närmsta gröna plätt (sedan är alla poliser individer och tolkar allt på sitt eget sätt).
Och det är inte den enda restriktionen, en del huvudlöst stolliga och ologiska. Jag får dela hus, badrum, kök och säng med min man, men inte åka i samma bil. Så blir det när hysterin får råda…….

Hornslandet
3/20/20, 5:36 PM
#2

Det låter dock galet, såg en video samtidigt från spanska staten där det sades att poängen inte var att begränsa längd på hundpromenader, utan snarare att man ska rasta hunden och inte göra annat. Vettefan hur hållbart det är i längden liksom, många hundar som får lite krupp om detta ska pågå länge.

För att inte tala om andra djur?

Sindri
3/20/20, 6:08 PM
Hornslandet
3/20/20, 6:46 PM
#4

#3 Jadu. Å andra sidan ger jag inte många kronor för djurhållningen i stora delar av asien, oavsett vad. Härligt att det finns en del som försöker.

hemul
3/20/20, 6:50 PM
#5

För mycket för sent? Jag är ju av den åsikten att det borde ha satts in hårdare åtgärder för länge sedan. Vi KUNDE ha testat alla som klev av planen från sina löjliga skidresor och stängt gränserna för folk som inte bor eller jobbar här. Vi kunde kanske ha hållit det borta eller ivf klarat oss med ganska få fall. Nu får vi det kanske som i Italien och Spanien istället.

Känns väl något överdrivet att man inte får rasta hunden mer än en kvart, men det kanske är nödvändigt? Folk tenderar att klumpa ihop sig och får man vara ut längre är ju risken större att man stannar och pratar med någon. Särkilt när lappsjukan sprider sig. Bor man ensam behövs det inte många dagar innan det börjar kännas plågsamt att inte träffa folk.

Och i den här situationen kunde det faktiskt vara mycket värre. Men kunde ha besluta att man inte får rasta hunden alls och gett alternativen låda eller avlivning.

Hornslandet
3/20/20, 6:59 PM
#6

#5
Eh va? Alltså seriöst, nu börjar galenskaperna gå för långt. Då ska man avliva alla andra djur folk måste gå utomhus för att ta hand om också? 

Förstår du att folk nu idag sitter och ifrågasätter varför man vill stänga after ski i Åre under påsken?

Ja, vi skulle gjort mer förut, men lite jäkla vett får vi ha kvar i huvudet. Hundrastningar är inte problemet här. Jag har aldrig hört talas om att folk "tenderar att klumpa ihop sig" för att de rastar sina hundar.

Herrejävlagud, som att man inte kan klara sig både några dagar och några veckor utan att gå och fika och dricka bärs med folk.

Det är den gamla vanliga avundsjukan sånt här baseras på till största del. "Men de får ju varför får inte jag!!!" + en stor dos av hysteri. Då ska vi väl sätta dit alla jävlar som har hus och trädgård också? Eller balkong? Eller bara större lägenhet än en själv?

Kan vi inte separera alla familjer också? Det är ju orättvist att de som bor ensamma ska vara ensamma medans familjer kan mysa tillsammans! Och de sprider ju smitta sinsemellan!

Nej, nu är det dags att komma tillbaka till sinnena.

Annons:
hemul
3/20/20, 8:18 PM
#7

Vilka andra djur? Kor och grisar? De är inte i stan där det rör sig en massa människor liksom.

Jag sa inte att man ska avliva hundar. Jag sa att man kunde ha valt den vägen.

Och vad då separera familjer? Det här har väl inget med avundsjuka och rättvisa att göra. Jag sa att folk som lever ensamma lär vara mer benägna att prata med andra människor de möter ute. Detta med social distansering är inte så lätt som det låter. Det är mycket svårt att avstå från mänsklig kontakt.

Det är nog du som inte förstår vilken magnitud detta har och  kan få även i Sverige. Att hundar inte får motion och kanske klättrar på väggarna är INTE det största problemet i länder där folk dör för att det inte finns vårdplatser.

Och nej, jag förstår inte varför folk ifrågasätter att after-ski ska stängas. Förresten överväger man att stänga inte bara after-ski utan hela verksamheten i Åre.

Hornslandet
3/21/20, 12:17 AM
#8

Skrev ett längre svar först, men ångrade mig. Vad är poängen ens.

Du får tro som du vill. Det är dock synd att du tolkar in saker från ditt egna huvud i vad du tror jag säger.

hemul
3/21/20, 3:51 AM
#9

Jag har väl över huvud tagit inte tolkat något du sagt?  Det gjorde du däremot med det jag skrev, ganska vidlyftigt t.o.m. Därför försökte jag förklara närmare vad jag försökt säga.

Tycker det är rätt tröttsamt när man inte kan ha olika mening om någonting utan att det ska bli upprörda känslor.

Men du kan ju fundera på om du tror de närstående till de mer än 600 personer som dog i Italien igår bekymrar sig nämnvärt över om hunden har fått tillräcklig motion och aktivering. Tänk också på att långt ifrån alla var dödsdömda. En del av dem hade överlevt om de fått adekvat vård, men det fick de inte därför att vårdplatserna inte räcker till för alla. Ska vi då låta ännu fler dö i onödan därför att hundarna behöver motion? Inte i min värld.

hemul
3/21/20, 6:02 PM
#10

Om man nu ska se till hundarnas bästa kan man ju också tänka ett varv till och fundera över vad som händer om hundägarna själv blir sjuka och antingen får hemmakarantän eller måste ha sjukhusvård. Vem tar hand om hunden och hur mycket motion får den då tro? Om ingen kan ta hunden, vad händer med den då?

Bästa sättet att skydda hundarna är nog att skydda ägarna.

Upp till toppen
Annons: