Annons:
Etikettbeteende
Läst 1149 ggr
Tipsutin
2020-03-19 12:22

Vi behöv hjälp!

Hej. Vi har en galen liten tik på 7 mån(finsk lapphund). Hon skäller massor (vet att denna ras gör det..men så mycket!!??) hoppar, biter, kissar/bajsar i soffan och sängen trots långa promenader (hon bara nosar i marken ute och gör inga bestyr), hon biter sönder allt, hon vägrar lyssna eller lyda oss..har provat det mesta, sitter varje dag och googlar tips på saker jag kan prova men inget hjälper. Hon är också svartsjuk på vår äldre hund (toller) och nafsar och hoppar på henne så fort man ens klappar henne…ingen vill komma till oss längre pga. valpens, våra grannar hatar oss för att valpen skäller helatiden…Vi vill ju behålla henne men det börjar bli riktigt jobbigt :(

Annons:
Herveaux
2020-03-19 12:23
#1

En unghundskurs kanske skulle vara en bra start? 
(Hur kursutbudet nu ser ut i dessa tider vill säga.)

Hur lång tid ger du en träningsmetod eller teknik innan du ger upp den?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Retriever456
2020-03-19 13:05
#2

Det är en unghund ni har, dom är väldigt jobbiga, dom ”glömmer bort” allt dom har lärt sig och börjar hitta på toksaker. Som #1 säger skulle det vara bra med en unghundskurs men det är ju kanske inte så många kurser i dessa tider. Kanske ta kontakt med en privattränare istället? Som kan komma hem till er och hjälpa er med de olika sakerna. Undrar också, hur lång tid ger du träningsmetoderna?

Tipsutin
2020-03-19 14:39
#3

Har också tänkt på tränare, men gär inga kurser just nu. Kommandon som sitt,ligg,stanna osv har vi hållit på med sen hon kom hem till oss, hon kan dem men vill inte lyda. Har provat olika metoderna i ca 1-2 månader, grejjen är just det att det känns som att hon förstår men verkligen inte vill lyda. Dethär med rumsrenheten, har provat piss off spray, ettika, citron…tvättat soffan med ättika och ångtvätt ca 10 ggr, hjälper ej. Citron har jag också gnidit på möbler för läste att det skulle få hunden att sluta bita, nope. Höll på med det i en månad också kanske. Har lagt upp grindar men hon skäller konstant om hon är bakom dem, hon slutar inte. Samma när det kommer gäster, har provat ha henne bakom grinden (hon lugnar sig inte), ignorera henne (svårt när hon bits och hoppar), lägga henne i ett annat rum(samma som med grinden) dessa har vi också provat med sen hon var liten..har inskaffat ett skallhalsband nu, provat de några ggr men hon reagerar inte på det alls…

Lavin
2020-03-19 14:53
#4

Jättesvårt att ge tips endast baserat på din beskrivning. Ta kontakt med en tränare som kan se henne i verkligheten. Om vi bortser från att det är en unghund (och selektiv hörsel kommer liksom på köpet) hur jobbar du med belöningar?  "Vill inte lyda" - gör så att hon vill lyssna på dig. Gör att hon ser ett värde i att lyssna och göra det du ber henne om. 

Kan inte säga något om skällandet, beror helt på vilka tillfällen hon skäller. Skällandet är bara ett symptom så för att få bort det måste du hitta orsaken - inte genom att korrigera skällandet.

Tipsutin
2020-03-19 15:06
#5

Hon får godis,beröm,klappningar varje gång hon lyder. Men jaa..med nåt annat vet jag inte hur jag ska belöna henne. När det kommer till skällandet, hon skäller när vi kommer hem, när det kommer gäster, när hon får mat, när hon är glad, när hon är arg, när hon leker, när hon är svartsjuk på andra hunden, när hon hör bilar utanför huset, när vi är ute på promenad och det går männskor,cyklar,bilar förbi…

kinjelooo
2020-03-19 15:10
#6

Vad är det för ”metoder” du har provat då? När en hund inte vill ”lyda” handlar drt alltsom oftast om fel belöning. Klappar och beröm jobbar väldigt få hundar för. Tänk dig att du får en klapp på axel istället för lön på jobbet. Det funka inte. Vad som är en belöning bestämmer hunden själv. Du får prova olika godis, leksaker, lekar, och se vad hunden uppskattar mest. Annars skulle jag också råda dig anlita en instruktör, speciellt om du inte är van att träna hund.

Annons:
Tipsutin
2020-03-19 15:21
#7

Asså vet inte hur jag skall förklara vilka metoder jag använt, vanliga? Såna som jag sett andra använda. Min andra hund är väldigt lydig och var superlätt att träna, tränar nu valpen på samma sätt bara att repeterar allt mycket mer men hon tappar liksom intresse genast. Menade nog att jag belönar både med godis beröm och klappning, inte bara klappa…men ska försöka med leksaker då, tack för tipset.

Herveaux
2020-03-19 16:04
#8

#7 Vanliga metoder säger inte mig så mycket. 
Du kan förklara med "När hunden gör si så gör jag så". 
Ex:
"När hunden skäller på folk utanför fönstret så kastar jag ut godis över golvet. Hunden fortsätter skälla ändå…"


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

kinjelooo
2020-03-19 18:53
#9

För att det funkade på din förra hund behöver inte betyda att det funkar på alla. Hundar är individer och dessutom har du två helt olika raser med olika egenskaper. Retriever är en sak, och en spets en HELT annan. För det första så är skall för lapphundar som andning, det är svårt att lära bort. Du kan minska på det med en spets kommer skälla mycket. Jag tror att du behöver mer hjälp än ett forum kan erbjuda.

Tipsutin
2020-03-19 19:39
#10

Jag vet att det är helt olika med alla hundar, men man kan väl ändå försöka lika som med tidigare hund, tycker inte det är något fel på det. Men ursäkta att jag frågade. Skrev inte här för att bli utskälld, såg att andra också bett om tips så tänkte att jag också kunde göra det.

Herveaux
2020-03-19 19:44
#11

#10 Ingen har skällt på dig. Ingen har sagt att du har gjort något fel.
Vi försöker bara hjälpa till så gott vi kan via ett forum.🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Changrila
2020-03-19 20:47
#12

Hur ser hundens dag ut? Hur mycket får den vara ute och röra på sig?

Brukar hon få tuggben eller annat lämpligt att tugga på? Tränar och leker ni något tillsammans?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lord Vulcan
2020-03-20 11:17
#13

Är det 2 tikar? Det är svårt. Hade 2 schäfertikar, där den yngre gjorde likadant. Tyvärr eskalerade det, hon bet den äldre, sin mamma, så hon fick sys. Idag är den yngre tillbaka hos uppfödaren, och har det jättebra. Krävs mycket tid och träning för att komma tillrätta med problemet. Lycka till 🤗

Annons:
Lord Vulcan
2020-03-20 11:20
#14

#7 Jag gjorde oxå likadan med andra schäfern, som med första. Det är ganska naturligt att man gör. Inget fel med det 😉

cindra
2020-03-26 09:03
#15

Låter lite som min före detta bordercolliehane, han hade ADHD, tills han blev kastrerad, då blev bara ADD kvar. Han var helt hopplös som valp, som tur var en BC, så han lärde sej ändå så småningom, men inga metoder tycktes bita på honom. Som tur är, var han inte min första hund. Han lugnade ner sej så småningom och blev lite hyfs i honom också när han var runt 2-3år. Efter det var han en fin hund, om man tog i beaktande hans egenheter.

Kan du anlita någon privat hundskolare, som kan ta emot er nu i koronatider? En och samma som ser helheten och kan följa upp er. Många olika tips kan göra hunden och dej förvirrade och frustrerade.

Jojaton
2020-03-26 10:15
#16

Undrar också hur dagarna ser ut, får hon bara promenader eller får hon använda huvudet på något vis, kanske genom spår, uppletande eller så? 😊

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: