Annons:
Etikettbeteende
Läst 987 ggr
stefaniii
3/16/20, 5:15 PM

Aggression hos valp?

Hej gänget! 

Jag har en jack Russell valp på 3.5 månader som är ganska osäker och blyg bland nya människor, men vänjer sig efter ett tag. Dock har jag märkt ett beteende som har börjat oroa mig. Hon morrar och visar tänder mot barn som närmar sig. Idag bet hon till och med en liten flicka som ville klappa henne. Jag förstår att barn från en valps perspektiv kan verka läskiga med deras plötsliga rörelser och så. Jag vet bara inte hur JAG ska agera i stunden? Har hört att man inte ska korrigera valpen, utan bara ignorera beteendet och det har vi gjort men det har blivit värre. 

Ska vi undvika barn helt och hållet? Eller hur ska vi träna bort hennes osäkerhet? Annars är hon en väldigt lekfull och kärleksfull valp, men då är det bara med oss eller med vuxna människor som hon lärt känna. 

Skulle bli så tacksam för lite hjälp och tips! 🤔

Annons:
hemul
3/16/20, 5:35 PM
#1

Andra har säker bättre och mer detaljerade svar. Men till en börja med tycker jag inte ni ska låta barn gå fram till valpen alls. Låt dem stanna en bit ifrån. Be dem stå/sitta stilla, att inte stirra på valpen o.s.v.  Låt valpen bestämma om hon vill gå fam och hälsa eller inte. Tvinga det inte på henne och låt inte andra göra det heller. Förklara för barnen att valpen är blyg och rädd och bara en liten bäbis som man måste vara försiktig med.

[Tismon]
3/16/20, 5:50 PM
#2

Respektera att valpen inte vill bli klappad av barn och försök istället ge henne positiva associationer :)

kinjelooo
3/16/20, 5:52 PM
#3

Låt inte barn närma sig hunden, punkt slut. OM valpen själv vill ta kontakt med ett barn, förklara för barnet att det inte ska klappa på huvudet utan låta hunden lukta själv och ev. kan bjuda på några godbitar. Mer än så ska inte en hund behöva klara av enligt mig, de har rätt till sin integritet också. Finns det barn i hemmet gäller det att förklara för dem att hunden vill vara i fred och kommer själv söka upp dem för lek när den vill. Aggression är ett symptom på underliggande osäkerhet/rädsla, det är hundens sätt att kommunicera, men det betyder inte att hunden ÄR aggressiv. Går ni valpkurs? Be ev. om tips där.

Retriever456
3/16/20, 6:18 PM
#4

”Aggressionen” kommer från ren rädsla antagligen. Barnet kan sätta sig på avstånd, innan det blir obehagligt för valpen, och bara ta det lugnt en stund, sen så kanske barnet kan väldigt försiktigt lägga fram en godis till valpen så barn kopplas till något gott. Alltså, om ett barn kommer, betyder det att barnet kommer med något gott. Om inget hjälper så tycker jag att ni ska ta kontakt me en hundpsykolog, eller eventuellt fråga ledaren av valpkursen (om ni går på nån), men det kan hända att ni får samma tips. En hundpsykolog kan gå ner lite längre djupare och hjälpa er på ett annat sätt tror jag.

Majken!
3/16/20, 6:42 PM
#5

Jag hade lämnat tillbaka en valp som så pass tidigt visar att den är så reserverad. Det är inte rastypiskt och heller ingenting som du kommer kunna träna bort helt. Att ha hund ska vara roligt, köp en med bättre mentala förutsättningar.

OlgaMaria
3/16/20, 6:42 PM
#6

Tycker det låter helt fel och konstigt att man ska ignorera beteendet. Man behöver ju lära valpen hur den ska bete sig, vad som är önskat och inte önskat. Sen behövs ju träning. Valpen är antagligen inte van med barn men det är något som är bra att få chans att öva sig på. Man kan också behöva hjälpa barnet hur det ska bete sig - det är ju bra om man inte behöver det på sikt men i början hjälper det ju för att valpen ska känna sig tryggare. Jag har en valp nu som är väldigt barnkär, men jag brukar säga till barn som är osäkra eller för hajpade att sätta sig på huk och hålla fram handen så hunden får lukta. Sen är det bättre att klappa på sidan av hunden istället för på huvudet som många vill göra spontant. Hunden vill gärna få tag i allt som kommer mot huvudet så det är lätt att de söker handen med sin mun då.

Tror det är bra att du är delaktig i mötet så att hunden känner från dig också att det inte är ett hot. Sätt dig på huk och prata med barnet, visa barnet att det kan hålla fram handen. Håll hunden nära dig. Om min valp skäller så säger jag nej och håller försiktigt mot hennes nos - det avleder. I början brukade jag röra vid handen på den som skulle hälsa. Det är ju bra om barnet inte klappar på en gång utan först sätter sig ner och håller fram handen - ger hunden lite tid och chans att bekanta sig innan den blir berörd.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Frida B
3/16/20, 11:00 PM
#7

Håller med #5, hade lämnat tillbaka en sån valp. Annars skulle jag aldrig utsätta barn för en hund som bits. Handlar faktiskt inte bara om valpens trygghet, utan även barns trygghet. Släpp imte fram hunden till barn, och tvärt om, förrän du är säker på att hunden inte kommer bita någon igen. Har tyvärr inga konkreta träningstips på en 3.5 mån valp som bits på allvar.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
3/17/20, 8:08 AM
#8

Hade också lämnat tillbaka valpen. Hund ägande ska vara kul, och en hund med sån tydlig rädsleproblematik redan som valp är inte kul. Jag vill också argumentera för att det är inte är schysst mot valpen. Ska ni behålla den så har de övriga bra råd. Låt folk aldrig gå fram till valpen, utan om valpen ska fram så ska det vara valpen som går. Munkorg när den ska träffa folk, och släpp aldrig fram valpen om du inte är säker på sinnesstämning, vissa hundar söker upp faran för att skrämma den längre bort.

OlgaMaria
3/18/20, 10:05 AM
#9

Att en valp är rädd vid nya situationer är normalt, och det är lätt att den rädslan sitter kvar ifall den inte får positiva upplevelser i en viss situation. Jag tycker bara det låter som att valpen inte fått chans att lära sig möta barn och att ni kanske inte varit till hjälp heller. Ignorera kan ju betyda att ni inte visar på ledarskap i situationen - valpen känner sig inte beskyddad och måste själv värna om reviret och skrämma bort det som upplevs hotfullt. Har svårt att tro att detta inte skulle kunna lösa sig fint om valpen bara får chans att lära sig under trygga omständigheter.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: