Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 743 ggr
[Tismon]
3/15/20, 8:15 PM

Drag?

Alltså jag kan ingenting om olika hundaktiveringar och försöker lära mig. Kom och tänka på just "drag" för att jag idag ville gå i rask takt och inte riktigt orkade koppelträna honom i den nya miljön så det slutade med att han drog. Kopplade bara fast honom i midjebältet och spände där bak (antidrag sele med spänne fram och bak) för att inte belasta honom fel. Sen småjoggade jag efter när han drog, vilket verkar vara en grej tror jag? Då har jag en massa frågor för detta var intressant och bra motion för oss båda 1. Om jag fortsätter "dra" med honom, kan man lära in så att han skiljer på "nu får jag dra!!" och "nu vill matte att jag går fint!"? 2. Ska jag låta honom dra-dra (alltså hur mycket han bara kan!) , eller måste jag springa efter så att han inte drar för mycket och överbelastar sig? Hur gör jag om jag vill minska takten? 3. Har haft ett koppel med fjädring innan men det drogs sönder. Då undrar jag om det finns sådana koppel som håller för stora hundar på 30kg+? Jag pratade med någon i en butik och de sa att alla sådana koppel bara håller för små hundar så det är inte lönt. Om så är fallet, vad för koppel/lina/osv är lämpligt för detta? 4. Behövs en särskild sele för att inte ryggen ska ta skada? Något ni rekommenderar? 5. Vad gör ni när hunden drar åt fel håll? 6. Vad gör ni när hunden tvärt stannar för att nosa och nosa och nosa upprepande? 7. Finns det något annat som ni tycker jag borde veta angående detta? Något med säkerhet? Metoder? Tricks? Bara skriv på!

Annons:
JoannaLi
3/15/20, 8:32 PM
#1

Jag hade föredragit en riktig dragsele, tex Björkis, Nonstop, Neewa, Dragråttan osv. Kan kosta 300 kr i butik. En draglina hittar du av samma märken, de håller utmärkt för både 30 och 60 kg. Ja, låt honom dra-dra så mycket han vill och orkar. Går hunden åt fel håll så hojtar jag "framframfram" och berömmer när det blir rätt. Krävs det så stannar jag och korrigerar milt med rösten, och startar om. Samma sak med tvärstopp, det tillåts inte. Se till att hunden är rastad ordentligt innan bara. Och ja, du bör ha ett dragkommando "ja/kör/dra/spring" eller vad som helst, och så en signal som betyder att nu tar vi det lugnt, och det är ok att nosa osv, jag kör "hoooou" eller helt enkelt varsågod.

JoannaLi
3/15/20, 8:34 PM
#2

Förlåt, och om du vill minska takten så finns det ju två vägar. Antingen lär du in en signal för lägre tempo, eller så gör du som mig och inte pallar ha så många kommandon, och så sätter du i fötterna i backen och lägger dig i midjebältet så att takten blir lägre 😂 mina väger tillsammans inte så mycket mindre än mig, och det går. Men ibland är det spännande. Det bästa med att springa med hund, förutom endorfinkicken och känslan, är ju när hundarna drar riktigt bra och självsäkert framåt, så man bara behöver veva benen och fokusera på vars man ska sätta ner fötterna. Resten sköter hundarna 😍

[Tismon]
3/16/20, 1:31 PM
#3

#2 Åh, okej! Då kommer frågan: hur vet man storleken? Ibland står det siffror, ibland S/M/L osv. Kanske det är bättre att jag går in på en djuraffär och ber om hjälp? Brukar köpa det mesta online men blir lite svårt med storlekar, haha. När det kommer till draglina, vill jag ha ett med expander? Hur många meter tycker du är rimligt till en labrador? Jag kollade runt på koppel och så, vissa stretch/expander/koppel med fjädring/vad man nu vill kalla det har max-kilo, som detta exempelvis klarar max 8kg https://vetzoo.se/hurtta-soft-grip-stretchkoppel Hade gärna velat ha en draglina men även ett vanligt expanderkoppel till vardags om sådana finns för större hundar. Men aa, det låter ju smart! Har du lärt in hundarna kommandona innan eller är det något de plockat upp medan ni kört på? Jag vet inte riktigt hur jag själv ska lära in detta. Använder ni kommandon när ni ska svänga och isf, hur lär man in detta? Min hund är ju ganska intresserad av spår så han kan ibland bara tvärstanna mitt i ingenstans för att något luktade intressant. Jag kan försöka se till att han är rastad nästa gång vi kör på, men ifall han fortsätter stanna, har du några tips? Hur lärde du in "houuu" /varsågod? Dragkommandot, ska jag säga det varje gång vi kör på eller måste jag lära in det med? Vet inte hur jag ska få honom att koppla ihop kommandot det. Förlåt om jag ställer för många frågor, allt detta är så nytt för mig, hahah. Jag tror jag kör på ditt sätt, låter enklare 😊 Definitivt, det kan jag tänka mig! Ser fram emot att börja springa med honom, innan det tyckte jag att springa var så himla tråkigt när man gjorde det ensam

[Tismon]
3/16/20, 1:32 PM
#4

När jag ändå pratar om selar, lite off topic, men min nuvarande antidrag-sele som vi använder till vardags och koppelträning börjar bli lite slitet. Undrade om någon vet en liknande sele fast för större hundar? https://mgross.se/produkt/antidragsele-gra-small-education-coneckt/ (jag tror denna är liten??) Letat i djuraffärer och de med handtag som ser bekväma ut har inget spänne där fram, alltså vanliga selar. Eller om någon vet en modell som är bättre? Vet heller inte hur man kollar så att måtten är rätt 😅

Lavin
3/16/20, 1:59 PM
#5

Jag rekommenderar att skaffa en dragsele och då förknippar ju hunden den selen med att dra. Jag använder spring för att springa och sakta för att skritta/sluta dra. Låter inte hunden gå och nosa när den har dragsele men kan lägga in pauser (mest för min skull haha) så mitt "sakta" är inte samma som "varsågod att nosa som du vill". Så fort vi tränat färdigt tar jag av dragselen. 

Jag låter hunden dra så mycket den orkar! Har man en hund som ogärna drar kan man börja med att låta den dra (med dragsele) i skritt så den förstår att den får dra (eller använda annan hund/person framför som motivation). Har man en hund som drar mer än man orkar med kan man ju lära in ett kommando för att springa lite långsammare.

JoannaLi
3/17/20, 8:17 AM
#6

Det bästa är alltid att prova i affär. Dragsele är ett meck att prova ut at The best of Times, så jag hade inte chansat på att beställa. När du provar ut så är det vikt igaste att när du lägger tyngd i selen och sätter tummen i klykan fram på bröstet så ska tummen hamna på bröstbensknappen, och det ska inte gå några remmar på mjukdelarna bakom revbenen. Jag har lärt in alla kommandon on The fly, har man en hund som vill dra så brukar det inte vara några problem. Att han stannar och vill nosa hade jag bara manat på (mång ahundar svarar när man hojtar och peppar, oavsett om de kan kommandot eller inte), och korrigerat om det behövts. Dragöina är bra att ha expandera ja, det är mycket bekvämare för både hund och människa. Det finns färdiga draglinor i rätt längder, bör finnas på din djurbutik. I alla fall 2 meter skulle jag säga, kanske 3. Du vill att expanderen i linan ska vara rätt hård när du känner på den själv och försöker dra ut den. Draglina skulle jag säga - satsa på en riktig, av ett riktigt märke. Hurtta är ju mer ett promenadmärke. Satsa på en lina av de märken som jag rekommenderade ovan, eller Zero DC, så bör det vara lugnt. För en promenadexpander skulle jag rekommendera Baggen. De är riktigt bekväma.

Annons:
Upp till toppen
Annons: