Annons:
Etikettövrigt
Läst 1982 ggr
hemul
2020-03-11 19:38

Hundar och corona

Annons:
Hornslandet
2020-03-11 19:47
#1

"However, they stressed there was no evidence that pet animals liek dogs and cats can spread the disease or that they become sick. “Pet owners need not be overly concerned and under no circumstances should they abandon their pets,” the AFCD said."

Herveaux
2020-03-11 20:02
#2

Om husdjur hade kunnat smittas av eller sprida viruset borde man ha hört det för flera månader sen.
Nog för att jag är tveksam till hur svensk som global media faktiskt rapporterar om hur läget ligger till, men om våra husdjur skulle ligga i riskzonen borde det ha hörts högt och tydligt. 

Folk behöver inte mer att nojja över just nu.😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

kinjelooo
2020-03-11 20:15
#3

Det finns en stor risk att hundens nos blivit kontaminerad iom att ägaren var smittad.

Hornslandet
2020-03-11 20:36
#4

Det jag dock funderar på med detta med hundar och corona är hur sjutton alla hundägare som blir smittade ska kunna karantäna sig om de inte kan gå ut och rasta sina hundar? Alla har ju inte bara folk att lämna bort hundarna till, och alla bor inte i en stuga ute på landet där de kan gå ut sjuka utan vidare.

Nån som har en bra tanke om det? Kan tänka mig att grannar inte vill ha sjuka personer gå in och ut med sina hundar via trapphuset?

#3 baserat på exakt ingenting.

Herveaux
2020-03-11 20:44
#5

Lite lugnande läsning för oroliga hundägare:

_Det finns i dagsläget inget som tyder på att husdjur kan sprida smitta eller bli sjuka av det nya coronaviruset SARS-CoV-2 som spridits från Kina.
__
De typer av coronavirus som djur, i till exempel Sverige, bär på orsakar normalt inte heller sjukdom hos människor.
__
Rapporten om att man påvisat arvsmassa från SARS-CoV-2 hos en kliniskt frisk hund i Hongkong ändrar inte denna bedömning. Det är i dagsläget inte heller klarlagt ifall hunden bar på en aktiv infektion eller inte. Man vet att djur kan plocka upp såväl virus som bakterier från miljön och bära dessa tillfälligt utan att utveckla infektion eller sjukdom, och utan att  kunna sprida smittan vidare.
_https://www.sva.se/aktuellt/nyheter/det-nya-coronaviruset-ar-en-folkhalsofraga/

Mest troligt att hunden i #0 hade blivit kontaminerad av sin coronasmittade ägare.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

kinjelooo
2020-03-11 20:48
#6

#4 vad? Det är ju information som rapporterats av seriösa media. Att det alltså inte nödvändigtvis rör sig om en hund som är smittad, utan som bara är kontaminerad - råkade få på sig smittoämnen utan att själv bli sjuk eller bärare. Därav ingen anledning till oro.

Annons:
hemul
2020-03-11 22:57
#7

#2 Varför inte? Det kom ju från djur från början.

Herveaux
2020-03-12 04:29
#8

#7 *pekar på inlägget med citat från SVA, #5*

Det här är inte mitt område, men bara för att en djurart kan smitta en annan (i det här fallet troligen då fladdermöss via ett annat värddjur (ännu okänt) till människa källa) betyder inte det att alla djurarter kan smittas av  SARS-CoV-2. 
Som SVA skriver om andra typer av coronavirus:
De typer av coronavirus som djur, i till exempel Sverige, bär på orsakar normalt inte heller sjukdom hos människor.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Arcade-Foodie
2020-03-12 07:12
#9

#7 Mer än 60% av alla våra infektioner och sjukdomar kommer ursprungligen från djurriket. T.ex. HIV viruset kommer från apor och detta kan smittas via blod men hundar kan inte få det. Det är riktigt sällan att något som gör oss sjuk kommer göra ett djur sjuk och tvärtom. Detta är pga arter har olika celluppbyggnad även fast vi har liknande celler. Så ser cellväggarna olika ut. Denna olikheten mellan oss, får virus att reagera annorlunda och blir ofta art specifika. Det finns undantag, anledningen till att man måste leta efter testdjur för att hitta någon de passar. Det är grunden för virus och simpel virologi :) Kan gå betydlig djupare gällande virus och hur det fungerar. Men att tro det kommer från djur så kan man smitta alla djur med samma virus är helt fel att tänka. Då även fast vi människor är släkt med hundar långt back i arvsmassan, så är våra skillnader som gör att vi inte får samma smitt sjukdomar. Det är inte som att vi smittar våra djur med förkylning varje år eller smittar dom med influensa när det är influensa säsong. Det finns patogener som kan gå mellan människa till djur men det är väldigt få patogener och väldigt ovanligt. Jämfört med att det går från djur till människa.

JoannaLi
2020-03-12 08:39
#10

#4 någon hade frågat 113 13, som rekommenderade munskydd, att sprita det man tar i och att undvika grannar i trapphuset och folk ute, men i övrigt skulle man kunna rasta som vanligt. Jag hade nog hellre valt handskar över att sprita allt man tar i, men det är väl en smaksak. För mig som träffar någon granne i månaden i och kring huset hade nog inte haft några problem, men jag kan tänka mig att det är värre för folk som bor mer centralt. Men som sagt, 113 13 såg inga större problem med att "leva som vanligt" som hundägare.

hemul
2020-03-12 15:08
#11

#8 Det är ologiskt. Om vilda djur kan bära smittan, varför skulle inte tama kunna göra det? Det är ju en zoonos. Risken kanke är mindre därför att de inte lever i naturen och fångar sin egen föda, men det hindrar inte att de *kan* komma i kontakt med ett smittat djur. Tugga på nåt dött djur de hittar i en buske eller nåt sånt.

Nu var det inte meningen att sprida nån slags skräck för att hundar kan bära corona. Tyckte bara att det var intressant.

oh-la
2020-03-12 15:29
#12

#11 men coronaviruset som sprids mellan människor nu är väl ingen zoonos? Det är väl en muterad sträng som ursprungligen kommer från fladdermus men som nu smittar människor? Det är ju som HIV om man nu ska jämföra. Ursprungligen kommer det från apor, eller ännu längre bak från lejon (vad man tror) och har muterat till att smitta människor. Det innebär inte att man kan smitta sin hund med HIV, eller tvärt om bara för att smittan ursprungligen kommer från djurriket.

Herveaux
2020-03-12 15:59
#13

#11 Läs #9. Karties verkar ha koll. 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Hornslandet
2020-03-12 21:18
#14

#10 förstår. Jag skulle förstås absolut inte gå ut utan handskar om man vore sjuk. Då pälsar man ju på sig så att man inte kan sprida nått, annars är man helt respektlös (och idiot tbh). Jag bor förvisso i "stad", men träffar nästan aldrig nån i trapphuset då jag bor på första våningen. Brukar iofs inte försöka gå ut precis när nån är på G i trapphuset heller. 

Ska ta och ringa 113 13 ändå och se vad som rekommenderas.

Arcade-Foodie
2020-03-12 21:58
#15

#12 Allting som kommer från djurriket är zoononer. Det betyder att en smitta går från djur till människa och människa till djur :) Men man behöver inte vara rädd över sina hundar eller andra djur i hemmet. Har själv läst om Sars viruset som var aktiv tidigt 2000 talet, den är släkt med COVID-19, då de båda tillhör coronavirus. Det djuret som kunde bli sjuk av sars var illrar, vilket gjorde att de blev bra testdjur för att försöka utveckla ett vaccin mot Sars. Även katter kunde få viruset men de blev inte sjuka mm. Har inte koll vilka testdjur de använder mot just COVID-19 men de verkar gå tillbaka till samma arter av testdjur som användes vid Sars viruset. De kommer säkert publicera vilka djur som är bra testdjur samt vilka som kan bli sjuk eller kan bara bära på viruset. Men det är extremt ovanligt att de som gör oss sjuka gör djuren sjuka. De kan bara bära på viruset och inte bli sjuka, viruset kanske inte lyckas ta sig in i deras celler —> pga viruset inte kan ta sig in i cellen och sen är det ovanliga alternativet djuret blir sjuk. Allmänt för coronavirus är att det behöver passa som en nyckel för att kunna binda sig till en cell och slinka in i cellen. Om nyckeln inte kompatibel så kan viruset inte ta sig in. Är inte helt påläst om just COVID-19 men har läst en kurs inom immunologi och och medicinsk mikrobiologi. Det är väldigt intressant ämne och älskar att se dokumentärer om hur kroppen och patogener fungerar. Så jag har läst lite om corona-, rhino-, noro- och influensavirus mm och hur de fungerar. Samt samspelet mellan miljö, djur och människa. Har inte haft tid att kolla djupare om just COVID-19, då jag är upptagen med mina studier. Men hade samma diskussion på ett kaninforum. Där många kaninägare var oroliga.

Arcade-Foodie
2020-03-12 22:10
#16

Men om någon blir sjuk, ha bra handhygien, hosta/nys inte på era sötnosar och använd munskydd. Munskydd är ingen vidare skydd om man är frisk men är en bra skydd om man är sjuk för att skydda de andra.

Jojaton
2020-03-12 23:13
#17

Tyckte den här var sevärd

Johanna - Instagram

Hornslandet
2020-03-13 14:33
#18

Aja, nu kommer vi oavsett inte veta längre om vi är förkylda, snuviga, har influensa eller coronaviruset. Vi kommer bara veta att vi är sjuka, eller om vi är friska.

Det viktiga är att helt enkelt INTE ha kontakt med andra människor när man är sjuk, begränsa kontakter med andra människor på ALLA sätt man kan. Och framförallt begränsa kontakten med äldre&sjuka (men gärna hjälpa dem med matleveranser eller dyl). Stanna alltid hemma om ni är sjuka, även det bara är lite.

Herveaux
2020-03-13 17:41
#19

#18 Håller med, hade folk stannat hemma om de än "bara" hade den vanliga influensan hade kanske inte ~300 pers dött av den i Sverige varje år. 😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
2020-03-23 11:42
#20

Tills Folkhälsomyndigheten, SVA eller likvärdiga myndigheter kommer ut med ny information ang hundar (eller andra husdjur) och smittan av SARS-CoV-2-viruset så kommer inlägg som påstår att hundar (eller andra husdjur) har smittats alt. kan sprida smittan att låsas. 

Håller uppdaterade här:
Folkhälsomyndigheten
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/
Statens Veterinärmedicinska Anstalt
https://www.sva.se/aktuellt/nyheter/det-nya-coronaviruset-ar-en-folkhalsofraga/


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: