Annons:
Etikettlydnad
Läst 1681 ggr
LaZyTwiZt
3/9/20, 7:00 PM

Ha hundar lösa tillsammans

Hej! Jag och min sambo har en valp på 7 mån och sambons syster har två hundar varav en äldre och en från samma kull alltså 7 månaders valp. Hundarna kommer super fint överens tillsammans men att gå på promenader eller ha dem lösa tillsammans går inte. De lyssnar inte på oss längre. Utan de leker och härjar med varandra eller drar som satan i kopplet. Vi har sambons systers hundar hos oss 5 dagar i veckan. Vad vi gjort hittills är att strypa all lek hemma. Inga leksaker Inge lek med varandra. Vad mer kan vi göra? Hur tränar vi på detta?

Annons:
JoannaLi
3/9/20, 9:01 PM
#1

Leker de även i koppel? För i så fall hade jag helt enkelt kortat upp kopplet, tagit dem på varsin sida om kroppen, och så bara gått. När de lugnat sig släppt ut kopplena, kortat om de börjat härja. Väldigt enkelt, med positiv och negativ belöning (lägga till och ta bort belöning/socialt umgänge med annan hund). Att ha dem lösa tillsammans hade jag absolut nollat under den här tiden, och så toksatsat på att ha dem lösa en och en (kanske tio minuter var), och träna inkallning med den lösa hunden. Både en inkallning som är "rör dig hitåt tack" och en som är "släpp allt och SPRING annars kanske jag dör". Den sista slaskar du aldrig med, utan den ska användas aldrig helst, utan vara en nödbroms när paniken slår till. Även köra vanliga kontaktövningar, där ni tar syskonet med er och gömmer er så fort hunden släpper kontakten med er, hittar godis, hitta på lekar, kör dogparkour mm.

Fridaaaa
3/10/20, 6:49 AM
#2

Ta inte bort lek hemma utan var strikta i koppel
Sånt tar tid och oftast inget som går snabbt på bara några få dagar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hornslandet
3/11/20, 9:03 AM
#3

I koppel hade jag också hållt dem isär. Ofta slutar de härja efter en stund, och om man då låter dem gå intill varandra fritt, men fortsätter gå, så kan de komma in i "promenadläge". Det har funkat tidigare när jag gått promenad med andra hundar med min galna, extremt hundintresserade, hund. Försök så! Är jäkla jobbigt i början om de är starka, men det kan löna sig om ni kämpar på.

jenmjao
3/11/20, 11:24 AM
#4

Jag hade en strikt regel att om dom lekte i kopplet var det blodigt allvar, dom skulle ge fan i det. Har samma regel idag, men släpper jag dom lösa så blir båda rätt döva så jag gör det endast i hundhage och släpper en och en om jag har båda samtidigt i t.ex skogen.

Oklartliv123
3/12/20, 10:27 AM
#5

Jag tillåter aldrig lek i koppel. De kan lätt trassla in sig. Noggran men att försöka avleda innan de börjar busa på promenanderna och försök håll dem isär tills de lugnt kan promenera. Jag försöker att släppa hundarna i skogen minst en gång om dagen. Då får de möjlighet till att busa och leka bäst de vill. Då brukar de lugna ner sig hemma och på vanliga promenader också. Dock jätte viktigt att hundarna lyssnar på antingen stanna eller inkallning (gärna båda) om de ska gå lösa.

cindra
3/26/20, 11:40 AM
#6

Leker de med den äldre hunden också? Det brukar vara relativt enkelt, för det mesta, om den ena av två lyssnar på inkallning. Nu kan ju problemet också vara att den ädlre hunden inte känner att den måste komma när ni kallar på den. 

Jag har tex aldrig haft problem med att släppa andras hundar tillsammans med mina, eftersom jag vet att mina alltid kommer tillbaka, så då brukar de andra sugas med. Men förstår om två 7 månaders inte kommer om ingen av dem tycker det är särsklit viktigt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: