Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1779 ggr
Mitchika
2020-03-03 14:30

Finns det någon här som är duktig på genetik?

Jag har suttit och nördat lite genetik nu under eftermiddagen. Huvudsakligen på min favoritras Golden Retriever men även på min egen hund. Jag tycker jag har ganska bra koll på ee (recessiva röd som förvandlar svart till rött) och cch (som förvandlar rött till creme), men jag är mycket mer osäker när det kommer till agouti. Speciellt tanteckning. 

Jag försöker läsa på så gott jag kan, men nyinlärning är ganska svårt med en utbränd hjärna och jag blir lätt förvirrad. Så om det finns någon här som kan lite om genetik och speciellt agouti/tanteckning som kan fylla i några frågetecken vore det guld värt! 

Av det jag har läst så verkar tanteckningen vara recessiv och hunden behöver dubbel upplaga av tanteckningsgenen för att få själva teckningen. Betyder det att båda föräldrarna måste ha genen eller vara bärare av genen eller räcker det med att ena föräldern har genen och teckningen? 

Jag vill förtydliga direkt så att det inte blir några missförstånd. Jag planerar inte att avla på min hund eller någon annan hund heller för den delen, utan jag försöker lista ut hur min hund blev som han blev samtidigt som jag lär mig mer om genetik. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Fisherling
2020-03-03 15:33
#1

Ja. tan-tecken är recessivt och båda föräldrarna måste bära på det för att valparna ska kunna få det. 

Dominant svart kan dock ändå lägga sig över tan-tecken. Tan-tecken uttrycks heller inte på ee-hundar.

Mitchika
2020-03-03 15:45
#2

#1 Tack så mycket för svar! 😃🤗

Då var det som jag trodde. Vad roligt att tantecken finns hos Golden Retriever. Det hade jag ingen aning om, men som du skriver, det går ju inte att se och veta i och med att ee döljer det. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Herveaux
2020-03-03 16:44
#3

Intressant!
Wow, vad tjusigt det vore med en black & tan-tecknad Golden… 😍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Fisherling
2020-03-03 16:51
#4

#2 Jag sa inget om att det finns tantecken hos golden, det skulle krävas ett gentest för att få reda på. Men det skulle mycket möjligt kunna finnas. :)

Mitchika
2020-03-03 17:15
#5

#3 Det är jättetjusigt! Min hunds bror ser ut som en stor, svart golden med tanteckning. Vill du ha något som liknar det så sök på Hovawart i black and tan! Fantastiskt fina hundar. 😍

#4 Nej, det gjorde du inte, men det är slutsatsen jag kommer till via min hunds utseende efter det du berättade. 🙂

Hans ena förälder är en SKK-reggad Golden Retriever med stamtavla och min hund är svart med traditionell tanteckning, tror jag det kallas. Det måste väl innebära att Golden-föräldern också har eller bär på genen för tantecken, inte sant? Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Herveaux
2020-03-03 17:26
#6

#5 Ja just ja, hur kunde jag glömma "Hoppa-vart"! (Smeknamn vi på hunddagiset gav rasen efter våra två Hovawart-kunder med inbyggda studsbollar i tassarna.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Mitchika
2020-03-03 17:29
#7

#6 Åh, dom låter underbara. 😍

Min hund blir misstagen för en Hovawart titt som tätt. Det var så jag blev introducerad till rasen, som jag inte ens visste fanns innan. Sen dök det upp en häromkring också som jag träffat på. Otroligt vackra hundar. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Fisherling
2020-03-03 18:30
#8

#5 Om föräldrarna är de som de utsägs vara så skulle jag inte alls vara förvånad att det finns tan points hos golden. Är ju väldigt omtalat när det råkar dyka upp i labrador.

Mitchika
2020-03-03 19:09
#9

#8 Vad häftigt, det har jag aldrig hört talas om innan! 😮

Jag tyckte det var riktigt intressant och roligt när jag läste om det. Jag menar, vad mer kan dölja sig under den där röda pälsen? 😃

Det finns inget tvivel om vilka föräldrarna är, vilket naturligtvis är jättesvårt att bevisa. Speciellt när det bara finns mitt ord att gå på, men jag är inte ute efter att bevisa att det finns åtminstone en linje med Golden Retrievers som har tanteckning  i sig. Jag ville bara lösa mysteriet med min killes tanteckning och det verkar vi ha gjort. Tusen tack för hjälpen! 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

cindra
2020-03-26 14:00
#10

ressesivt svart är också under tan i dominansordningen. Så om ena föräldern bär på svart och den andra på tan, kommer tan fram ändå, fast hunden inte är homozygotisk. Vet dock inte om res.svart finns hos golden.

Mitchika
2020-03-26 15:18
#11

#10 Så "a" (recessivt svart, men inte i dubbel upplaga eftersom han inte är solid svart och ingen av syskonen är det heller) i kombination med "at" (tanteckning) blir "aat" och ger, om övriga omständigheter också är rätt, svart med tantecken utan att tanteckningen måste finnas dubbelt, det vill säga från båda föräldrarna? Förstår jag rätt? 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

cindra
2020-03-26 16:06
#12

Just så, förutom att man brukar skriva den dominanta genen före: ata

Mitchika
2020-03-26 16:12
#13

#12 Vad häftigt! Så Golden Retriever skulle alltså kunna vara bärare på recessivt svart?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
cindra
2020-03-26 16:16
#14

I teorin, men om det aldrig föds solida svarta, så kan det tyda på den genen inte förekommer bland golden.

Mitchika
2020-03-26 16:37
#15

#14 Men påverkas inte recessivt svart av recessiv röd?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

cindra
2020-03-26 19:16
#16

Jo, läste på lite, det är helt möjligt rent teoretiskt. Men precis som tan borde det inte förekomma på renrasiga golden, eftersom de har ee föräldrar och då kan inte tan eller res.svart komma fram, eftersom det kräver minst ett E.

cindra
2020-03-26 21:16
#17

Dessutom vill jag minnas att även merlegenen gick att gömma under ee, så i princip kan en golden bära på det också då.

Mitchika
2020-03-26 21:46
#18

#16 Nej, det kan inte komma fram, men det kan ligga dolt under recessivt röd. Det är det som gör det hela ganska spännande och roligt. Vad kan dölja sig därunder? 🙂

#17 Det skulle det kunna göra, men jag tror inte att merle fanns i någon av raserna som Golden Retriever ursprungligen kommer ifrån. Jag kan givetvis ha fel, men jag har inte heller hört om några fel hos Golden Retriever som liknar det som kan uppstå vid till exempel dubbel merle. Sen vet jag inte vilket som är dominant av recessivt röd och dubbel merle? 

Jag har aldrig hört om att blåa ögon ska ha uppstått hos renrasiga Golden Retrievers heller. Alla merle har givetvis inte blåa ögon, men om det fanns merle dolt i Golden Retriever så borde väl åtminstone någon individ med blåa ögon dykt upp?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Fisherling
2020-03-26 23:06
#19

Merle skulle antagligen ha synts även inom ee, eftersom de som nyfödda ofta visar merle-mönster.

cindra
2020-03-27 16:48
#20

Åtminstone skulle det synas någon gång merlegenen och helt sant, dubbelgenens problem borde också komma fram ibland, så högst antagligen finns den inte. Hos BC borde man inte para ee med merle, eftersom det kan dölja.

Annons:
Upp till toppen
Annons: