Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 2329 ggr
jenmjao
2/29/20, 3:55 PM

Stirra inte okej

Vad hade ni gjort i min situation?

Jag har en underbar hund som fungerar inom det mesta men en sak han inte tål är folk som stirrar, detta gäller folk som stirrar ner i sin mobil, som stirrar på han, eller folk som kryper fram på tvn med blicken fäst i kameran, även jag om jag somnar med blicken eller läser för intensivt det går inte. Vi vill ju ut och tävla men jag tänker att där stirrar ju folk så hur ska vi lösa detta?

Hade ni korrigerat eller hade ni belönat beteendet? Jag kan ju träna på det rätt lätt igenom att stirra på honom men jag vet inte om jag ska belöna beteendet med godis och avleda eller om jag ska korrigera?

Några tips och tricks, hur hade ni gjort?

Annons:
Jojaton
2/29/20, 4:24 PM
#1

Hur reagerar han när han blir stirrad på?

Johanna - Instagram

jenmjao
2/29/20, 4:40 PM
#2

#1 Han gör utfall, först börjar han morra och sen gör han ett utfall och när man kollar "normalt" på han så blir han glad och släpper det hela.

jenmjao
2/29/20, 4:51 PM
#3

Här är ett klipp på en av hans mildare versioner av att man stirrar; https://www.instagram.com/p/B9KAvYPH8NS/

tiger tok
2/29/20, 5:12 PM
#4

Du kan inte köra skvaller på det då?

Hornslandet
2/29/20, 5:33 PM
#5

En sak jag inte riktigt förstår - reagerar han alltså så om nån stirrar på nått helt annat än honom? Hur sjutton märker han ens det tänker jag…🤔

Chinesecrestedlover
2/29/20, 6:36 PM
#6

#0 Hej! 

Han gör ju ett för hundar normalt beteende, om än överdrivet enligt vad du berättar. Stirrande blick = hot i hundvärlden. Jag skulle absolut INTE straffa honom på något sätt, detta riskerar att öka på problemet, då bekräftar du ju liksom att stirra = hot (oavsett hur du väljer att korrigera, det blir ju en negativ påföljd i alla fall). Belöna när han klarar KORTA "strirrad-på-stunder" (men stirra inte överdrivet på honom, som sagt så upplever han ju det uppenbarligen som obehagligt och hotfullt). Ta det lugnt och öka efterhand (i hans takt) tiden du "tittar/stirrar" på honom!

När det gäller folk med mobiltelefoner osv. så skulle även jag vilja slå ett slag för "skvallerträning" (som tidigare nämnts i tråden). Kortfattat så innebär det att du helt "enkelt" lär honom att "stirrande människor" (nu menar jag inte folk som verkligen stirrar hotfullt, utan de med mobiltelefoner m.m. alltså) = komma till dig/titta på dig och få belöning. 

När det gäller hotfulla situationer på tv (enligt hunden då): Min ena hund gör också så, hon morrar rejält om jag tittar på ex. en thriller/skräckfilm…men det ser jag inte som något stort problem. Hon brukar lugna sig efter ett tag (eller om jag lägger en filt över henne, haha). Hon skäller även på andra djur på tv. Som liten valp skällde hon ut en tiger eller ett lejon (hon var framme vid tv då)…sen satt hon plötsligt i soffan och "muttrade" bara lite…tigern/lejonet "röt ifrån", hahaha😂.  Om du vill och känner att det är ett problem kan du säkert "skvallra" honom på det som han upplever som hotfullt på tv:n också. precis som "folk du möter ute". 

Min "tv-vakthund" Sookie <3

Min förra hund, Cain eller "problemhundarnas problemhund", haha. Hatade att titta upp på mig = ta ögonkontakt av antagligen precis samma anledning som din hund, men med skillnaden att min inte ville "hota" mig. 

Lite skrattretande med tanke på att han (enligt vad jag tror, extremt svårt att få diagnos) hade "ragesyndrome" och därmed ibland stirrade som tusan och morrade som en "rabiessmittad rottweiler" och dessutom bet mig vid x-antal tillfällen till följd av dessa "anfall" (han var liksom "inte hemma" då det hände så han kunde se helst förskräckt ut efter han hade bitit etc.). 

Hursomhelst så tränade jag (extremt sakta, i löjligt små steg) honom att ta mer "normal" ögonkontakt med mig (dvs. våga titta upp), det gick inte helt men blev i alla fall bättre med träningen. I början tittade han kanske max typ. en "millisekund", verkligen bara en extremt hastig blick för att sen direkt titta ner igen, det blev dock som sagt bättre. 

Min hund var dock extremt svårtränad i och med hans inlärningssvårigheter (allt tog galet lång tid för honom) och han var varken speciellt motiverad av godis, lek eller andra saker jag kunde erbjuda. Dock lärde han sig ganska bra tillslut att ta (en ytterst kort, men ändå) ögonkontakt med mig, innan han fick springa lös (vilket han älskade). Så en "normal" hund lär förstå detta betydligt snabbare och med största sannolikhet så kommer du få bättre resultat om du tränar med din hund. Min Cain var liksom "lite" speciell, haha. 

Klicker och bra belöning är din bästa vän i detta läge (och i många andra lägen). 

Min älskade lille grabb, Cain, må han vila i frid <3

Lycka till!

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
jenmjao
3/2/20, 11:21 PM
#7

#4 Har försökte skvallerträna det men han låser sig och liksom ger inte upp men jag ska försöka mer absolut.

#5 Ja det gör han och han ser ju det, så så märker han det, väldigt energikänslig hund är han så om han märker att man blir helt inne i något då gör han utfall, men han blir alltid glad när han lyckats bryta mattes stirrande.

#6 Förstår hur du tänker och hahaha ja det där med tvn alltså. Men jag funderar på att korrigera med ett nej när utfallet börjar och sedan belöna, det borde väl vara okej? Bara stirra kasta belöning, stirra, råkar hinna bli utfall "nej" tystnad, kastar godis. förstår du hur jag menar?

Semlalatte
3/3/20, 12:54 AM
#8

#7 Självklart är det mer än okej att korrigera när han gör utfall.

Wizbot
3/3/20, 1:52 PM
#9

Min har inte problem med att folk tittar på henne eller om jag stirrar på henne men ibland när grannar blåstirrar på henne och samtidigt har skumt kroppspråk så kan hon börja morra. Annars sjukt positiv mot alla människor och de här människorna hon reagerar på beter sig ju verkligen så creepy att jag också blir obekväm så jag går bara vidare. Hon är ju inte farlig för någon och det är de här människorna som har ett felaktigt beteende snarare än min hund. Jag kan ju inte förvänta sig att hon ska reagera glatt på någon som beter sig som att de ska attackera oss båda… Sen är ju utfall mer problematiskt och också att hon reagerar på folk hon känner. Där skulle jag satsa på belöning vid korrekt beteende, tex att hunden inte får mat förrän hen tittat på dig osv. Och även att distrahera med något gott när det sker utomhus. Och på den där videon tycker jag att hon ser mer osäker och förvirrad ut än genuint aggressiv. Hon vet inte vad du vill när du stirrar på henne. Så ögonkontakt vid positiva situationer skulle nog hjälpa.

jenmjao
3/3/20, 6:01 PM
#10

#9 Han är inte aggressiv för fem öre det håller jag med om det är mer en rädsla och jag vet var den härstammar ifrån därav är jag rädd för att ge ut mig i tävlingsmiljö där folk stirrar. 

Problemet är inte att jag stirrar på han vid mat eller hantering dock, alltså vi tränar mycket lydnad och ögonkontakt = Positivt så han har inga problem med ögonkontakt det är mer när man somnar med blicken eller stirrar när vi inte tränar då han kan bli tokig, inte aggressiv som sagt mer säger till "vad fan gör du, sluta nu".

Fisherling
3/3/20, 6:34 PM
#11

Tinja reagerade en gång på en människa på kurs som gick och stirrade i telefonen. Det tyckte hon var uräckligt. Enda gången hon reagerat så dock. 

Men om han är okej med tränad ögonkontakt, kanske träna honom på samma sätt fast med dig som 'slöstirrande' på något annat?

jenmjao
3/3/20, 8:02 PM
#12

#11 Åh då är inte jag ensam om det iallafall.

Jag ska försöka det är bara svårt att få till den där "jag somnar med blicken" på kommando, så måste stirra och krypa emot han för att få en reaktion. Det är ju lite det att han gör utfall ifrån ingenstans både emot mig och min kille och man reagerar ju med att hoppa till för man skiter ju ärligt talat på sig när en hund skäller ifrån ingenstans. Men jag ska försöka ha godis på mig hela tiden och träna på det, korrigera med ett nej och sedan belöna när han är tyst.

Hornslandet
3/8/20, 7:49 PM
#13

Tänkte på detta idag. Rätt drygt att folk inte kan förstå att (verkligen inte alla) hundar inte gillar när folk stirrar på dem. Min bryr sig inte så särskilt mycket även om det förstås kan väcka hans intresse, vilket är tur då det finns en hel del(särskilt äldre) personer som verkligen BLÅSTIRRAR och flinar/lockar/whatever på hundar så fort de möter en.

Annons:
jenmjao
3/11/20, 11:22 AM
#14

#13 Nemo bryr sig inte om någon lockar på honom och stirrar (han blir bara glad) men fy för dom som stirrar ner i telefonen eller i tomma intet, eller bara stirrar på han utan att le, nej det är inte okej. Så synd att det är svårt att träna också för jag märker det sällan förns det är försent. Inte direkt så jag har ett tredje öga för folk som stirrar…

Hornslandet
3/11/20, 3:13 PM
#15

#14 Förstår. Ja, onekligen svårt att kontrollera eller ens veta om att såna situationer uppstår… Jag skulle kunna tänka mig att eftersom du inte kan kontrollera allt som händer runtomkring eller vad folk gör, så måste fokuset i träningen ligga på Nemo och dig på nått vis. 

Funderar bara öppet nu.. Men det man vill åt är ju att han inte reagerar på sånt, eller att han reagerar på det på ett sätt som är OK. Min hund reagerar ju inte på just detta, men annat han reagerar på försöker jag rätta till genom att antingen:

Ignorera och gå på som ingenting hänt så att förhoppningsvis förstår av sig självt att det inte är en grej.
Skvallerträning.
Säga till honom att det är en vanlig grej som hände som jag redan sett/hört/märkt och därmed försöka förmedla att det inte är nått han behöver bry sig om. Upprepa upprepa..

Tex.. sen vad som funkar är ju väldigt svårt att säga.

jenmjao
3/11/20, 3:36 PM
#16

#15 Jag ska försöka just skvallerträning på det här men eftersom det sker inomhus också så korrigerar jag (med ord) beteendet, t.ex i helgen när min kille var här så morrade han när han inte ens såg killen stirra (och jag stirrade inte) men han "trodde" att killen stirrade bakom ett hörn, så jag korrigerade och det gick ganska bra, är svårt å belöna beteendet när man har 3-4 hundar och får en godis vill alla ha.

Hornslandet
3/11/20, 7:46 PM
#17

#16 Förstår. Det jag tänker är att man på nå vis helt enkelt vill åt att hunden ska förstå att antingen "det är ingenting att bry sig om" eller att den ska ledas till önskvärt beteende när den ser det.. Metoderna att ta sig dit är ju kruxet :)

Semlalatte
3/11/20, 9:23 PM
#18

Sker det enbart i hemmet, alltså att han besväras av folk som låser blicken på något som inte har med honom att göra?

jenmjao
3/11/20, 10:41 PM
#19

#17 Precis där kruxet är hahaha lite svårt 🤐

#18 nej det sker överallt, i skogen, i stan, hemma, precis överallt.

Upp till toppen
Annons: