Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1879 ggr
Emo
2020-02-28 10:57

Klippa klor eller slipa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För många år sedan såg jag på TV att det fanns en bra slipmaskin, som hette Dremel. Jag tänkte att den kunde underlätta vården av hundens klor - och det gjorde den för den hund jag hade då. Nästa hund fick också klorna slipade med den. Jag tipsade andra hundägare, som också gillade det lätta sätt att ta hand om klorna på hundarna. Sen fick jag en vovve, som vägrade mycket. Det gick varken att slipa eller klippa hennes klor.

Då skaffade jag detta till henne. Det var roligt att snurra på den för att få ut godsakerna. Hunden glad, matte glad och hon slipade själv sina klor. 😃

Varför tycker många här att klor måste klippas och inte slipas?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Hornslandet
2020-02-28 11:09
#1

"Varför tycker många här att klor måste klippas och inte slipas?"

Jag har aldrig sett nån här skriva att klor måste klippas istället för att slipas. Det stämmer helt enkelt inte. 

Produkten verkar dock klart bra om den funkar! 

Som kuriosa tycker jag att ämnet är lite intressant.. Pratade med mina föräldrar som hade hundar hela sin uppväxt (på landet på liten gård). De funderade och mindes aldrig att de skulle ha klippt klor på nån av sina hundar. Enligt dem gjorde man det inte alls då. Jag undrar hur det fungerade..men antagligen var hundarna ute så mycket mer att de slipades ner naturligt?

Wizbot
2020-02-28 11:15
#2

De är tyvärr slut i lager och när jag mailade företaget så sa de att det inte kommer komma upp nya innan företaget är sålt 😭 Någon som har sett några andra alternativ av "klofilningsleksaker"?

OlgaMaria
2020-02-28 11:23
#3

#1 Ja, man kan ju också fundera på om klor kanske växer fortare om man klipper dem regelbundet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Gronstedt
2020-02-28 11:35
#4

#1: Min barndoms hund fick inga klor klippta förrän han var 6-7 år, då hade han skadat en tå så att den klon inte slets som de andra utan måste klippas. Under hans sista år, då han blivit lite långsammare, måste alla klor hållas efter. Familjehund  på landet, som var mycket ute på grus och i natur och var i hundgård på vardagarna.

Så jag tror nog det stämmer att klorna slets mer "förr". Kanske mest för att hundar var ute mer, även om de inte aktivt promenerade eller arbetade, så att deras klor helt enkelt var mjukare och nöttes lättare. Kanske också för att inomhusklimatet var ett annat, med kallare golv och högre luftfuktighet?

Hornslandet
2020-02-28 11:37
#5

#4 Hundgård kanske förstås spelar en stor roll jämfört med att bo inomhus. Samt att man nog var ute mycket mer..

Turast
2020-02-28 11:41
#6

Jag klipper och sen filar jag ner vassa kanter, tycker det är smidigast för mig Hur slipar hunden klorna på baktassarna med den där grejen på bilden?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Maleficum
2020-02-28 12:24
#7

Sett en del hundfrisörer som använt dremel och slipat klor, dock också sett en varning angående användning av dremel på långhåriga hundar (då det finns risk att den fastnar i pälsen).

Vår labrador slipade sina klor bra på egen hand (trots att hon var "modern inomhus hund", var först sista året då hon var lite skruttig och inte kunde gå så långa promenader (samt tappat "spänsten" i tassarna" som några av klorna behövde klippas lite.

Kan också tänka mig tyngre hundar slipar sina klor bättre än mindre och lättare hundar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Alvirpo
2020-02-28 13:34
#8

Tänker att detta nog är jämförbart med kaniners klor. När mina bodde i bur och bara var ute i hage eller i sele+koppel ibland så behövde klorna klippas regelbundet. Men efter att vi byggt ett stort utomhushägn med nedgrävt nät (så att de kan gräva) för flera år sedan, där de är ute och gräver och skuttar hela tiden så har jag knappt behövt klippa klor på någon av dom. Så tror det kan vara som några säger, att klorna blir kanske lite mjukare och slits mer/bättre även för hundar som var/är mer ute än inne, och därför ej behövde klippas.

kinjelooo
2020-02-28 15:27
#9

Jag slipar med en dremel. Hunden tycker drt är betydligt mindre obehagligt än tång. Med tång är det panik.

TatsuOni
2020-02-28 16:02
#10

Min hund behövde jag snygga till klorna lite på, ca en gång om året tills hon blev omkring tio och rörde sig mindre. Då fick jag klippa dem regelbundet. Jag klippte dem, för att det gick snabbt och fungerade bra.

Som ung så var hon med ute i stallet m.m. Där rörde hon sig i hagar, på körslinga, sladdade på stallgolvet m.m.

Mammas hund var livrädd för att få klorna klippta, så där slipade vi dem med en fotfil.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Fridaaaa
2020-03-05 17:50
#11

Jag klipper då jag tycker det är enklare än slipa och går fortare :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lona
2020-03-05 21:32
#12

Labben är ganska nojig med sina tassar, i synnerhet sedan hon bröt ena tån, så henne slipar jag enbart. Det funkar betydligt bättre än med klotång!

Terriern spelar det inte så stor roll med men både han och jag gillar kloslipen bättre så det blir oftast den ändå.

Jag har en batteridriven från Oster.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: