Annons:
Etiketthälsa
Läst 1015 ggr
Sandra1234
2020-02-27 14:37

Gammal hund!

Hej! Hunddamen härhemma har blivit gammal på kort tid. Vi bor på 3dje våning utan hiss och det är väldigt jobbigt för henne att gå både uppför och nedför. Hon har börjat halta fram och bakdelen är jobbig att få med sig när hon legat länge. Hon är 12,5 år och en större blandis på 35 kg. tankarna går fram och tillbaka om hur vi ska göra med henne. Självklart kanske det går att sätta in mediciner för stel/ haltheten, men är det värt det när hon är så gammal? Hon äter och dricker, men tycker att hennes livsgnista har försvunnit😩. Jag vet att det är svårt för någon annan att råda oss till vad vi ska göra, men kände att jag behövde lite input på detta. Har du kanske varit med om samma? Och hur har du isåfall resonerat?

Annons:
Wizbot
2020-02-27 15:52
#1

Jag skulle skaffa en sele med handtag, typ K9 så jag kunde hjälpa dem bättre.

Maria
2020-02-27 16:04
#2

Jag skulle börja med veterinären. Hon kanske har ont och behöver något som lindrar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Changrila
2020-02-27 16:31
#3

Hur ser hennes dagar ut? Är hon (vad du vet) frisk? Om livsgnistan försvunnit, hunden inte kan ha ett bra liv och det inte är något "tillfälligt" fel på hunden (tex en öroninflammation eller liknande som lätt blir bra) så tänker jag generellt sett att det är hög tid för hunden att somna in.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Elsis matte
2020-02-27 18:43
#4

Det kan absolut vara värt att testa antiinflammatorisk medicin och glukosamin. Det finns bra medel idag, som hunden kan klara bra över tid. Men sätt i så fall en gräns för hur länge ni ska ge det för att få effekt, för det låter inte som att hon har det bra nu.

Sabah
2020-02-27 19:53
#5

Det är inte ovanligt att äldre hundar behöver tillskott för lederna, den kroppsegna produktionen avtar med åren. Hade själv en gammal tik som blev skraltig och precis som du oroade jag mig och visste först inte vad jag skulle göra. Jag provade så småningom Glucosamin och fick en helt "ny" hund!! Det blev verkligen stor skillnad. Hon sprang på tills hon blev 15 år, det tillstötte då andra saker. Det finns fler ämnen på marknaden som man kan prova, Hyaluron tex. Det finns också en blandprodukt som heter Joint (eller nåt liknande), det innehåller glukosamin, hyaluron och MSM. Lycka till!


💖🧡💛💚💙💜

Upp till toppen
Annons: