Annons:
Etiketthälsa
Läst 1098 ggr
Sandiy
2/26/20, 11:03 PM

Senior mat?

Måste man byta till senior mat när hunden blivit 7år? Kollade lite på de märket vi ger o de är mindre kötthalt i senior fodret än vuxen fodret.. 🤔

Annons:
hemul
2/27/20, 12:30 AM
#1

Låter som en bra idé om man vill att de ska bli skruttiga fortare. Tror inte ett dugg på det där, varken för människor eller hundar.

Chinesecrestedlover
2/27/20, 4:00 AM
#2

#0 Hej! 

När en hund blir "senior" varierar ju med vilken ras/storlek det handlar om, så förstår inte varför det skulle vara någon slags "åldersgräns" när man "måste" ge de någon speciell mat. Dessutom mår ju olika individer bra av olika mat, man kan ju inte dra alla hundar över en kam. 

Valpfoder förstår jag (en hund som växer behöver ju lite annat än en fullvuxen hund), men specialmat för en äldre hund? Det beror ju på om hunden ex. har behov av mer fett, mindre fett, en viss protein osv. så har svårt att se varför man skulle behöva byta mat (om ens hund mår bra av det man ger den) och varför i så fall vid en "magisk" åldersgräns; det förstår jag verkligen inte. 

Jag har en dam (Sookie) på snart åtta år och anser inte alls att hon ens är i närheten av att vara senior, hon är en liten blandras (med Chihuahua i) och väger 2 kg. Hon äter samma mat som min 3,5 åring (Ianto, en liten blandras med Chihuahua han också, 4 kg) och det är ingenting jag planerar att sluta ge henne "bara för att" utan hon får den mat hon (och Ianto som har kroniska magproblem) mår bra av. 

Min första hund (Cain, en Chinese Crested Dog, hairless på 5,5-5,6 kg) fick inte heller han någon speciell "seniormat". Han blev 10,5 år innan han avlivades p.g.a. sjukdom. Han åt samma mat som mina nuvarande hundar äter nu, fram till sin död (han var allergiker så det var ett av få foder som fungerade för honom). 

Sookie (mörk) och Ianto (ljus). Mina gullungar <3

Cain <3 Min fina lilla galning, må han vila i frid.

Jojaton
2/27/20, 8:42 AM
#3

Många seniorfoder innehåller mindre fett och energi, för att äldre hundar oftast inte gör av med lika mycket energi och då kan gå upp i vikt av sitt gamla foder. Men så länge du inte märker att din hund börjar lägga på sig så hade jag kört på det foder som den brukar få! 😊

Johanna - Instagram

JoannaLi
2/27/20, 1:40 PM
#4

Ja, annars kommer polisen! Nej, gör helt som du vill och känner. Det kan vara lägre energi i det, eftersom att äldre hår upp lättare, och eventuellt innehålla mer glukosamin och andra ledpreparat, på gott och ont.

hemul
2/28/20, 4:31 AM
#5

#3 Det är det ju ivf en tanke bakom. Men rör sig hunden mindre kan man ju bara ge mindre mat. Men i det här fallet var det ju mindre KÖTT i fodret. Verkar heldumt.

Man får svårare att ta upp näring med åldern. Det bör alltså vara lämpligt att äta så näringsrik mat som möjligt, inte näringsfattig mat! Tror våra egna åldringar på institution skulle pigga på sig betydligt om de fick riktig mat istället var den uppvärmda smörja som ofta serveras.

Mindre kött (=mat för hundar) måste ju innebära mer näringsfattig utfyllnad. Inte bra.

Jojaton
2/28/20, 7:26 AM
#6

#5 Jag har inte koll på alla seniorfoder och vet ju inte alls vad TS ger (vet ju inte alls näringsinnehållet utan att ha sett det även om ja, det verkar konstigt att kötthalten är mindre) men kan absolut se nytta i att ge ett senior/lightfoder till en hund som min Sam tex. Mat är typ livet för honom - han får liksom glädje av att äta. Att då kunna erbjuda honom en större mängd med lagom energinivå istället för att dra ner portionerna av hans gamla foder hade jag sett som en bättre lösning för honom - han hade nog blivit helt(!) manisk på godbitar annars. Men självklart behöver det ju vara näringsrikt!

Johanna - Instagram

Annons:
Fridaaaa
2/28/20, 2:23 PM
#7

Nej aldrig bytt, min tös fyller 7 år till höstne men kommer fortsätta på samma :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: