Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1411 ggr
Retriever456
2020-02-26 20:04

Kloklippning

Vi har ett litet problem, vi kan inte få kloklippning till denhär ”mysiga stunden” alla snackar om. Vår valp är 5 månader nu och han blir rädd såfort kloklippen åker fram. När han va mindre så var det inga problem, då låg han mellan våra ben och gosade och vi klippte några klor i taget. Sen med tiden har han börjat tycka det är jätte jobbigt och flyger iväg såfort den kommer fram. Vi har aldrig råkat skada honom med den eller liknade. Nu kan han ligga o gosa mellan benen men han gillar inte att ligga på rygg, men han är lugn. Såfort vi tar fram klippen blir han stressad o ställer sig upp o svansen åker mellan benen. Vi försöker jobba på dethär men det är svårt att komma någon vart när klippen är så himla läskig och han kan inte vara lugn nära den. Hans klor börjat bli ganska långa nu och behövs klippas snart. Vi kan omöjligt klippa en klo ens. Det känns som att vi behöver ta honom till veterinären eller någon djuraffär där dom kan klippa klorna åt oss. Men det känns som att det backar ännu ett steg bakåt i träningen för då kopplar han kloklippning till något jobbigt tvång hos någon främling. Men det är dags snart så vi borde kanske göra det? Är det okej att ”ge upp” och bara lämna in honom varje gång klorna behöver klippas? Det känns tråkigt att behöva utsätta honom för den stressen men vi kommer verkligen ingenstans. Vad tycker ni?

Annons:
Anne.K
2020-02-26 20:17
#1

Börja om. Vänj vovven vid klisaxen. Visa upp den och ge godis. Nosar vovven på den, så ge godis. Ta allt steg för steg, låt hunden få det förknippat till något positivt. Att med klosaxen så kommer något gott eller roligt att hända. 

Jag gjorde det med min hund som var en vuxen omplacering som morrade när man skulle försöka klippa klorna. Nu idag så accepterar hon det och det är lätt att klippa och det går fort utan krångel. :) 

Så ge inte upp. Utan ta det försiktigt och träna varje dag.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Retriever456
2020-02-26 20:29
#2

#1 jo men vi tänkte göra så, men klorna behöver klippas väldigt snart, så vi skulle egentligen behöva lämna in honom.

Majken!
2020-02-26 21:02
#3

Man låter inte en valp på fem månader välja överhuvudtaget. Bestäm er för att få det gjort och gör det utan godis eller andra distraktioner, ni behöver lära valpen att bli passiv vid hantering och det är uppenbarligen dags. Fixar ni det inte, ring dit en kompis som kan göra det.

Retriever456
2020-02-26 22:03
#4

#3 Det är bara att han redan är väldigt stor, han växer liksom ca 20 kilo och är väldigt stark och det är svårt att få honom helt still så vi inte råkat klippa i pulpan. Men vi kan testa. Vi får hantera honom hur mycket som helst tills det kommer till kloklippen eller saxar, alltså vid tassarna.

kinjelooo
2020-02-27 11:56
#5

Jag skulle nog råda er att INTE tvinga då det i de flesta fall eskalerar problemet. Det är en verklig rädsla för många hundar och det får man respektera. Om man nu inte har en riktig tuffing som bara bestämt sig att hen inte vill, men det är sällsynta undantagsfall.

Jag brukar kleta ut lite jordnötssmör på duscghväggen och låta hunden slicka under tiden jag klipper/filar. Hunden får alltså stå upp och jag lyfter tassarna som man gör med en häst. 

Avbryter hunden slickande så avbryter jag och släpper tassen. Det ger hunden lite kontroll och samtidigt lär den sig att kloklippning inte är så farlig.

Majken!
2020-02-27 11:58
#6

#5 Det är inte sant, det är ingen rädsla för en valp. Det är ett sätt att slippa undan något tråkigt och ovant, det visar att hunden redan nu lärt sig att den kan slippa undan hantering som den inte vill och det är ingenting som kommer bli bättre av att dutta med små insatser. Det här gäller alltså valpar, pratar inte om hundar som hunnit få massor med dåliga erfarenheter.

Annons:
[Tismon]
2020-02-27 12:04
#7

Fast kring könsmognaden blir hundar rädda för allt möjligt, något som kallas spökåldern. Det går över såsmåningom men genom att tvinga hunden kan du ärra hunden. Jag tvingade min hund när jag skulle rengöra öronen på honom och som resultat nu såhär 2 år senare börjar han hyperventilera och får panikångest om man tar en bomulltuss i örat på honom, det går bokstavligen inte att hålla fast honom längre, han börjar skrika och skaka och sliter hellre sig för själva livet. Sedan springer han och gömmer sig. Han är idag en 30kgs labrador. Han var inte rädd för det tidigare och hade inga dåliga erfarenheter alls. Det bästa du kan hoppas på genom att tvinga är att hunden stänger av och då får du möjligheten att klippa klorna, men vill du verkligen det? https://www.tormarpalilly.se/spokalder-valpen-blir-tonaring/

Majken!
2020-02-27 12:29
#8

#8 Är alternativet att jag inte kan hantera min egen hund vs att den stänger av i tre minuter så får den gärna stänga av i sådana fall. Jag tycker det är vansinne att inte lära en valp att vara stilla när jag behöver att den är stilla.

[Tismon]
2020-02-27 12:31
#9

#8 man kan lära den att sitta still utan att traumatisera den.

[Tismon]
2020-02-27 12:39
#10

Om man prioriterar ens bekvämlighet över hundens välmående så är det väl upp till var och en, men intala dig inte att du gör det för hunden.

Majken!
2020-02-27 12:48
#11

#10 Om det drabbar hundens välmående att ligga stilla i några minuter så rekommenderar jag att man köper mentalt stabilare hundar från duktiga uppfödare. Klart jag tvingar mina hundar till saker de inte själva hade valt för min egen skull, det skulle jag aldrig argumentera emot. Det fiffiga är dock att hunden tack vare det kan få stora friheter, win win.

[Tismon]
2020-02-27 13:00
#12

Den får inga friheter av att du tvingar den till något? Om den stänger av så gör den det av panik och hjälplöshet Du kan lära en hund att sitta still i några minuter på ett sätt som gynnar den mer. Men då krävs det tålamod och träning

Majken!
2020-02-27 13:12
#13

#12 Nej mina hundar ligger inte stilla på grund av panik och hjälplöshet. Du har fel även där. Eftersom mina hundar lyssnar på vad jag ber dom göra trots att det inte är deras förstahandsval så kan jag ge dom stora friheter. Vi lägger tid på att träna mer avancerade saker än att vara stilla, det passar oss bättre.

Annons:
kinjelooo
2020-02-27 13:25
#14

#13 ”träna mer avancerade saker” - vilken tråkig översittarattityd

 Jag vågar påstå att de som tar sig tid att lära sina hundar vara stilla på ett sätt som INTE innebär tvång eller obehag, är betydligt mer ”avancerade” och dessutom betydligt mer sofistikerade. Det krävs otroligt tålamod, kunskap och insikt i hur hunden upplever saker och ting bakom den typen av träning, vilket man inte riktigt kan säga om din approach. Jag säger inte att det du gör är fel, det är visst upp till var och en att avgöra vad som funkar för dem, men kom inte hit och hävda att du gör mer avancerade saker, när du i själva verket tar världens genväg. 

Det är bara pinsamt.

Majken!
2020-02-27 13:56
#15

#14 Det är mer avancerat att träna in andra färdigheter än att klippa klorna för oss, tråkigt att det rör upp sådana känslor men det är så det är.

Retriever456
2020-02-27 14:19
#16

Vi vill att han ska tycka att det är okej att klippa klorna, vi märker att han faktist tycker att det är läskigt eftersom att svansen åker mellan benen o hela hans kroppsspråk visar till det. Vi har testat att han får tugga på saker osånt innan och slicka på mjukosttub osv och det funkade förut med att vi borstade tänderna på honom medans för att han tyckte tandkrämen va så god men det var när han va mycket yngre. Nu funkar det inte ens med grisöra som är hans favorit. Vi kan testa att ställa honom i badkaret och låta honom välja lite när han vill ha en paus och så. Vi vill egentligen inte tvinga honom till något liksom, vi vill inte att han ska känna ett obehag vilket vi märker att han gör. Det är saxar och kloklippen han inte accepterar. Försökte klippa pälsen lite mellan trampdynorna men det fick ja inte heller. Men vi får torka hur mycket vi vill med handduken mellan trampdynorna så det handlar inte om att han har kittlig eller så det är bara rent obehag med att klippa tror jag. Kanske det är ljudet? Vi ska iallafall testa oss fram, det är bara ganska jobbigt eftersom att snart är dags för att klippa o vi vill inte att klorna ska bli för långa för då blir det bara ännu svårare sen.

Anne.K
2020-02-27 14:53
#17

#16 Har ni provat med klofil istället? Kanske kan vovven acceptera det lättare då det inte blir det där knippsandet.  Kan ju vara värt att prova om inte annat.  En del hundar som ogillar klosaxar accepterar i vissa fall fil mycket bättre.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Emo
2020-02-27 15:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Har du provat en sådan? Det kan vara en bra lösning.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Hornslandet
2020-02-27 15:28
#19

Vilken diskussion det blev! 

Jag kan hålla med båda "sidor" här något. Ibland tror jag verkligen man krånglar till det onödigt mycket genom att i varje sånt här läge tänka att man aldrig "tvingar" sin hund att göra nånting alls. Allt ska då belönas fram till ett självmant beteende, även avslappning och passivitet vid kloklippning mm.. Men vi har inte oändlig tid, oändlig energi, oändliga resurser att lägga på precis alla moment, allt med våra hundar. Nått kommer bli lidande, antagligen.

Sen kan jag dock även se problem med tankegångar om att tvinga sin hund till VADSOMHELST, därmed basta! Ungefär. Nånstans måste man kunna ha en känsla för att det finns gränser, och att kunna känna efter när hunden inte bara accepterar läget, utan det snarare blir värre och värre. Att tänka att man oavsett hundens respons ska gå igenom och hantera/göra exakt vad man vill PRECIS NU kan bli ett recept för misslyckande också.  Har själv fått "råd" från en man som själv pratade om en unghund han haft som vägrade bli kammad på svansen. Den hade bitit honom efter flera varningar (men han körde på ändå såklart eftersom den skulle bara gilla läget). Då slog han den tills den gav upp så han kunde kamma svansen. Det tyckte han var framgång och en lärdom att berätta om - jag tyckte det var ett recept på hur han möjligtvis skapat en farlig hund för andra framöver.

Lite slags mellanväg måste man kunna ha. Personligen tror jag allt med hantering grundas i att hunden ska kunna vara och förbli passiv. Vi tränade aldrig med godis för passivitet, det är verkligen inte lugnande för alla hundar att slicka och tugga tex (som man läser överallt att det ska vara). Jag satte mig med min valp i knät/framför mig på golv och höll lugnt om honom tills han varvade ner, det tog bara en stund de första gångerna, sen gick det faktiskt fort. Både då och i vardagssituationer har jag alltid tagit i honom på olika sätt. Kolla en tass när du ska ut på promenad, kolla tänderna när du klär av dig innanför dörren, osv.. Men gör det alltid lugnt, ge nån extra klapp och lite lugnt beröm.. Hantering ska inte vara enbart precis NÄRDETGÄLLER. Jag tycker kanske 5-10% av all hantering ska vara kloklipp/kamning/öronjox/whatever. Alla andra gånger man tar på hunden ska vara utan att nått måste genomföras.. Det är en vanesak.

Till TS:
Hur ofta tar du på och hanterar klor och tassar förutom när det ska klippas klor?

JoannaLi
2020-02-27 15:32
#20

Om man vill komma undan tvång, så vill jag tipsa om frivillig hantering. Gå tex med i Reko-gruppen på fb, de är fasen experter på frivillighantering, och det är ett jättecoolt sätt att träna på.

Annons:
Hornslandet
2020-02-27 15:43
#21

#20 Jag förstår vad du menar, men det blir också lite diffust vad som är tvång. Ja, det finns självklart gränser. Men vi tvingar alla våra hundar till olika saker i någon grad. Det i sig behöver inte vara nått hemskt.

kinjelooo
2020-02-27 16:06
#22

#15 det handlar inte om känslor, jag konstaterar bara att din syn på det hela är tråkig. Det hade räckt att säga att ni lägger tid på annat, men du kände ett behov av att lägga till om att det är mer avancerat. #19 håller helt med dig! Det är dock en annan sak med en hund som har hunnit bli rädd.

Majken!
2020-02-27 19:58
#23

#22 Fast det är för mig helt orimligt att krångla till kloklippning, som när något som bara ska göras. Det är med 100% uppriktighet nästan allt annat som är svårare där mycket träning behövs, men för att TS ska få med sig någonting mer än krångliga sätt där hunden kommer spänna sig bara av allt onaturligt som händer kring kloklippning så säger jag precis vad jag tycker. Kloklippning och hantering med valp är lätt, det finns så vansinnigt mycket annat som är svårt.

Retriever456
2020-02-27 21:26
#24

#19 vi kan hantera tassarna hur mycket vi vill, och det gör vi oxå, vi har pillat på tassarna nästan varje dag i bara några sekunder eller någon minut sen han var liten och det tycker han är okej, det är bara när man tar fram kloklippen det är läskigt. #23 det är inte lätt som du säger dock, vi vill inte tvinga honom till något och om vi håller fast honom så sprattlar han.

Retriever456
2020-02-27 21:37
#25

Update iallafall! Vi testade att klippa klorna medans vi duschade honom. Vi tappade upp ett bad som gick typ nån decimeter upp på hans ben och så fick han stå och äta grisöra medans. Vi lyckades klippa alla klor på hela baktassen och en klo på framtassen!!!! Sen vågade vi inte göra mer eftersom att vi ville sluta medans det gick bra. Men vi ska testa igen imorgon. Jag kom på att han kanske tycker det är obehagligt när han känner hur klon kläms ihop liksom så att ja tänkte att det kanske skulle kännas bättre när klon var lite mjukare, vilket kanske funkade?

Lavin
2020-02-27 22:38
#26

#25 Kolla så klotången inte är för seg och "nyper" av klon istället för att skära igenom som den ska. Om den nyper gör det lätt ont på hunden. Min reagerade helt plötsligt när han var några månader men då var det klotången som inte var tillräckligt vass och stark när klorna hade blivit större så bytte tång direkt och då brydde han sig inte. :)

Hornslandet
2020-02-27 23:05
#27

Millers röda, bästa klotången. Använder aldrig nån annan nu!

Annons:
JoannaLi
2020-02-28 10:40
#28

#20 var det riktat till mig?

Upp till toppen
Annons: