Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2210 ggr
Wizbot
2020-02-25 09:24

Duscha hur ofta?

Hur ofta duschar ni era hundar? Hur ofta tycker ni att man "måste" duscha dem om de inte luktar, har fläckar eller mjäll?:)

Annons:
Fridaaaa
2020-02-25 09:27
#1

Sånt beror helt på ras och individ

Min kines duschar jag var 5-6 vecka.  De behöver oftast duscha ofta
Mixen  papillon/kines blir kanske 4ggr/år

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Garm
2020-02-25 09:53
#2

Det händer sällan att jag duschar/tvättar min hund. Hon blir så sällan smutsig och luktar aldrig illa. Senaste tvätten var dock för inte så länge sedan, hon klipptes hos hundfrisör och badades då. Det är som Fridaaaa säger, det beror på ras och individ. Just din hund kanske aldrig smutsar ner sig, eller så rullar den sig i lera, eller kanske t o m bajs, två gånger i veckan. Vissa "pälsraser" kräver bad upp till en gång i veckan, t ex.

Lona
2020-02-25 09:56
#3

Typ aldrig. Tror att terriern har badat en gång på de fyra år jag har haft honom och labben nån gång om året - fast det brukar bero på att hon rullat sig i nån skit. Däremot så badar de i sjön hemma rätt ofta, labben gör det året runt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jojaton
2020-02-25 10:58
#4

Sköljer av vid behov, duschar (med schampoo och hela kalaset) sheltien 3-4ggr om året ungefär, ofta i samband med fällperioder. BCn får jag se. Hon är korthårig så har inte riktigt samma behov utan kommer väl få duschas vid behov, kanske 1-2ggr om året. Då vi i princip bor hos mina föräldrar över jul tillsammans med min allergiska bror får de alltid ett julbad för att minska allergenerna i huset något.

Johanna - Instagram

flocken
2020-02-25 11:46
#5

Min måste duschas varannan vecka. Ibland varje. Bc/aussie Han är jätte känslig i skinnet. Varit sen valp. Blir han skitig börjar han klia o bita sig. Även vet sa det när han kastrerades. Aldrig sett en hund som är så känslig i skinnet. När de rakade honom fick han en kraftig reaktion. Röd o vätskade. Tycker han att det är för jobbigt o kliar går han själv in i duschen.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sugar Mist
2020-02-25 11:52
#6

Varannan vecka för pudeln, vid behov och fällning för aussiesarna

-

Annons:
koppargaller
2020-02-25 12:48
#7

Typ en gång om året.

Kalli
2020-02-25 13:54
#8

Om de rullat sig i äckliga saker typ.

ipopuma
2020-02-25 18:12
#9

Efter behov. Om de har rullat sig och jag känner jag behöver schampo o när deras päls känns äcklig

JoannaLi
2020-02-25 19:18
#10

Jag duschar när mina är skitiga, eller fäller överjävligt mycket. Hade jag en hund som inte behövde badas av de anledningarna så antar jag att jag hade velat duscha typ vår och höst.

Changrila
2020-02-27 14:08
#11

Jag har två saluki. Badar dem 1-2 gånger per år och spolar av benen när de blir smutsiga.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hornslandet
2020-02-27 15:28
#12

Duschar alldeles för sällan. Borde duscha mer, blir definitivt lättare att kamma då.

taxarärbäst
2020-02-27 20:36
#13

3 gånger i året eller mer ifall han har rullat i något

Annons:
Fisherling
2020-02-28 17:18
#14

Om de rullat i något, duschar av ben och mage om det är riktigt skitigt ute.

Annars i princip aldrig. Kanske 1-2 gånger per år.

Chinesecrestedlover
2020-02-29 18:58
#15

Helt emot vad de flesta säger när det gäller nakna hundar (dvs. att de "ska" badas/duschas en gång i veckan) så får mina ett bad/en dusch vid behov. 

Dvs. om de typ. rullar sig i något vidrigt (Sookie, jag talar om dig…och dina "älskade" ruttna daggmaskar🤮) eller om de bajsat ner sig/gått i bajs (japp, det händer ibland…mycket fräscht, haha). När det kommer till Ianto (och tidigare Cain) så gäller bad förutom vid ovanstående också om de "stinker för mycket kiss" (hanar och deras kissande på mage, ben osv. kan vara lite nasty ibland😉… mina grabbar är/har varit rätt klantiga, haha). 

Mina två "lortgrisar", Sookie (mörk) och Ianto (ljus) <3

Om de inte gör något av detta eller typ. måste sövas = ska vara så sterila som möjligt inför något ingrepp eller så, så badas de väldigt sällan. De har fin hud och jag vill inte "bada sönder" så att de kanske utvecklar problem p.g.a. detta. 

Med Cain var det annorlunda, då var det bad betydligt oftare som gällde i och med hans hudproblem/allergi och att han blev ordinerad (av veterinär) att badas och schamponeras med ett specialschampo flera gånger i veckan under en period…men som sagt när de är ok = bad när de typ. börjar stinka av någon anledning, haha😂.

Cain som unghund <3 Vila i frid lilla darling.

Oklartliv123
2020-02-29 19:29
#16

Ena hunden är vit och har korta ben och den andre sover i sängen med mig (under täcket tätt intill 🙈) så är det dåligt väder (regn(lera)) sköljer jag av dom och har dom rullat sig i något duschar jag med schampo. Är det något speciellt som händer brukar jag också duscha dom, ex julafton. Då måste dom ju vara lite fräscha! Blir völ oftast 1-4 duschar per månad, men försöker att duscha så lite som möjligt med schampo 😊

koppargaller
2020-02-29 19:52
#17

#16 aldrig haft någon hund som behövt duscha / schamponera så ofta o frekvent för att inte bli ofräscha.

Joyous
2020-02-29 21:44
#18

Pyro är 2 år och jag har aldrig duschat honom. Sköljt av honom med vanligt vatten när han badat i havet men det är allt. Tycker han har en fin kvalitet på sin päls som slår av sig smuts, torkar fort, varken torr eller fet och luktar ”rent”. Känner inget behov av att störa det med schampo.

CayKantos
2020-02-29 23:56
#19

Har aldrig duschat min hund heller. Enbart sköljd av honom en gång han hade sprungit runt i lera. Men annars inget 😀

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Namiko
2020-03-01 15:51
#20

Finns inget behov att duscha hunden så behöver man inte göra det alls. Min hund fick ta en simtur i älven 1-2 gånger varje sommar och då höll sig hans päls fin resten av året. Duschade honom när han var yngre men det totalförstörde hans päls i flera veckor efteråt, även om jag bara använde vatten. Så han gick minst 6 år utan en enda dusch. Nu när han är äldre har pälskvaliteten förändrats och han börjar lukta efter några månader, så nu blir han duschad regelbundet.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
taxarärbäst
2020-03-01 16:21
#21

Varför tycker folk som trimmar hundar att man ska tvätta oftare? Jag fick nästan skäll för hur lite hunden blir tvättad sist han var på trimning

Oklartliv123
2020-03-01 19:16
#22

#17 hundar är olika. Mina springer lösa i skogen varje dag och hittar dom bajs eller något kadaver så rullar dom sig i det och då duschar jag dom. Svårare än så är der inte

Lona
2020-03-01 23:04
#23

#21, Beror ju på hurdan trimpäls man har. Strävhår som taxar och vissa terrier behöver inte badas före trimning, snarare tvärtom. Andra pälstyper kan behöva regelbundna bad för att inte tova, dessutom ska man inte klippa en smutsig päls eftersom skären inte klarar det.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

taxarärbäst
2020-03-01 23:42
#24

#23 det förklarar faktiskt mycket! Jag tänkte inte ens på det

Wizbot
2020-03-03 13:42
#25

Jag kände också att det var onödigt att duscha om hon inte är skitig eller jag stör mig på doften, skönt att få det bekräftat! Hon är till stor del vit men verkar väldigt smutsavvisande för alla fläckar har hittills gått att borsta bort och hon är korthårig så tovor är ingen risk. Hon har dock känslig hy så jag vill verkligen inte torka ut den i onödan och har inte sett något schampo som verkligen verkar snällt. Själv använder jag rhassoullera när jag tvättar håret. Tror ni jag kan använda det på henne också ifall jag skulle komma att behöva tvätta henne? Det är det enda som inte ger mig sår i hårbotten och tänker att det borde funka lika på henne…

Bjornberg
2020-03-03 15:24
#26

Vid behov (hittat ett mysigt kadaver i skogen, varit i slakthögen eller inne hos fåren etc) + ungefär en gång i kvartalet då hon kan börja lukta annars😅

Wilola
2020-03-03 18:36
#27

Duschar endast om han rullat sig i något och luktar illa, eller om han haft diarré och det kommit i pälsen

Annons:
Upp till toppen
Annons: