Annons:
Etikettaktivering
Läst 1320 ggr
Oklartliv123
2/24/20, 10:21 AM

Under/överstimulerad??

Hejsan Äger två hundar. En lhasa apso/pudel på 4år och en bichon havaneis/shitzu/lhasa apso på ungefär 10månader. Jag har börjat fundera på om jag gör nog/för mycket grejer med dom.. Går ofta en morgonpromenad på ish 45 min där dom springer lösa större delen av promenanden. Vid lunch brukar vi gå en längre promenad på runt 90min där dom även där går lösa majoriteten av tiden. Typ varannan/varje vecka får dom en vilodag där vi går kortare promenander för att träna på att vila och hitta på egna saker om ni förstår Hundarna busar mycket hemma speciellt efter promenaderna. ibland kan den yngrehunden jucka på kuddar när vi kommer hem(då brukar vi dock avleda då vi inte tycker att det är okej), gnälla och liksom inte komma till ro på ett tag. Den äldre brukar kunna lägga sig och vila. Båda hundarna hänger med på promenanderna och hamnar aldrig efter eller så. Men läste tidigare idag att min typ av hund(tänker iallafall att dom är typ lågenergi krävande, lite mellan kanske) bara ska ha 1-1.5h aktivering per dag, då aktiverar jag ju för mycket? Vad tror ni? Aktiverar jag för mycket? Är dom under/överstimulerade? Ni får jätte gärna hjälpa mig då jag inte vill stressa hundarna eller så. Tack

Annons:
Retriever456
2/24/20, 11:22 AM
#1

Promenaden är mer motion än aktivering. Jag tror verkligen inte att dom är varken överstimulerade eller understimulerade. Jag tror att dom behöver hjälp med att komma ner i varv, träna passivitet. Hundar mår bra av mycket motion sålänge dom inte halkar efter vilket du beskriver att dom inte gör. Ingen fara, träna bara passivitet. Du skulle kunna göra en avslappnande massage tex på unghunden som har det lite svårare.

Jojaton
2/24/20, 11:27 AM
#2

Tror det är få fysiskt friska och sunda hundar som kan bli överstimulerade av promenader :) Det jag kan tänka saknas är lite mental stimulans? Träna tricks, lite nosarbete eller liknande kan kanske hjälpa framförallt unghunden att slappna av om hen får bli lite trött i skallen också! 

Annars är ju passitivitetsträning också bra, och sen får man tänka på att den bara är 10mån - unghundar är sjövilda ibland och kan ha svårt att veta när de själva behöver ta det lugnt.

Johanna - Instagram

kinjelooo
2/24/20, 1:14 PM
#3

Jag tror också snarare på att de behöver lite mer mentalaktivering. Promenader där de får nosa fritt är ju utmärkt men en hund behöver också en uppgift för att må bra :) Det enklaste är att köra någon form av sök. Låt de leta efter sin mat ute på promenaderna, söka efter leksaker eller varför inte testa NoseWork? Trix eller balansträning på stubbar och stockar kommer också trötta ut dem mentalt.

Retriever456
2/24/20, 2:01 PM
#4

En blandning av mental aktivering och öva passivitet och att varva ner är nog den perfekta kombinationen!

Elsis matte
2/24/20, 2:41 PM
#5

Det är inte alls ovanligt att unghundar, liksom er, har svårt att komma till ro efter promenader/aktiviteter. Detta brukar lösa sig med ökad ålder och mognad. För att undvika att hunden hittar på saker ni inte gillar kan det vara bra att ge dem något att göra på egen tass när ni kommer in. Ett litet godissök, öppna ett godispaket, frusen Kong eller tuggpinne. Att nosa och att tugga/slicka är lugnande. Alternativt kan ni avsluta promenaden med ett godissök precis innan ni går in.

Ambrose
2/24/20, 5:27 PM
#6

Fysiskt kan du sällan överaktivera en hund, förutsatt att du gör det i hundens takt och efter hundens förmåga. Mentalt kan man överstimulera en hund om det är så att den aldrig får möjlighet att koppla av och ta det lugnt. Det behövs en balans. Fast det låter inte som att du gör så mycket mental aktiverin? P.ga. det så kan hundar bli understimulerade. Den äldre låter som att den är helt ok med tillvaron? Är den yngre en tik eller hane? Runt 10 månader finns med mycket hormoner i kroppen och det kan vara löp(om det är tik), eller finnas löptikar i närheten(om det är hane), som stör. Testa att träna både mental aktivering och passivitet med den yngre och se om det hjälper.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Oklartliv123
2/24/20, 8:14 PM
#7

Tack för alla svar! Brukar låta dom söka godis både ute och inne vilket dom verkar uppskatta. Planen är att till sommaren börja med riktigt nosework då den äldre hunden verkligen älskar att använda nosen och söka grejer, då är han som lyckligast. Men får göra lite mer sådant då och kanske träna in lite mer trix. Unghunden är ganska lättlärd och villig att arbeta så det ska nog gå bra! #6 Den äldre trivs väldigt bra för tillfället, blivit en helt annan hund sedan vi skaffade unghunden! Han är så mycletgladare❤ Båda två är pojkar, tror inte det är hormoner elr liknande då han haft så länge. Tack för alla tips, ska försöka hjälpa honom coola ner efter promenanderna och utmanana hjärnorna lite mer så återkommer jag om det blir någon förändring!

Hornslandet
2/24/20, 10:19 PM
#8

Definitivt inga problem med att du går långa promenader. Du kan gå dubbelt så långt om du så vill, sålänge dina hundar är friska.

Din yngling är väl full av energi.. jag skulle definitivt försöka få in mer nosarbete för den om du kan! :) 

Själv försökte jag från början med min valp lära in att det skulle vara lugn inne (senare har jag iofs utan problem kunnat lekbrottas då och då med honom på eget initiativ..). Det gjorde vi genom att sätta oss ner och varva ner med valpen i knät direkt när vi kom in efter utevistelser! När han var lugn så gick jag in och fortsatte med mitt.

Upp till toppen
Annons: