Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1826 ggr
peoy
2/23/20, 12:40 PM

Lämpligt kompletteringsfoder till veganhund ?

Jag ger idag min valp (6 mån) ca 850g färskfoder från Fodax (deras nya försämrade blandning, just nu en sista mix av 50/50 Premium/Neutral för att sen övergå till 100% Premium).

Jag tycker hon är för smal, och det tycker nog hon själv med, för då vi är ute och går i skogen äter hon alla kottar hon hittar och tar tuggor av träden hon passerar.

För att veganerna inte ska bli utan mat, så funderar jag på vad jag ska ge henne så att hon blir nöjd.. Hon fick en stor näve kattmat (mindre dåligt torrfoder) och verkade nöja sig meddet just nu..

Min förra hund gav jag bara Fodax (sista 5 åren), deras gamla Premium, och ungefär samma mängd, och han blev nästan fet på det (vägde runt 50kg, valpen väger bara 30).  Att jämföra mot den förra är kanske fel, men av de torrfoder som testades som resefoder/utlåningsfoder så var Carrier Regular det enda han klarade utan att bli dålig i magen.

Annons:
molam
2/23/20, 1:09 PM
#1

JAg trodde att du hade gjort din hund Vegan när jag först läste Titeln, och blev sjukt irriterad 😂

Punkar det inte att ge vovve lite mer mat än vovve ska ha då? Eller kanske en näve hundtorrisar på kvällen eller nått.

Tänk på att kattmat inte är särskilt bra för hundar

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Rafflan
2/23/20, 1:27 PM
#2

Ge mer foder av det hon redan får :)

peoy
2/23/20, 2:58 PM
#3

@molam vad är det som är dåligt med att ge kattmat åt hunden (annat än att det kostar 70kr/kg) ? Tvärtom är inte bra, då den vanliga fabrikshundmaten (torrfoder)  inte innehåller tillräcklig mängd taurin.

Troligtvis innehåller färsktillverkad hundmat även den nödvändiga mängden tauron för att inte orsaka några större problem. Min katt valde hundärskmat istället för sina torra kulor ett tag efter förra hunden.

Vägrar vara (eller tvinga nån annan att vara) vegan.. måste ju tänka på de som själva väljer det och lämna kottarna, stubbarna och barken till dom :)

Fodax nya "Premium" har bara 0,5% kolhydrater, den gamla hade 4,5% eller liknande. En klart bra blandning för både hund och katt.

@Rafflan färskmaten fyller inte upp lika bra som torrkulor som sväller och suger åt sig all vätska ur kroppen (inte bra på nåt sätt). Märkte direkt att hon idag efter torrkulorna druckit massor med vatten.. Skulle lätt kunna dubbla mängden färskfoder, inga som helst problm att glufsa i sig det..

---

Fodax gjorde misstaget att i några omgångar höja priset på färskfodret från 15kr/kg (2013 och säkert lite senare) till 30kr/kg, minska förpackningarna från 12,5 kg till 10kg, och ändra rabbaten (för att 15kr/kg och nu 30kr/kg ska gälla) från att man får den vid 4 påsar (50kg) till att man får den först vid 7 (70kg).

Jag äter ju själv "hundmat" (rå, inte växtbaserad mat), så jag kanske bara skulle dela med mig lite mer..  Istället för att äta hela kycklingen skulle jag kunna ta de delar som är lätt att skära ut och ge resten till hunden (nej, myten om att ben från kyckling är farligt stämmer inte om man ger det rått).

Om nån bonde i närheten skulle våga sälja mjölk så hade det nog också varit ett ba komplement (och ersättare till vatten), men det är bara mina egna tankar, ni som tycker annat får gärna protestera :)

taxarärbäst
2/23/20, 3:17 PM
#4

#3 kattmat innehåller saker som är farligt för hundar så ge inte

molam
2/23/20, 3:18 PM
#5

#3 Taurin heter det ja, blandar alltid ihop det med Terpentin, som är nått helt annat xDD Men Taurin i dom "stora" mängder det är i kattmat är inte bra för hundar, hundar kräver inte lika mycket Taurin som katter, och kan istället bli sjuka av det.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

hemul
2/23/20, 4:20 PM
#6

Varför inte ge henne kött helt enkelt?  Åk till City Goss och bunkra. Där finns mycket som är långt billigare än 70 spänn. Hjärta tror jag de tar 29 för t.ex. Brukar finnas både nöt, gris och lamm. Broskben, fläskben jättebilligt. Skirt steak (som de kallar mellangärde) är godare än biff, det köper jag till mig själv för 49. Plus massor med annat under 50-lappen.

Annons:
peoy
2/23/20, 4:49 PM
#7

@hemul lite för långt att bara "åka till City Gross" … Stämmer att hjärta kostade 29kr/kg där, och det var rå-gott också…  Köpte några hjärtan och njurar åt mig själv för att testa.

Det blir nästa gång jag "passerar", då det är 170 mil t.o.r. till närmsta..  Kyckling kostar fortfarande allt mellan25 och 30kr/kg här utan att vänta på att det kommer extrapriser.

Sen finns ju grishjärta lite närmare också.. bara 10 mil t.o.r, men då tar dom 400kr/kg.. Största grisfabriken här i norr (Nyhlen Hugossons) gör värme av alla hjärtan, då det enligt dom själva "inte finns nån efterfrågan".

hemul
2/23/20, 5:13 PM
#8

Aj fan. Så du har typ bara mindre ICA med dyrkött? Men i glesbygd brukar det ju finnas andra möjligheter, men då ska man ha kontakter förstås.

170 mil - det måste innbära övre Norrland nånstans va?

hemul
2/23/20, 5:14 PM
#9

Stryk min sista mening. Det skrev du ju redan. Slarvigt läst av mig.

Rafflan
2/24/20, 2:34 AM
#10

Om du inte vill ge mer färskfoder, utan hellre ge torrfoder + färskfoder i kombination, är det ju bara att välja ett hundfoder du gillar till hunden, jag föredrar spannmålsfritt torrfoder till hundar :)
Man ska inte ge kattfoder då hundar och katter har olika näringsbehov, så kattfoder är inte rätt uppbyggt för att passa hundar :)

Changrila
2/24/20, 6:21 AM
#11

Vad har veganer med något att göra?
Kan du få tag på andra färskfoder kanske du kan testa något sådant för att se om det blir bättre?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

peoy
2/24/20, 9:48 AM
#12

@Rafflan hundmat duger för det mesta inte åt katt utan att få in mer taurin (från ex. hjärta), men kattmat till hund, är inte mycket sämre än bra valpmat (mer fett, mer protein, och i fallet med torrmat för katt även en massa kolhydrater som är det sämsta av innehållet).

Söker man lite så är det just den större mängden protein och fett som påstås vara fel för hund, och den enda som påstår det är farligt med kattmat är Doggy (och då är ju deras hundmat enligt dom själva jäääätttenyttig och helt rätt konstruerad - iallafall för högsta möjliga vinst på produktionen). Kattmaten vi har består av 14% kolhydrater, varav 2,5% "fibrer" (som vissa inte räknar). Ingen vill såklart ange kolhydratsmängden, utan den får m,an räkna fram med hjälp av de värden som angetts.

"Vanlig" hundmat (torrfoder) ligger på i bästa fall 35% kh och i sämre fall 55-60% (billigt och bra för tillverkarna).

Ambrose
2/24/20, 5:33 PM
#13

Testa att ge ett foder med en större mängd fett(fett ger dubbelt så mycket energi som protein). Att bara tillsätta fett(typ ister), är dock inte helt ultimat efter som man då "spär ut" näringsinnehåller i fodret, och för att protein innehåller många viktiga aminosyror och liknande som behövs som byggstenar i kroppen, så man vill ju inte "ersätta proteinet". Bäst är ju att öka mängden mat som helhet.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
koppargaller
2/25/20, 10:43 AM
#14

Det finns typ energybars för hundar, det kryllar av kalorier, kolla in någon jaktbutik.

peoy
2/25/20, 7:18 PM
#15

@Ambrose jag har ganska bra koll på fett, protein och skräp (kolhydrater).. Det är kolhydraterna som gör en ohälsosamt fet, det har livsförödande verket bevisat med sitt nyckelhål.. Den vikt (eller det kroppsfett) som blir till pga kolhydrater är däremot inget bra fett, och kommer det från tillagad mat (som all fabrikstillverkad hårdmat är) så är det ännu sämre.

Tänker också att den där okontrollerbara hungern är nåt övergående, så mer riktigt kött (som en tredje måltid per dag) kanske är en del av lösningen, eller komplettera med något mindre dåligt torrfoder.

Nån energibrist är det inte i henne iallafall när hon får chansen (men den aktiviteten tar också från det som stoppas i). Att ge mer fett (som tillskott i den redan feta maten) kanske ger nån tillfällig skillnad. Svårt att gå upp i vikt eller bli fet på rå mat. Hittar jag nån bonde som vågar langa illegal mjölk så hade det varit ett bra tillskott (fast att dela ut opastöriserad mjölk är värre än att langa annat åt barn).

---

http://fodax.se/downloads/varudeklaration_premium_new.pdf

Om nu nån vågar sig på en tolkning av fördelningen eller tycker jag har fel:

Lite grovt räknat, 222kcal/100g, varav 63% vatten (0 kcal), dvs 222kcal på 37g = 600kcal/100g utan vatten (100/37 * 222)

15% protein på den vattenutspädda maten, 18% fett, och i stort sett 0% kolhydrater, samma beräkningsfaktor gäller där, dvs 2,7x allt för att få värdet på motsvarande torr mat, ger 40,5% protein och 48,6% fett, resten kolhydrater i form av "fibrer" och "aska" (4% av det blöta, så x2,7 = 10,8%).

Min tolkning av innehållet i den blöta maten är i stort sett identisk med deras samma sort i frystorkat format:

http://fodax.se/downloads/varudeklaration_premiumfryst_new.pdf

39% protein, 48% fett, 8% övrigt (+ den lilla vattenmängd som finns kvar)

---

@koppargaller energibar för hund, nån sån här industriprodukt du tänker på ?

https://meradog.se/tillskott/energikaka-kronch-pemmikan.html

Den som klarar av att tolka innehållet ser att det där är en kassako för tillverkaren och en inte så nyttig matersättare för hunden..

Ingredienser: Kronch Pemmikan innehåller 24% protein och 59% fett. Svinfett, vegetabiliskt fett, iskmjöl, druvsocker, majs, råg, alger, ris och sockerrör.

(51% av fettet från gris, 49% från plantor, all protein från (f)iskmjöl, följt av en massa annat som en hund inte behöver)

Veterinärägda Royal Kanin har också nån sort.. vågar inte ens mig på nån gissning vem bästa dom tänkt på med blandningen av innehållet..

--

Mina svar börjar bli så långa att ingen orkar läsa eller tror jag är galen :)

Jag har gjort ett enkelt val tillfälligt för att se om det funkar, beställde ett par påsar Carrier Regular att ha som tillskott och 3:e måltid de dagar jag inte kan ta nåt av min råätna mat att dela med mig av. Har också en påse potatis att krångla med kokning av som fettgivande tillskott. Om jag skulle hitta en langare, så skulle jag ersätta vattnet med opastöriserad mjölk.

Ambrose
2/25/20, 8:47 PM
#16

#5 Energi som inte används lagras i kroppen i form av fett, som hunden sedan kan utnyttja. På så vis går den upp i vikt och kan bygga muskler utan att behöva ta av musklerna/proteinet, och därmed borde hunden gå upp i vikt.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lona
2/28/20, 6:47 PM
#17

Fast varför inte testa först med att ge mer av färskfodret om hunden både är hungrig och för smal? Vad gäller bukfylla och tuggbehov (om den har hungerkänslor eller helt enkelt är "valptuggig") så kan man ju, förutsatt att näringsbehovet är uppfyllt, ge tex hela råa morötter. Gör varken från eller till eftersom de åker igenom mag- tarmkanalen mer eller mindre opåverkade. För övrigt tycker jag snarare att det är tvärtom, mina hundar går upp i vikt direkt om de äter färskfoder. Hungriga var de dessutom och även om jag gillar idén med färskfoder så har faktiskt torrfoder funkat betydligt bättre för dem.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: