Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1186 ggr
aussie.mix
2020-02-23 10:58

Skaffa omplacering med valp

Hej! Vi har ju då en liten staffevalp hemma på 5 snart 6 månader. Det finns en kollega som inte har tid för sin 2 årige hund och frågade om vi kunde ta den. Vi har alltid velat ha två hundar, men vår förra hund skulle inte alls gilla att ha en annan hund i huset. Tror ni att det är en bra idé att införskaffa sig en redan vuxen omplacering när man har en valp hemma?

Annons:
Jojaton
2020-02-23 11:03
#1

Hur är den äldre hunden? Är den väluppfostrad eller är det ett ”renoveringsobjekt” (sagt med glimten i ögat) Jag personligen hade inte orkat uppfostra två hundar samtidigt, men är omplaceringen en hyffsat enkel och färdig hund är det ju en lite annan fråga.

Johanna - Instagram

Honestyisdead
2020-02-23 11:24
#2

Håller med #1.

Dödsrelikerna
2020-02-23 17:49
#3

Jag håller med #1 och tänker även att ni kanske kan fråga om ni får ha hunden på prov tex 2 veckor.

JoannaLi
2020-02-24 11:58
#4

Nej! Särskilt inte med den ras ni har. Underbara hundar, men risken är ju stor att det kommer hundaggression vid 2-3 års ålder. Jag hade velat vänta.

Retriever456
2020-02-24 14:04
#5

#4 tänkte precis samma, det är oftast lite riskabelt med staffar.

aussie.mix
2020-02-24 14:04
#6

#1 #2 #3 det är en väluppfostrad och enkel hund. Den är med på jobbet rätt ofta och älskar hundar, barn och katter. Så nej det är inte en problemhund. #4 nja, om man har en renrasig hund med bra mentalitet och stamtavla så är det som vilken hund som helst. Speciellt staffar då dom är avlade som familjehundar och inte kamphundar.

Annons:
Retriever456
2020-02-24 14:07
#7

#6 just staffar har jag läst o hört mycket om hundaggression som kommer vid ca 2-3 års ålder. Men såklart är det ju helt upp till er, man kan ju alltid testa.

Alvirpo
2020-02-24 14:35
#8

Visst är det så att staffar och liknande hundtyper brukar kunna få lite svårare för andra hundar när de mognar runt 2-3 års ålder, men detta gäller oftast främmande/andra hundar! Aldrig hört talas om någon staffe eller liknande som blivit aggressiv mot en annan hund i familjen när den vuxit upp, så det tror jag nog absolut inte att du behöver oroa dig för. Sällan de har problem med hundar den vuxit upp med, eller som de introduceras väl med även som vuxna. Snarare (som sagt) hundar den inte känner, kanske vid hundmöten eller i en rastgård. Men det är absolut inte så att dom är aggressiva och attackerar bara sådär, de brukar bara ha en lägre tröskel och backar inte undan, utan svarar mer än gärna upp ifall tillfälle ges. En väluppfostrad staffe kan absolut umgås och bo med andra (väluppfostrade) hundar utan problem, bara man vet vad det är man handskas med.

Sen finns det självklart alltid undantag, och alla hundar är individer. Men det gäller ju oavsett ras, inte bara bullhundar som kan vara aggressiva direkt. 

Sen kan det ju självklart vara bra att (som andra tidigare nämnt) om möjligt ta hem och prova under en kortare period, både för att de hur hunden passar in i eran vardag samt för att se kemin mellan hundarna. Men jag skulle aldrig i mitt liv låta bli att skaffa en till hund enbart pga den första råkar vara en staffe, om det inte finns några andra problem.

Ursäktar att det blev lite långt, men jag kan inte bara se på när folk påstår att staffar med flera magiskt skulle bli aggressiva mot alla hundar vid en viss ålder. 

Lycka till TS, kan nog bli jättebra!

Grejte
2020-02-24 15:05
#9

Vi tog hem en  jourhund som nu blivit kvar hos oss när vår valp var 6 månader. Första månaden var det stökigt men efter att omplaceringen bott in sig har det gått toppen. Hon var dock redan en väldigt lättsam och väluppfostrad hund när hon kom hit. Vår valp och omplaceringen är bästa vänner och valpen har fått "hjälp" med ensamhetsträningen då hon känner sig mycket tryggare med den redan ensamhetstränade omplaceringen.

 Men ja, det är klart det är lättare att uppfostra en valp när man inte har en eller två andra hundar. I början kunde vår valp börja försöka leka med omplaceringen på koppelpromenader eller kampa i kopplet vilket är ännu jobbigare när man går med två hundar. Nu har valpen tack och lov slutat med det. Tänker att det kanske beror lite på hur "jobbig" valp man har också - de kan ju vara små monster i den åldern :) Vår valp har alltid varit bra på att slappna av inomhus och även omplaceringen och det har fortsatt så även om de älskar att leka med varandra.

Kalli
2020-02-24 16:31
#10

Alltså staffar är en av kamphundsraserna och man bör vara medveten om det, könsbunden aggression är inte ovanligt så en bör veta vad en har i kopplet. Med det sagt har de flesta jag känner som har staff flera stycken, ibland har de andra raser. Jag har hört några få som inte fungerar med hundarna de växt upp med. Även de som varit uttåtagerande mot andra okända hundar har fungerat med den egna familjen.

Wizbot
2020-02-25 09:35
#11

Staffe är en av hundraserna jag haft mest med att göra och också förmodligen hundrasen där jag stött på minst beteendeproblem hos. Om man inte räknas kärleksfullt påträngande då de inte alltid respekterar personligt space utan ofta tror att de är knähundar. Sett ostabilt temperament betydligt oftare hos både småhundar, jakthundar m.m. så jag undrar verkligen var ni får idéerna ifrån? På min veterinärklinik säger de samma sak, att de sällan har någon anledning att vara rädd för bullhundar utan att det oftast är små hundar som biter.

oh-la
2020-02-25 09:58
#12

Jag har träffat många staffar som har svårt med andra hundar, min inkluderad, men få staffar som har problem med familjens egna hundar. vi har aldrig haft betänkligheter kring att skaffa en andra hund hem till vår staffe, men vi skulle aldrig släppa henne med hundar hon inte känner. Jag vet att jag själv manar till eftertanke vad gäller staffe i sällskap med andra hundar, och att om det är en väldigt viktig egenskap kanske man ska tänka över om en annan ras är bättre. Däremot är det inga monster som ger sig på allt på fyra ben bara för att de fyller två. Min staffe, som blir helt rabiat om hon träffar främmande hundar, leker fantastiskt fint med de hundar hon har nära och som hon känner. Hon går också fantastiskt bra med både katter och höns som tillhör familjen. Att ett fåtal vill vara ensamhundar gäller nog alla hundar. Vissa individer gillar helt enkelt inte att dela sitt space. Hundar i hemmet däremot skulle jag inte säga är svårare med en staffe än en annan ras.

Upp till toppen
Annons: