Annons:
Etikettvalpar
Läst 1457 ggr
OlgaMaria
2020-02-21 15:44

Valp som nafsar

Läser den här artikeln och i den verkar det självklart att valpar slutar bitas så småningom. Är det så? https://www.agria.se/hund/artiklar/valp/valpskola-fredrik-steen/valpar-som-bits/ Vi har haft vår valp snart två veckor. Hon vill gärna ha våra fingrar/händer i sin mun och nafsar lite lätt. Tolkar det som väldigt ömsint och kärleksfullt från henne och händer ofta när man klappar och gosar med henne. Tycker det är svårt att visa tydligt att det är oönskat för det känns ju som hennes kärleksspråk - men jag vill inte att hon ska göra så på andra. Men hon har gjort det på alla som gosat med henne - har hunnit träffa några stycken, speciellt barnens kompisar. Vad tror ni? Kommer det försvinna eller behöver jag jobba bort tydligt? Det bitande de pratar om i artikeln är kanske inte samma som detta gos-bitande?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
kinjelooo
2020-02-21 16:14
#1

Det går över såsmåningom men inte på två veckor… Du behöver inte tillrättavisa valpen, men erbjud gärna något annat att tugga på. Ha några tuggben och leksaker lätt till hands så du kan byta ut fingret mot när det behövs. Att de tuggar på saker brukar gå över när de har bytt alla tänder, vid några månaders ålder, minns inte exakt när.

OlgaMaria
2020-02-21 16:31
#2

Ja jag brukar avleda/ge tuggben när hon gnager på någon list eller möbel. Men detta gos-nafs är ju annorlunda. Hon biter inte hårt alls, mer som att hon bara vill ta handen i sin mun.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Retriever456
2020-02-21 17:28
#3

Det är så det är med valpar, dom utforskar mycket med munnen och tycker det är jätte spännande. Tandköttet kliar oxå när valptänderna ska bytas ut. Vår valp bet nafsade och hade handen o munnen och tuggade mycket, nu är han nästan 5 månader och gör det ännu mer och ännu hårdare, ibland börjar vi tillomed blöda. Man får tänka på hur mycket det kliar hos dom istället för att bara tycka det är jobbigt. Det tar långt tid, det jag kan tipsa är att byta ut mot en leksak/tuggben. Ni skulle oxå kunna börja med att bara säga ”aj” och sen ställa er upp och gå. Då lär hon sig snart att aj betyder inget mer lek/gos. Även fast jag förstår att du inte vill att hon ska göra det på andra är det sånt dom får ta om dom vill klappa och gosa med henne, det är ett helt vanligt valpbeteende som går bort sen.

Dödsrelikerna
2020-02-21 18:51
#4

Det brukar bli bättre när de tappat valptänderna:)

hemul
2020-02-21 21:27
#5

Jag fattar det som att hon tar väldigt försiktigt, inte nafsar egentligen. Frågan är väl om det i så fall gör nåt? En del hundar vill väldigt gärna, även som vuxna, "ta i hand". Mig stör det inte, så länge de är försiktiga.

OlgaMaria
2020-02-22 12:07
#6

#5 Precis! Jag tycker inte det gör något direkt att hon gör så på oss i familjen men tror inte alla uppskattar det. Sen tror jag att jag kanske behöver jobba bort det lite ändå då hon kommer behöva hanteras mycket - mycket pälsvård, så det blir lite jobbigt när hon hela tiden letar efter min hand med sin mun. Hon älskar också att slicka oss i näsborrarna och på munnen men det får hon bara på mig och dottern, haha! Alltså, hon osar verkligen kärlek när hon slickar och smakar på oss så det är så svårt att stoppa henne men till slut blir det ändå för mycket. Hon är så söt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
hemul
2020-02-23 05:50
#7

Kanske försöka lära henna att sluta/låta bli när ni ber henne då? Jag tror inte hon kommer att fortsätta göra det hela tiden som vuxen.

Jag träffade en hund av en ras jag är intresserad av och som man sällan ser på en stig efter ån. Klart jag rusade efter så jag fick bekanta mig. Hunden hoppade upp på ett lägligt placerat rastbord, så den var i princip i höjd med mig som satte mig på bänken. Den var MYCKET tillmötesgående och tittade mig stint i ögonen och gav mig små pussar, mycket trevligt. Det var bara det att så fort jag öppnade munnen för att säga nåt till ägaren stack den blixtsnabbt in tungan och slickade mig inuti munnen! DET var too much även för mig! Uäck!🤮

eli1991
2020-02-24 13:19
#8

Våran hund var som valp en piraya. Speciellt bet han sonen på 6 år, ofta när han såg på tv och valpen var på bushumör… Han hängde sig fast i allt och alla med sina sylvassa tänder. Har när han bitit väldigt hårt sagt till och eller erbjudit leksak osv. Har helt ärligt bara ignorerat han ibland…. När hunden var ca 6 månader upphörde bitandet helt. Så mitt tips är väl att ha tålamod, plåster och leksaker hemma 😅😂

Upp till toppen
Annons: