Annons:
Etikettövrigt
Läst 1671 ggr
Retriever456
2020-02-19 09:29

Gult halsband/ gult band

Jag lärde mig något nytt igår! Om man ser en hund med ett gult halsband eller ett gult band runt halsen så betyder det att man ska ta avstånd för att den kan göra utfall eller liknande. Flera av er kanske redan vet det men jag visste inte så jag tänkte att det kan vara bra att sprida i fall att!

Annons:
hemul
2020-02-19 10:28
#1

Det är bara det att det nog inte funkar. Eftersom väldigt få använder det och väldigt få känner till det. Men det är klart, ju fler som använder det desto mer kommer det att sprida sig.

Finns en sajt också.
http://gulahund.se/svenska/

hemul
2020-02-19 10:29
#2

Tycker förresten att valet av gult band inte är så bra, eftersom såna där reflexflärpar också brukar vara gula.

Sabah
2020-02-19 10:43
#3

Det kände jag inte till! Tanken är nog god men jag funderar också på färgvalet. Inom hästvärlden är det allmänt känt att man inte ska rida för nära en häst med röd rosett i svansen. Att man då inte applicerar det på hund, en sak som redan fungerar.


💖🧡💛💚💙💜

Hornslandet
2020-02-19 11:05
#4

Tanken är absolut god, men tror inte det fungerar. Jag hade ingen aning om detta trots att jag är inne i "hundvärlden" = antagligen har absolut ingen utanför hundvärlden hört talas om detta.

Dessutom är det inte så ovanligt med tex gula reflexhalsband.. Tror dock ingen annan färg skulle vara bättre.

Om något ska funka någorlunda räcker det nog inte med nån färgkod som folk bara ska förstå. På större hundar kan det fungera någorlunda med en jacka/väst på hunden som har nån slags text ("HÅLL AVSTÅND") eller nått.

hemul
2020-02-19 11:09
#5

Svårt med rosett i svansen på en hund. 😃

Sajten är så dålig som man nästan misstänker att den är fejt. Delvis och taskigt översatt till svenska, trots att de säger att idén är svensk. Kontaktmöjligheten, ett formulär antar jag, är ur funktion och andra kontaktuppgifter saknas.

De säger att text är meningslöst eftersom om man kan läsa texten är man redan för nära. Det beror väl på hur stor texten är?

Tror mer på ett täcke/skynke, som ett tjänstetecken, med en symbol på och kanske en kort, förklarande text under. Typ en hand som gör stopptecken. Svart på gul botten är nog bra.

Den här stilen, men med en annan symbol då. Och kanske en text typ HÅLL AVSTÅND under symbolen.

Retriever456
2020-02-19 11:41
#6

Jag tror oxå att det skulle vara bättre med en annan färg eller någon slags väst. Jag önskar att det skulle kunna bli en riktig grej som folk vet om, typ att en färg skulle bestämmas och sen typ gå ut på nyheterna med det haha! Bara så att det spreds, jag tror att det skulle hjälpa mycket i många situationer och att hunden som gör utfall osv får ett bättre träningstillfälle med sin ägare då.

Annons:
Hornslandet
2020-02-19 12:50
#7

Sen ska ju folk respektera det även om de vet om det. Och komma ihåg det. Osv. Med tanke på vissa personer trott att de kan gå GENOM min 40-kiloshund ibland så tvivlar jag på att de kommer ihåg info om en gul scarf…

Turast
2020-02-19 13:10
#8

Idén är ju bra, men tycker inte det fungerar. Gul är dessutom min favoritfärg så mina har typ alltid gult på sig 🙈😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Rafflan
2020-02-19 14:38
#9

Fast det är ju ägaren till hunden som gör utfall som ska ta avstånd, inge personerna man möter som ska hålla avstånd?

Tror det kan bli svårt att få ut informationen till alla, både hundägare och icke hundägare. Och sedan inger det en falsk trygghet, tex "jag har gula halsbandet på så nu håller folk avstånd", sedan möter man någon som inte vet vad gula halsbandet betyder, personen går för nära och blir biten då ägaren till hunden förlitade sig på halsbandet och inte hade koll.
Nej, tycker nog ägaren får hålla koll och ansvar över sin hund.

Maria
2020-02-19 15:46
#10

En hund som gör utfall låter ju inte bra alls och jag hoppas innerligt att folk ska slippa ha sådana i sin närhet överhuvudtaget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

hemul
2020-02-19 16:18
#11

#10 Behöver ju inte bara röra sig om utfall. Man skulle kunna använda samma täcke/väst om man har en rädd och lättstressad hund som inte gör utfall men inte mår bra av att bli trängd.

#7 Det är därför det vore bättre med en symbol OCH text. När man har sett och läst texten några gånger har man nog lärts sig känna igen symbolen på håll också.

[Tismon]
2020-02-19 16:19
#12

#9 Håller med dig om att alla ansvarar för sina egna hundar och hundägaren försöker hålla avstånd så gott som det går. Men det är väl för att varna alla som går fram och klappar utan att fråga och alla som låter sina hundar hälsa på andras hundar utan att fråga ägaren?

Chinesecrestedlover
2020-02-19 19:10
#13

#10 En hund kan göra utfall av många olika anledningar. Jag hade tidigare en hund som gjorde utfall mot andra hundar en period (innan jag lyckats träna bort det). 

Han var extremt osäker och när andra *pip😡* hundägare släppte fram sina hundar hur som helst så tog han tillslut till "utfall är bästa försvar". Han gillade inte när andra hundar trängde sig på in i hans personliga sfär. 

Jag vet inte hur många gånger jag fick stå och hålla undan en eller två (eller tre!) andra hundar från honom, samtidigt som jag hade honom bakom mig för att skydda honom (när ägaren knappt ens reagerade…). Att säga att inga hundar som gör utfall ska få finnas i närheten av andra…det är verkligen inte så enkelt att alla hundar kan dras över en kam. 

Det handlar inte om hundarna. Det är ägarna som är problemet. Man måste respektera andra (både människor och djur) och inte låta sina hundar springa fram till andra hundar hur som helst. 

Min hund hade rätt att finnas och han hade rätt att vistas ute även om folk fanns runt omkring… men folk har inte rätt att ta för givet att alla hundar finns till för att de ska få klappa eller för deras nöje. Det handlar om vett och etikett och om hur man agerar runt djur. 

Ett gult band fungerar inte, även om tanken är god. Det handlar om folkvett och att ta ansvar för sin hund. Vet dock inte hur detta som känns så självklart ska kunna läras ut till "de stora massorna" av hundägare (och andra) som inte bryr sig. 

Min hund (som jag skrev om högre upp i inlägget) hade förutom att han var extremt osäker även andra problem. Jag misstänker bland annat att han hade "rage syndrome" = han kunde attackera tillsynes utan anledning och försökte nå ansiktet. Han hade glasartad blick och var liksom "inte hemma" när han blev så. Han bet mig vid x-antal tillfällen…men han var INTE en fara för andra. 

Jag tog ansvar för min hund som jag visste kunde vara mysig ena sekunden, för att i nästa försöka (och ibland lyckas) bita mig i ansiktet. Han hade munkorg vid undersökning hos veterinären och ibland annars också ex. då vi åkte buss (om han inte var instängd), klippte klor osv. 

Han visade dock inte dessa tendenser mot andra än mig och närmsta familjen (de som hade hand om honom förutom mig, dvs. mina föräldrar och i vissa fall syskon). Alla var införstådda med hur han fungerade, han bet dock i det närmaste bara mig eftersom det var min hund och jag interagerade mest med honom. Ingen utomstående var någonsin i fara, jag vidtog alla försiktighetsåtgärder som behövdes för att hålla honom, andra hundar (andra djur brydde han sig inte om, han hade ingen jaktinstinkt överhuvudtaget) och människor runt omkring säkra. 

Han finns nu inte längre (avlivades p.g.a. sjukdom 2016) och jag (och familjen) saknar honom väldigt mycket, han hade sina extremt jobbiga problemsidor men han var en helt underbar och rolig kille också. Han var verkligen fullständigt unik och jag kommer aldrig träffa en sån hund igen, det är jag (på gott och ont) helt övertygad om. 

De extremt få gånger jag känt att det kunde gått illa (men inte gjorde det) var när folk inte tänkte efter innan de agerade fullständigt *piiiiiiiiip*… Vid ett tillfälle stod min hund bredvid mig när jag pratade med en annan hundägare. Vi stod i väntrummet hos veterinären = folk borde ju ha någon slags djurvett, kan man ju tycka…men icke…en VUXEN människa kom plötsligt snabbt fram från ingenstans och klappade min hund (dvs. trängde sig på min extremt osäkra hund utan att ens fråga om det gick bra, lät inte ens han bestämma själv om han ville hälsa utan tog sig friheten att klappa honom). Observera! Att det jag och den andra hundägaren pratade om exakt just i det ögonblicket som detta hände, var hur extremt osäker min hund var!  

Vid ett annat tillfälle fick jag hjärtat i halsgropen en halv sekund när ett litet tultande barn från ingenstans rusade fram och tog tag i hans svans (bra handtag antar jag). Tack och lov gjorde han ingenting. Väldigt små barn (typ. spädbarn) hade han inga problem med (de kunde han skydda t.o.m.) men han tyckte barn som kunde gå var läskiga. Han bet dock aldrig ett barn eller så…men jag gjorde ju såklart allt för att inte sätta honom i den typen av situationer just för att han var så osäker, ville inte riskera att något skulle hända. När den tultande lilla tog tag i svansen…så var föräldrarna en bra bit bort och reagerade inte ens…att lära sina barn att fråga först är en väldigt bra sak (och är de så små att de inte förstår sånt.. så anser jag att föräldrarna måste se till att barnen inte springer fram till okända hundar hur som helst). 

Jag tycker inte att man ska behöva gå runt med ett gult band eller en skylt där det står något i stil med "håll avstånd" för det bör vara en självklarhet att man inte tränger sig på djur man inte känner, eller låter sina barn (eller andra hundar) rusa fram hur som helst. 

Vid ett tillfälle så blev jag utskälld för att jag sa att en person inte fick släppa fram sin hund så den kunde hälsa på min. Då var han unghund och jag försökte träna på att han inte skulle springa fram till alla hundar han såg, han försökte (innan han blev rädd för andra hundar som trängt sig på honom) nämligen hälsa på precis alla hundar, även de som var tydligt aggressiva. 

När han sedan blivit skrämd (för att folk inte har kontroll på sina hundar) och gjorde utfall då han passerade andra hundar så började en FLERA ÅR lång träningskamp (han hade inlärningssvårigheter och väldigt liten koncentrationsförmåga) för att förändra hans syn på hundmöten och för att visa att jag skulle skydda honom vad som än skulle hända. Han klarade sen av att utan att säga ett knyst gå förbi andra hundar. 

Vid ett tillfälle passerade han en hund genom att tydligt visa att han inte ville ha kontakt = gick i en stor båge och ut i gräset bredvid vägen…men den mötande hundens ägare släppte lik förb@#nat nästan fram sin hund hela vägen fram till honom INNAN hen frågade om de kunde hälsa, jag sa såklart nej och sedan blev det lite muttrande från hundägaren medan vi fortsatte vår promenad. 

Ett gult band skulle knappast gjort ett dugg i den situationen t.ex. för om man som hundägare inte bryr sig om andra överhuvudtaget, utan bara sin egen hund och att den såklart måste (?!) få hälsa på allt och alla…så hjälper nog tyvärr ingenting… 

#9 Problemet är ju bara det att även om jag tog mitt ansvar och skyddade både min egen hund, andra hundar samt människor.  Även om jag gjorde allt för att förhindra att han hamnade i situationer han potentiellt inte skulle klara av eller skulle må dåligt av, så gjorde inte andra hundägare osv. samma sak. 

Ibland kändes det (under perioden jag tränade bort hans utfall mot andra hundar) t.o.m. som att andra hundägare nästan ville att det skulle bli problem. 

Jag kunde kämpa med honom (vid något tillfälle vände han sig t.ex. emot mig och försökte bita mig osv.) och i stället för att de då t.ex. skulle gå förbi eller byta sida av vägen; för att underlätta för alla…så kunde de stanna och vänta på att vi skulle gå förbi (= han såg hela tiden den andra hunden och kunde inte slappna av och allt tog betydligt längre tid än det hade behövt göra och blev mycket jobbigare för mig och min osäkra hund) eller så gick det i det närmaste så nära de kunde med sin hund dvs. så jag typ. fick släpa undan min hund för att de inte skulle träffas nos mot nos?! 

Om alla istället hade vett och försökte hjälpas åt, så skulle det som hände min hund inte det behöva hända. Han mötte för många hundar som bara kom framrusande och ibland t.o.m. som var nära att attackera honom (om jag eller min pappa vid ett tillfälle också,  inte hade gått emellan). Vid ett tillfälle när min pappa var ute med honom så kom t.ex. en rottweiler springande som pappa fick "smocka till" för att den inte skulle attackera min hund. Pappa är ostadig p.g.a. sjukdom och det var det enda han kunde komma på, som inte skulle få honom att dratta på ändan och sluta med att min hund skulle bli dödad. Det kunde ha slutat extremt illa bara för att rottweilerns ägare lät sitt barn (japp…bra där) gå ut med en hund som barnet uppenbarligen inte klarade av att hantera. Tack och lov kom rottweilern av sig efter "smockan" och det gick därför bra. 

Ett annat exempel: Jag bevittnade följande då jag var hos veterinären med min ena nuvarande hund. En person kom in med sin bearded collie som blivit väldigt illa biten. Detta för att de mött en kvinna med tre (eller om det var fyra) "xl bullys" som kvinnan inte kunde hantera, vilket resulterade i att ett par av dessa slet sig loss och attackerade bearded collien och vad jag förstår även ägaren till denna hund. Min gissning är att både ägare och bearded collien kommer ha psykiska men av denna onödiga händelse. 

Som hundägare måste man veta vad man har i snöret och ta ansvar. Kan man inte garantera andras säkerhet så vidtar man åtgärder så att man kan det ex. med hjälp av en munkorg eller i detta fallet skulle jag rekommenderat denna kvinna att (förutom att sätta munkorg på sina hundar) endast ta ut en hund i taget; de var uppenbarligen hundaggressiva och en fara för andra hundar och hon kunde helt klart inte hantera alla hundarna på en gång. 

Inga gula band eller västar i världen hjälper mot korkade och ansvarslösa hundägare…bearded collien och dess ägare kunde haft allt gult i världen på sig…men mot en kvinna som tror att hon kan klara av tre eller fyra rejält stora och starka hundar, som dessutom är aggressiva mot andra hundar…så hjälper det inte om andra vill ta avstånd. Normalt folkvett, hänsynstagande och kunskap kring det egna djuret och allmänt kring hur man uppför sig  med egna och andras djur, kan dock hjälpa…men då ska informationen även nå dessa människor som struntar i andra…vilket nog blir extremt svårt att komma till rätta med tyvärr. 

Min älskade Cain, universums galnaste problemhund…han gav mig gråa hår, bett och en massa skratt och kärlek. Saknad men aldrig glömd <3

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Rafflan
2020-02-19 19:23
#14

#13 och du tror att om du hade gult halsband på din hund hade dessa hundägare plötsligt blivit vettiga hundägare?

Retriever456
2020-02-19 19:33
#15

#14 vad jag förstod så menade hen på att det inte skulle hjälpa? Stod flera gånger i texten.

Rafflan
2020-02-19 19:44
#16

#15 jo men jag skrev att gult halsband inte funkar och inger falsk trygghet, 
då svarade hon "Problemet är ju bara det att även om jag tog mitt ansvar och skyddade både min egen hund, andra hundar samt människor…" 
och då undrade jag om hon trodde gult halsband var bra idee eftersom hon inte verkade hålla med mig att gult halsband var dåligt och ansvaret ska ligga på ägaren? Håller hon med mig att gult halsband är dåligt förstår jag inte varför hon svarade mig som hon gjorde?

Chinesecrestedlover
2020-02-19 19:58
#17

#15 Precis👍, tror inte på olika "hålla avstånd-tecken". 

#16 Ett förtydligande tycks behövas🙂: 

Jag svarade på ditt inlägg #9 där det stod "Fast det är ju ägaren till hunden som gör utfall som ska ta avstånd, inge personerna man möter som ska hålla avstånd?" samt "Nej, tycker nog ägaren får hålla koll och ansvar över sin hund".

Jag = ägaren till hunden som gjorde utfall (min underbara galning Cain), tog mitt ansvar och höll koll…men vad hjälpte det när andra inte gjorde samma sak och släppte fram sina hundar till min osv. 

Gult halsband = ingen bra idé. Då kan ju folk få för sig att "inget gult halsband=fritt fram" därför anser jag att det handlar om att ta hänsyn, att ha vett och att inte ta andras hundar för "allmän egendom" som man får klappa osv. hur som helst.

Hornslandet
2020-02-19 22:44
#18

#16 Du läste nog inte #9.

Zadeira
2020-02-20 06:11
#19

Personligen tror jag att man tjänar mer på att folk faktiskt lär sig vett och etikett kring hur man bemöter hundar än lär folk att olika färgade halsband betyder olika saker.

Jag hade dock gärna haft en väst med text typ "i träning" eller "stör ej" för att förstärka budskapet om att respektera avstånd och att man inte vill bli störd i sin träning.

Vet en som ibland har munkorg på sin hund under promenad just för att avskräcka folk från att helt respektlöst kasta sig över hunden och klappa eller liknande. Känns mer tydligt än ett gult halsband. Munkorg förstår även de utan hund. Sen att hon inte behöver munkorg spelar ingen roll, det är ett tydligt budskap.

Sen tycker jag att om man har en hund som behöver avstånd då tar man som hundägare ansvaret över att alltid hålla hunden på "säkert avstånd". Man kan aldrig lita på att andra respekterar färgade halsband eller munkorg osv.

Retriever456
2020-02-20 09:15
#20

Jag önskar verkligen att det typ skulle kunna göras något inslag på nyheterna typ. Det kanske låter så löjligt, men det är ju verkligen ett stort problem för hundägare. Bara en liten påminnelse om att inte släppa fram sina hundar till vem som helst. Egentligen så kanske inte ens det skulle funka. Det är så jobbigt. Funderar verkligen på att hitta en väst där det står ”In training” typ eller bara skriva något själv som typ ”stör ej”. Nu när jag håller på att träna valpen skulle det vara så extremt händigt. Han är glad i allt o alla och vill hälsa på varenda person som går förbi, vi får alltid mata på med massa köttbullar när vi går förbi folk och man ser tydligt att jag försöker få hans uppmärksamhet och tränar men folk börjar ändå prata med honom med en liten pipröst. När han var på tunnelbanan med min bonuspappa (där det är så himla viktigt att han lär sig vara lugn) släpper någon fram sin valp och låter dom hälsa från ingenstans så dom börjat leka?? Smart?? Det lär ju bara honom att han får leka med hundarna på tunnelbanan, super dumt. Tänk va härligt det hade varit om folk bara kunde respektera att inte släppa fram sina hundar, eller barn, eller sig själva för den delen. Jag stod även med min lilla sura pudel (som är väldigt osäker bland främmande pga hennes förra hem, svårt att lita på folk osv) i famnen utanför Coop o väntade på en vän, en gubbe kommer fram och frågar ”är den snäll” och då svarar jag som det är ”nej hon kan faktist vara sur ibland” ändå så går han fram och börjar gulla med henne och trycker upp sitt ansikte i hennes ansikte (världens dummaste ide när det kommer till vilken hund som helst egentligen, det är ju som ett hot), hon tillåter inte ens oss komma nära på det sättet. Han hade dock riktigt mycket tur då hon bara nosade på hans näsa och inte bet. Varför kan inte bara människor lära sig att kontrollera sig själva och lära sig lite vett o ettikett? Han hade säkert blivit jätte arg om hon hade bitit honom. Är så trött på detta. Det är så svårt hela dethär, kanske inte en speciell färg på halsband hade hjälpt, och det kanske hade gjort det värre för dom som inte hade det, men jag önskar att det fanns någon lösning på det hela. Munkorg verkade väldigt smart #19. Såg en schäfer på stan som verkade hur lugn som helst, kroppsspråket var extremt avslappnat och kunde gå nära folk utan att bry sig, misstänker på att den ägaren kanske körde på den metoden. Och det funkade ju, folk håller sig borta. Vet dock inte om folk ens skulle respektera om man hade en väst med någon slags stör ej text på. Jag ser ju folk som försöker få uppmärksamhet från ledarhundar osv, hemskt. Tänka sig hur krångligt det ska va, haha!

Annons:
hemul
2020-02-20 10:07
#21

#19 Självklart vore det bättre om folk lärde sig, men gula bandet är ju bl.a. till just därför att de inte lärt sig. Om det funkade, vilket det ju inte gör, kunde det kanske medföra att folk lär sig.

Men det är också till för att en del hundar kräver längre avstånd än normalt. Att man inte går fram/släpper fram sin hund till främmande hundar betyder ju inte att man går i en båge runt den.

Såna västar du vill ha finns ju. Finns trådar med inköpsställen här.

Hornslandet
2020-02-20 11:45
#22

Jag håller med om att munkorg är nog det som funkar allra bäst för att hålla folk/folk med hund på avstånd (oavsett anledning till att man vill att de inte ska gå in i en). Tråkigt nog.

Changrila
2020-02-20 17:58
#23

Med tanke på att folk här släpper fram sina hundar till andra hundar när den andra står och skäller med rest ragg och matte som försöker gå så långt åt andra hållet som möjligt… Nej, jag tror inte att någon skulle bry sig om att hålla avstånd mer bara för att det fanns något gult märke på hunden.

Det enda som skulle få mig att sätta något gult på mina är om jag råkade hitta bra, praktiska hundkläder som visade sig finnas enbart i gult.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

jenmjao
2020-02-22 18:44
#24

Jag har en reflexväst där det står "håll avstånd" på, de enda som håller avstånd är de utan hund tyvärr dom kastar sig åt sidan.

hemul
2020-02-22 20:56
#25

Har du provat med "Håll AVSTÅND! Jag har KENNELHOSTA."?

jenmjao
2020-02-23 20:54
#26

#25 Det får inte plats på en reflexväst får ha två tre då 😂

hemul
2020-02-23 23:10
#27

När jag tänker efter räcker det nog med bara KENNELHOSTA. 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: