Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1705 ggr
Wizbot
2020-02-18 11:24

Fila klor på rädd hund

Har en treårig adoptivhund som jag haft i drygt ett halvår. Hon är generellt en trygg och glad hund som gillar uppmärksamhet. Det gick hyfsat att klippa hennes klor fram tills hon först bröt av en klo och att sen en halvbruten klo slets av när jag skulle klippa bort den och hon slet iväg tassen. Nu försöker jag fila klorna istället för att de inte ska flisa sig och spricka lika lätt men det bara går inte. Hon är stor och stark så går inte som ensam person att bara hålla fast henne och tassen och har ingen som kan hjälpa mig. Plus att hon är så rädd att det krossar mitt hjärta trots att filandet inte kan göra ont. Har försökt muta med godis, mat och hennes favoritben men trots att hon är matglad förlorar hon intresset för det. Har försökt använde calmtabletter men de jag fått tag på fungerar inte så mycket på henne. Är på och pillar på hennes klor och tassar hela tiden men går ändå inte lättare att fila. Dessutom undviker hon mig resten av dagen efter att jag försökt trots att hon annars inte rör sig från min sida. Veterinären kan bara tänka sig att klippa och inte fila vilket jag inte vill så jag behöver kunna göra det här själv men jag vet inte hur. Hur har ni gjort när det verkligen inte funkat trots allt jag redan försökt? Jag har funderat på att ta på henne selen och binda fast henne i kort koppel men det känns drastiskt och jag vill att hon ska kunna känna förtroende men samtidigt ökar ju risken för att klorna ska gå sönder igen när de är långa… Jag vill helst använda snälla metoder med min hund där vi samarbetar.

Annons:
Maleficum
2020-02-18 12:17
#1

Om klorna gärna spricker när man försöker klippa kan jag rekommendera att de enbart klipps efter att hon blivit badad eller varit ute i blött väder så klorna är ordentligt genomfuktade för då är det smidigare att klippa (vår förra hund hade också klor som lätt kunde spricka när de var torra men det var som att klippa i smör om man gjorde det efter duschen eller hon varit ute i vätan så ibland ställde jag henne i "fotbad" innan klippning).

Annars gäller det väl att träna i små små steg, i vilket läge tappar hon intresset för godis? För isf får man börja träna innan hon hamnar där och sen ta små steg närmre och sen kanske helt enkelt ta en klo per dag när det väl börjar gå och inte försöka ta alla på en gång.

Hade ett tag en (liten) hund som lärt sig att bita som en galning vid kloklippning och under den korta tid jag hade honom lyckades jag träna så han var lugn under de två första klorna man klippte innan han föll tillbaka i gamla vanor så jag klippte helt enkelt inte fler än två åt gången.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Elsis matte
2020-02-18 12:27
#2

Om hon nu har klor i akut behov av klippning så hör med veterinär om de kan tänka sig sedera och klippa, alternativt använda Clomicalm. Och om de inte vill utan klipper i vaket tillstånd, kan det ändå vara mindre skadligt än att du fysiskt tvingar henne. Det går utmärkt att träna hunden att frivilligt ligga/sitta stilla för kloklippning eller filning, men man måste träna mer systematiskt och från grunden - räkna med att det tar några veckor om du jobbar på det dagligen. Ett alternativ som jag aldrig provat, men som blir allt vanligare är att lära hunden att själv skrapa klorna mot en sandpappersplatta! Jag ska leta runt på Youtube ikväll, och länka lite olika filmer hit.

Wizbot
2020-02-18 12:30
#3

#1 Jag känner att även jag är rädd för att klippa efter hur det gått och eftersom hon rycker så tror nog inte det är någon bra idé då hon nog känner min nervositet… Möjligtvis om jag kan be veterinären ge henne ett fotbad innan de klipper 😂 Hur länge brukade dins klor behöva blötas? Har dock tänkt köpa en manuell fil då jag tänker att det kanske är mindre läskigt även om det tar längre tid… Hon tappat intresset så fort jag håller fast tassen eller startar filen. Jag hoppas verkligen inte att hon börjar bitas för då har jag inga fingrar kvar sen, hon har en monstermun 😂

Wizbot
2020-02-18 12:41
#4

#2 Eftersom hon har mjuka klor så slipas de ner nog av asfalten för att inte riskera att påverka hennes benställning eller dylikt. Så tror inte det är nödvändigt att söva henne men ska fråga dem om "riktiga" lugnande. Naturpreparat har som sagt inte hjälpt. Ska köpa en fotfil och testa om det funkar bättre än den elektriska. Men skicka jättegärna en video om du hittar! Har haft allmänt svårt att lära henne "tricks". Hon är generellt okomplicerad och lär sig snabbt vilka beteenden jag uppskattar och inte som att tex vara passiv när jag ber henne men typ sitt och ligg för sakens skull och sådant är svårare… Aldrig adopterat en vuxen hund förut och hon har levt hela sitt liv i en bur…

Maleficum
2020-02-18 12:46
#5

#3 Minns inte hur länge hon behövde stå i fotbad. Hon var en labrador och tiden det tog att duscha henne var i alla fall lagom.

Reagerar hon på filen oavsett hur långt ifrån du är henne?

Om hon slutar ta godis när du håller fast tassen så är det stegen innan som behöver börja tränas mer på.

Och som #2 nämner så kommer det troligtvis ta tid (och man får låta det ta tid).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

kinjelooo
2020-02-18 13:17
#6

Jag använder en LickiMat med sugpropp som jag kletar jordnötssmör i, och sedan fäster på duschväggen. Hunden är upptagen med att slicka på smöret och då filar jag klorna. Avbrytter alltid om hunden slutar slicka eller vänder huvudet mot klofilen. Kolla upp frivillig hantering och start o stopp signaler. Om det är akut och klorna MÅSTE klippas så är det veterinär som gäller, tyvärr. Men sedan kan du börja träna :)

Annons:
Wizbot
2020-02-18 13:38
#7

Är det någon som fått clomicalm utskrivet? Ringde min veterinär och de ville inte skriva ut utan hänvisade mig till att åka och klippa i en djuraffär. Djuraffärerna brukar som sagt inte vilja fila och jag har ingen bil/körkort. Och hon gillar inte bussen, speciellt inte sen senast när en unge höll på och gallskrika när hon såg henne… Eller finns det någon här som bor i norra Stockholm och kan ta sig till Jakobsberg och kan tänka sig att hjälpa mig mot betalning?

Elsis matte
2020-02-18 19:05
#8

Ursäkta, jag skrev fel! Menade inte Clomicalm utan Sileo. Det ska vara avslappnande utan att direkt sedera hunden. Jag fick det utskrivet åt min veterinärrädda hund, men har inte testat det än. Skönt att hon slipar ned klorna, så att det inte är akut. Så, en metod är att träna hunden att själv krafsa ner klorna, men om man tränar in detta måste man förstås ändå jobba med tasshantering, för det behövs för omvårdnad och vid skador. https://youtu.be/3VL3uti1WDE https://youtu.be/6o8tJjZCv5o Som andra har nämnt, det är viktigt att använda ett startbeteende, som ger hunden kontroll över situationen och gör att den kan välja att avbryta. Här är en enkel variant: https://youtu.be/GJSs9eqi2r8 Många använder även beteenden man måste träna in mer specifikt, för kloklippning/filning kan det vara att placera tassen i din hand, eller att hålla nosen mot en target. Tänk igenom hur du vill ha hunden placerad och från vilken vinkel du helst ser klon, så att det blir ett beteende som passar.

Wizbot
2020-02-18 19:42
#9

#8 okej får kolla upp det då. Övrig tasshantering går bra, jag kan dra i hennes klor och allting bara jag inte har fil eller klotång i andra handen😂 Det är himla smart ut, kan man köra med bara godis utan klicker? Jag har aldrig fått klicker att funka med mig själv. Dock undrar jag hur mycket det sliter på trampdynorna också? Hon har förhållandevis tunn hud på trampdynorna jämförts med andra hundar jag haft och träffat och vill inte att det ska bli för tunt… Haha hon är verkligen en hundversion av mig… Jag avskyr också att klippa naglarna, har crappy kvalité på dem, får ingen förtjockad hud på händer/fötter när jag behöver och har tunn känslig hud. Det där med att hundar blir som sina ägare trodde jag främst syftade till det psykiska 😂

Ambrose
2020-02-19 05:15
#10

Ett tips kan vara att kleta jordnötssmör på t.ex. kaklet inne i duschen, eller inuti en munnkorg. De funkar på en del hundar och de blir då så upptagna att de inte bryr sig om klippandet/filandet. Förutom det så kan man försöka träna in kloklippningen som ett "frivilligt trick". I princip shapa in det och låta hunden själv komma fram, sträcka ut en tass, låta dig fila lite, få belöning. I början går det jättelångsamt, och man får i princip nöja sig med ett filstryk åt gången, men om man låter det ta tid, gör det till en positiv grej så kommer det funka tillslut. Under tiden ni tränar kan det kanske vara lämpligt att klippa hos veterinär så att klorna inte blir på tok för långa. Det viktigaste är i alla fall att sluta lägga upp situationen som ni gör nu. Säg att du t.ex. har saxen liggandes i en viss låda. Din hund vet att när matte går dit, hämtar den, och sedan börjar det. Bryt redan där. Ha den någon annan stans. Förknippa den platsen med godis varje gång. Att "brotta ned"(låter värre än det är, men oftast är det så hunden uppfattar det om man försöker hålla still den för att klippa), kommer aldrig någonsin att funka och kommer bara bli mer och mer negativt förknippat.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Emo
2020-02-19 06:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag köpte en leksak till min hund. I den kan man stoppa lite hårt godis och låta hunden snurra på den tills godsakerna åker ut. Hon lärde sig att fortsätta slipa klorna när jag sa till henne att snurra mer och gav henne godsaker när hon slipat en hel del. Roligare med den än att kämpa med kloklippare.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
2020-02-27 15:15
#12

Har någon testat?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: