Annons:
Etiketthälsa
Läst 864 ggr
Retriever456
2/18/20, 9:10 AM

Kastrera eller ej?

Vi har en snart 7årig dvärgpudel tik. Vi funderar på om det är värt att kastrera henne. Anledningen till att vi inte har gjort det är för att vi har velat fram och tillbaka om vi vill ha valpar på henne eller inte men vi har kommit fram till att vi nog inte ska det. Hur stor risk är det för livmodersinflammation eller livmoderscancer? Överlag har hon det ganska jobbigt i löp och har ”pms” ganska lång period innan och blir väldigt ängslig och känslig o kroppen, gillar inte att lämnas ensam osv. Hon mår så medans hon löper oxå och på senaste tiden har vi märkt av hennes skendräktighet mycket. Hon kan börja vakta soffan eller familjemedlemmar och hon HATAR när det är hög ljudvolym eller mycket rörelser. Annars är hon väldigt frisk och vi har aldrig varit inne hos veterinären med henne förutom sprutor då sen vi tog henne vid 2,5 år. Vad jag kommer ihåg så har inte förra ägarna varit inne med henne heller. Hon är normalvikt och pigg och glad. Vad är för och nackdel med att kastrera? Jag tror att anledningarna till att vi inte gör det är för att det är så förbannat dyrt och för att vi är oroliga över vikten (vi har äntligen hittat ett foder hon gillar och hon äter knappast av det så att byta till något dietfoder om hon skulle gå upp i vikt finns inte på kartan) och om hon skulle börja tappa aptiten så vet vi inte vad vi ska göra heller, hon är så extremt pudelkräsen haha! Hennes päls är redan ganska ful så den är vi inte direkt oroliga över att den ska förstöras. Vad tycker ni? Jag vill helst att hon ska kastreras men det är inte jag som kommer stå för kostnaden så jag kan inte bestämma. Vet att det med kastrering är ett ganska laddat ämne så håll gärna lugnet. Tack på förhand!

Annons:
Elsis matte
2/18/20, 12:04 PM
#1

Livmoderscancer har jag inte hört talas om på hund, däremot är livmodersinflammation relativt vanligt och jag tror att ungefär var fjärde tik får det. Risken ökar med åldern och det kan ju även bli problematiskt att söva och operera en äldre tik. Vad gäller vikten så brukar aptiten öka av kastrering, vilket kanske snarare är en fördel när hon nu är kräsen. Pälsen kan bli sämre och risken för artros ökar. En tik som har stora problem med skendräktighet skulle jag definitivt överväga att kastrera!

taxarärbäst
2/19/20, 12:12 AM
#2

#1 om en hund kan va cancer i sina "bröst" så kan dom också ha livmoderhalscancer! Ts skulle det inte va lite försent och farligt att ta valpar av henne nu?

Retriever456
2/19/20, 8:46 AM
#3

#1 Jo det är så jag tänker oxå, vet ej hur stor risk det är att hon får livmodersinflammation eller cancer men hon mår ju så dåligt av löpet. #2 ja precis, hon skulle nog dock klara av att ha valpar då hon är extremt pigg och frisk för sin ålder men vi skippar det. Vi har inte tiden för det heller. Men frågan är om vi ska kastrera eller inte, även fast hon inte ska ha valpar.

Retriever456
2/19/20, 8:46 AM
#4

#1 Jo det är så jag tänker oxå, vet ej hur stor risk det är att hon får livmodersinflammation eller cancer men hon mår ju så dåligt av löpet. #2 ja precis, hon skulle nog dock klara av att ha valpar då hon är extremt pigg och frisk för sin ålder men vi skippar det. Vi har inte tiden för det heller. Men frågan är om vi ska kastrera eller inte, även fast hon inte ska ha valpar.

Rafflan
2/19/20, 2:54 PM
#5

Jag skulle kastrera då jag aldrig skulle riskera livmoderinflammation, dem blir mycket dåliga i livmoderinflammation och kan t.o.m dö om man har otur.

Changrila
2/20/20, 6:03 PM
#6

Kolla upp om det går att kastrera med titthålsoperation hos någon veterinär hos er. Det är ett betydligt mindre ingrepp än vid vanlig kastrering.

Med tanke på de "humörproblem" hunden får kring löp så är det klokt att inte ta valpar eftersom sådant lätt går i arv. Att kastrera kan vara en god idé just med tanke på hur hon mår mentalt. Viktigt är då att kastrera mitt mellan två löp, när hon är så "normal" som möjligt.

Hur lätt det är för en hund att få livmoderinflammation är också till viss del genetiskt. Inom vissa raser räknar uppfödarna med att i princip alla tikar får det, inom andra raser förekommer det nästan inte alls. Hur det ser ut för just pudlar har jag ingen som helst aning om, men kolla med din hunds uppfödare eller andra kunniga pudelägare om du är orolig.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Upp till toppen
Annons: