Annons:
Etikettbeteende
Läst 1809 ggr
batmanthebun
2020-02-17 23:54

Vaktar säng

Hej! Nu är det så att jag har en australian shepherd omplacering på lite över ett år som vaktar min säng. När han kom till mig för några månader sedan vaktade han sin skål, ben, etc speciellt från vår andra hund (huskytik på 7 år) hon säger ifrån, dock inte mer än nödvändigt. Tränade med att ha hundarnas skålar på var sin sida rummet, sa alltid varsegod till henne först och sen till honom, så han kopplat att får hon mat så får jag också, och varje gång jag gick förbi så gav jag lite färs till honom till jag nu kan röra maten och ta skålen utan problem, samma sak med ben och leksaker. Men sängen har jag inte riktigt klurat ut hur jag ska få bort. Han vaktar min säng från min andra hund, inte alltid men ibland och kan inte hitta "den röda tråden" om varför just dem tillfällena. Han visar tänder, skäller och gör utfall mot tiken, hitills har jag gjort att han ska vänta på sin tur att få hoppa upp (jag först, sen tiken och sist han) men ibland så hoppar har han hoppat upp själv och när jag ska ta ner honom och hon är där så "triggas" han, försöker alltid locka ner honom istället för och tvinga ner honom då han även kan bli så fixerad på att vakta från henne så hamnar jag för nära så kan han bit markera mig (aldrig så det blir sår, endast för att markera) och visa tänder mot mig också. Har ni några tips och idéer på vad som kan göras?? Han vaktar inget annat längre (minus att larma oss om någon kommer, genom att skälla en gång vilket vi vill ha) men just sängen har varit en plåga att träna bort. Jag tror tyvärr att jag triggar igång honom för har aldrig hört de rycka ihop annars fast jag kan komma in och se båda ligga i min säng, tätt inpå och sova. De är bästa vänner normalt sätt men just sängen har blivit en stor grej. Jag tror att han gör det av osäkerhet/stress då hans kroppspråk är väldigt spänt (svans mellan bena, ihopkurad, stora pupiller, öron bakslickade, även kissar på sig) Tack i förhand!

Annons:
kinjelooo
2020-02-18 08:21
#1

Låt honom sova i hans egen säng?

Retriever456
2020-02-18 08:47
#2

Jag skulle faktist bara markera att han inte får vara i sängen, visst kan det vara trist för det är ju så mysigt men han kan inte hantera det och jag vet faktist inte hur man kan lösa det. Han kan ha sin egna säng brevid, det tror jag är bäst. Precis som #1

CayKantos
2020-02-18 09:08
#3

#2 hur tänker du markera? #0 jag skulle också se till att hunden har en annan egen trygg plats den får ligga på. Utifrån hur du skriver tckr jag att det låter som om du är själva triggern, om du behöver få ner hunden tckr jag bara du går iväg med den andra hunden medan du ropar på den som ligger i sängen och belönar att den kommer. Sen går du först upp i sängen. Bestäm dig för om dom ska ha lov att komma upp eller inte. Göe det till ett antingen eller, antingen är det nollgräns och ingen förutom du i sängen annars bara när du säger, och med det måste du på ngt sätt se till att hunden ej kan/vill hoppa upp när du inte är där. Stäng av rummet, kopostgaller runt eller på sängen eller ngt.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Retriever456
2020-02-18 09:12
#4

#3 jag menar med att bara visa för hunden att den inte får vara där, alltså att bara ta undan den när den försöker hoppa upp eller liknande. Svårt att förklara, absolut inte skada den eller ryta åt den! Menar bara allt lugnt och tyst visa att där ska du inte vara.

batmanthebun
2020-02-18 12:02
#5

Han har en egen "säng" (är en liten soffa) som bara är hans, den ligger han i mestadels av natten men ibland så vill han i min säng. Problemet är när han hoppat upp och jag ligger där så får jag inte resa mig upp för att locka ner honom och visa honom sin säng, för då gör han utfall mot tiken, vart hon än är i rummet. Nu så har tiken fått sova utanför rummet och har stängd dörr och jag dirigerar ner honom att ligga i sin soffa istället för går inte alls när hon är i rummet. Känner dock att det kan förvärra att han får "rummet för sig själv" och kan börja vakta ännu mer om hon kommer in sen. Vet inte riktigt annars vad jag kan göra nu då om jag försöker resa mig upp i sängen så kan han göra utfall mot mig också, markeringsbiter dvs. Hade tänkt att försöka filma så jag kan visa till en tränare tydligare samt kunna se kroppsspråk och situationen tydligare när jag inte är i den men inte heller så kul att behöva trigga igång beteendet så att säga

Elsis matte
2020-02-18 12:20
#6

Skulle det fungera om du tvärtom inte ger honom tillgång till sovrummet? Det tror jag skulle vara en bättre lösning i så fall. Alternativt träna honom att hoppa ner på endast röstsignal - om obehaget dock är kopplat till själva handlingen är risken att han börjar reagera även på detta.

Annons:
kinjelooo
2020-02-18 13:19
#7

Säger som #6. Kompostgaller runt din säng? Han får helt enkelt inte komma åt. Samtidigt tränar du på ”ner” så att han hoppar ner på kommando, utan att du behöver röra på dig.

CayKantos
2020-02-18 14:06
#8

Säger som jag skrev i #2 och son #6 & #7 även nämner. Låt han inte få tillgång till sängen alls och om du är i sängen och han hoppar upp dit gå helt enkelr ut frpn sängen och gå iväg medan du ropar på tiken, skit i honom. Om han inte följer efter kan fu lämna tiken utanflr rummet medan du tsr ner hanen och då låter tiken in igen, möjligen spärra av runt HANS säng så han får känna sig helt trygg för sig själv där men du vet att det finns en liten barriär så tiken ej kan gå på hanen och hanen på tiken.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

batmanthebun
2020-02-18 15:46
#9

Litar inte helt 100% på att låsa ut honom från rummet då han 1. väldigt flockfixerad, tiken bryr sig inte så mycket om resten av flocken är där eller inte så länge hon har ett lungt ställe att sova på. Skulle han vara utelåst själv kan han både hitta på hyss samt tycker han det är jobbigt att vara separerad om han vet vi är i rummet brevid (något vi jobbar på och han är bättre på). 2. Han kan kommando på att hoppa upp/ner grejen är att han blir så låst det inte går att få kontakt med honom, ropar jag på honom så börjar han morra år tiken också. grejen han är inte alls problem om jag inte ligger i sängen, sitter jag är det inga problem, eller om tiken inte är i rummet. Kan lixom inte öka svårighetsgraden på kommandot för han går från 0 till 100. Får testa ha kompostgaller runt sängen konstant så ingen av dem får komma nära sängen och lösa det på det sättet, fast då försvinner ju aldrig problemet, utan undviker det endast

CayKantos
2020-02-18 15:52
#10

#9 vi syftar på när ni ändå inte vistas i rummet, så när du inte är där och kan se till han inte hoppar upp se till det är avstängd. Men det kan vara bra att undvika ett problem tills man hittar en lösning så att beteendet/problemet ej förstärks.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Retriever456
2020-02-18 19:20
#11

Om jag var du skulle ta kontakt med en hundcoach som kan hjälpa er igenom detta. Det är enklare om någon faktist är hos dig och kan se situationen och så kan ni klura på det tillsammans. Man ska inte skämmas eller dra sig för att göra det, det är samma sak som att du skulle gå till veterinären om din hund mådde dåligt <3 Se bara till att hen jobbar fint med hundar, kanske någon från typ hundens hus skulle kunna hjälpa. Lycka till! Hoppas verkligen att det löser sig för det verkar super jobbigt att ha det så.

batmanthebun
2020-02-18 19:25
#12

#10 Är jag inte i rummet så är hundarna heller inte i rummet och om de är de så sker inte beteendet, är just om jag ligger i sängen så jag är någon typ av trigger men varför jag triggar vet jag inte om det är för han vaktar mig eller inte

kinjelooo
2020-02-18 19:38
#13

#12 han ser dig som en resurs som han vaktar. Inte alls ovanligt. Du får ta bort tillgången till din säng och/eller ta kontakt med någon beteendeutredare. Men det kan hända att du får precis samma råd som du redan har fått. Om hunden inte är bekväm med att dela på dig och sovplatsen med en annan så finns det ingen anledning att tvinga det på den. Kan du tänka dig att införa en-och-en tid i sängen ist? Till ex. varannan natt eller något. På sås sättfår båda närhet men behöver inte utsättas för varandras närhet när de sover.

Annons:
Ambrose
2020-02-19 04:59
#14

Jag tog under några månader hand om en Dobermanntik eftersom hon inte funkade med hunden i sitt eget hem. Efter ett tag började hon vakta mig. Jag blev en för stor resurs för henne. Om min Rottis kom för nära blev hon påflugen. Jag förbjöd henne att ligga i soffan tillsammans med mig, men den natten då hon hade hoppat upp och lagt sig bredvid mig i sängen, och sedan flög ned och började bita min Rottis i halsen bara för att hon hade försökt gå och lägga sig i sin bädd som ĺåg nedanför min säng… då var det sist in först ut som gällde! Min hund som har bott med mig i hela sitt liv förtjänar inte att bli åsidosatt och påhoppad i sitt eget hem. Alla hundar fungerar inte att bo tillsammans med andra hundar. Hundägande skall i grunden vara enkelt. Om det inte är det, så kanske hunden hade mått bättre någon annan stans där den får en människa helt för sig själv, och slipper allt vad konkurrens heter.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: