Annons:
Etikettvalpar
Läst 1363 ggr
soozen
2/14/20, 10:56 PM

Motion unghund

Har en fb-vän som har en stövarvalp. Den är nu ca ett halvår gammal och hade just varit ute på en 8 km springtur där den hade fått dra. Liknande motion har den fått de senaste två månaderna ungefär, läser om 10 km promenader och kickspark… Är detta på något sätt ok tycker ni? Det är ju inte hur jag har fått lära mej att man ska motionera en unghund iallafall, men jag har ju aldrig haft en blivande jakthund heller.

Annons:
Chinesecrestedlover
2/14/20, 11:31 PM
#1

I mitt tycke låter det på tok för hårt med risk för ledproblem m.m…men så är jag lite extra känslig när det kommer till just ledproblem. Jag har dessutom bara haft småhundar…(visserligen tror jag att det är ännu viktigare att ta det försiktigt med större hundar som tar längre tid på sig att bli kroppsligt vuxna). 

Man brukar ju (om jag kommer ihåg rätt) t.ex. inte rekommendera att man tränar agility (på mer "allvar") innan hunden blivit ett år och blivit röntgad så…

Min första hund hade besvär med sina leder (översträckta  och vingliga hasleder), visserligen hade det nog genetiska orsaker (han hade extremt dåliga "vinklar"), men ändå, det är inte kul att ha en hund med besvär. Han hade problem med balansen (kunde ramla om han ex. nös lite för hårt) hela livet. 

Jag skulle aldrig göra något som skulle riskera att öka sannolikheten för att hunden får problem. 

Mina valpar/unghundar har fått röra sig i sin takt och undersöka saker, gått korta rastnings-promenader och "kolla nya ställen-promenader" men absolut inte blivit "pushade" på det sätt du beskriver #0

Jag tror att man absolut kan träna på saker man vill att de ska kunna som vuxna… men då på en bra nivå för hundens ålder. Min uppfattning är att man ska ta det lugnt och inte gå på för hårt och då speciellt när det gäller en hund som fortfarande växer.

Retriever456
2/14/20, 11:38 PM
#2

Absolut ska man motionera valpar och unghundar, men på deras egna villkor, tex lunkande i skogen där valpen kan ta det i sin egen takt. Tycker absolut att det där låter alldeles för mycket. Och eftersom det är en stor ras som växer väldigt snabbt blir det väldigt hårt för lederna osv.

JoannaLi
2/15/20, 9:12 AM
#3

Det finns en studie, som jag tyvärr inte har nedladdad på den här telefonen, som visade att upp till 30 km på löpband dagligen för en valp inte påverkar ledstatus. Så jag hade inte oroat mig så mycket.

hemul
2/15/20, 9:25 AM
#4

 #3 Wow. Skulle de där råden kunna vara bara nys alltså?

Det känns ju ändå rimligt att det är olämpligt, då man vet att monotona rörelser skapar problem hos människor. Vuxna alltså.

JoannaLi
2/15/20, 9:34 AM
#5

#4 ja, i alla fall de mest extrema, dvs 5 minuter per månad. För ja, det visade inga ledförändringar i alla fall (tror att det var dagligen första året man lät valparna gå), sen säger det ju inget om hur musklerna mår osv, monotona rörelsemönster ökar väl riskerna för att snedbelasta muskulärt osv, men om man tar hand om och förebygger muskulärt så ser jag inga problem med att motionera hunden så mycket. Jag ska se om jag kan hitta igen studien.

Lavin
2/15/20, 9:37 AM
#6

Reagerar väl mest på att den fick dra 8 km. Absolut att börja introducera drag med hunden vid den åldern men hade inte direkt sprungit så långa sträckor.

Annons:
Retriever456
2/15/20, 11:09 AM
#7

Jag tror att även fast det kanske inte skadar såpass mycket så blir dom ändå valpen trött. Tex ett barn tex i 5 årsåldern skulle aldrig orka gå så långt, den skulle nog börjat gråta och protestera efter ett tag. Hundar kan inte göra det på samma sätt, därför tycker jag det blir lite mycket. Jag vet inte hur bra hon/han är på att känna in hundar och så. Men är nog ganska säker på att dendär hunden inte har så mycket energi efter halva promenaden.

hemul
2/15/20, 11:24 AM
#8

#5 Ja tack. Det vore väldigt intressant att läsa den.

Changrila
2/15/20, 11:46 AM
#9

När min nu yngsta saluki var knappt ett halvår gammal så var hon  med på långpromenader i skogen. Vi gick då ca 5km och hon var lös, men en saluki som är lös vet inte riktigt om det där med att "lunka runt i egen takt" utan det är rusa runt i cirklar konstant som gäller, så sträckan hon rörde sig… ja det måste ha blivit någon mil.

För att skelett, leder och muskler ska utvecklas bra så MÅSTE de belastas. Men ja, sedan är det ju skillnad på långa koppelpromenader på vägar och lösa promenader i skog. De problem jag sett hos hundar, både hos egna och andras, har kommit av enformig motion eller dåliga genetiska förutsättningar i kombination med felaktig motion. En hund med "normala" förutsättningar som får vara aktiv på ett varierande sätt, som får tid för återhämtning, bra mat och stretching får ytterst sällan några problem.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Grejte
2/15/20, 10:25 PM
#10

Håller med #9. Sedan min unghund var liten  brukade hon gå lös i skogen på typ 2,5 km promenader med de äldre hundarna. Hon har aldrig lunkat omkring utan sprang /travade. När hon var typ 5 månader utökade vi längden på promenaderna och idag är hon 8 månader och går/springer runt i skogen dagligen på långa skogspromenader. Vi har aldrig motionerat henne i koppel på asfalt. Hon har aldrig varit halt och är väldigt fin och välmusklad i kroppen. Jag tror personligen inte på denna hysteri kring att valpar inte ska få röra på sig. Att dra, träna weightpull, klövjeväska, gå långa promenader på asfalt etc med valp/unghund håller jag med om att det inte är bra men att t.ex få röra sig fritt i skogen ser jag inga problem med.

Upp till toppen
Annons: