Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 1272 ggr
Retriever456
2020-02-12 15:18

Klicker

Funderar att börja använda klicker på min valp. Vad tycker ni är för och nackdelar med klicker? Varför använder ni/använder ni inte er utav en klicker? Please tell me!!!!

Annons:
Jojaton
2020-02-12 16:08
#1

Jag använder rätt mycket klicker i inlärningen, tycker det underlättar förståelsen då jag kan vara mer precis med en klicker än med tex rösten. Enda egentliga nackdelen jag kan se är väl att det är liiite bökigare att hålla koll på - annars sitter ju allt i hur man hanterar den och hur skicklig man är på att träna hund.

Johanna - Instagram

Lavin
2020-02-12 21:56
#2

Klicket är ju bara en belöningssignal - man klickertränar alltså inte per automatik bara för att man använder en klicker (men det kanske du redan har koll på). Jag använder klicker både när jag shejpar och inte. Har lättare att tajma exakt med klicker istället för rösten så tycker det framförallt underlättar vid inlärning och detaljträning. :) Kan ibland bli lite rörigt om jag behöver använda både händerna och tycker den mest är ivägen på promenader så då följer den sällan med. Har andra belöningsord som fungerar på samma sätt som klicket. Men som sagt, mycket enklare att vara exakt med klickern än rösten!

Upp till toppen
Annons: