Annons:
Etikettbeteende
Läst 1447 ggr
Duvethon
2020-02-11 13:46

Tanke om bett

Det sägs ju att en hund som biter en gång alltid kan bita igen - vill inte riktigt tro på det och undrar hur man kan få en hund att inte gå över tröskeln? Smorde in min hunds tassar idag och hade en mysig stund då han plötsligt bet mig i handen. Gick inte igenom huden men ett tydligt markerande från hans sida. Obs: han har inte ont

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Cragan
2020-02-11 13:59
#1

en hund kan alltid bita om det inte är något fel på den eller har nått på sig som förhindrar att den öppnar munnen 
om det finns någon data som tyder på att hundar har lättare att ta till bett efter första gången (omotiverade bett då) vet jag ej

har blivit tuggad på av misstag av hund hände en gång med den hunden o aldrig mer o då hade jag den hunden i nästan 10år till efter det togs bort av ålders relaterade krämpor

Honestyisdead
2020-02-11 14:16
#2

0 jag hade ju direkt misstänkt att något gjort ont om hunden plötsligt hugger i en lugn situation och hunden inte brukar göra så.

Duvethon
2020-02-11 14:28
#3

#2 Jag masserade tassarna i 20 minuter innan utan någon reaktion.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Honestyisdead
2020-02-11 14:41
#4

#3 Något reagerade han på. En hund biter inte plötsligt utan anledning. Så innan man kommit på varför är risken stor att det sker igen.

Duvethon
2020-02-11 15:01
#5

#4 Jag förstår hur du tänker men jag är väldigt säker på att det inte handlar om fysisk smärta. Man kan ta i honom, känna igenom kroppen utan någon som helst reaktion. Men får han inte som han vill (låt oss säga att man ska ta in honom på gården) så börjar han hugga i samband med frustration. Det verkar som att han tar ut frustrationen genom att hugga.

Jag måste helt enkelt lösa problematiken då jag inte vill att det ska eskalera. I många fall går det att avleda med godis, att jag tar fram skinka och låter honom gå in självmant från gården - det har förhindrat att frustrationen. Beteendet har med andra ord varit obefintligt under lång tid, tills idag när jag smorde in hans tassar.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

kinjelooo
2020-02-11 15:13
#6

Hundar som alla andra varelser har integritet. En hund med stor integritet kan tolerera att bli klappad några minuter och sedan markera, tillsynes ”oprovocerat” när den har fått nog. Just tassar är många hundar väldigt måna om. För att det inte ska eskalera får du hantera tassarna så lite möjligt och alltid avsluta på topp, när hunden fortfarande är avslappnad. Korta stunder och belöna mycket.

Annons:
Duvethon
2020-02-11 15:16
#7

#6 Pillar på hans tassar hela tiden och det bryr han sig inte om (gjort detta sedan han var liten, just för att undvika den problematiken) Klippa klor gör jag ofta…

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

kinjelooo
2020-02-11 16:07
#8

Då får du helt enkelt avvakta och se om beteendet upprepar sig. Om du nu verkligen är säker på att han inte kan ha, ont. En veterinärkoll skadar inte iaf.

Jojaton
2020-02-11 19:06
#9

För mig är det skillnad på bett och bett - finns bett som typ kan liknas vid en knuff och det finns bett som är mer lika ett knytnävsslag i ansiktet liksom, där ”knuff-betten” inte är något annat än information om att man gick för långt in i hundens personliga sfär medan ”knytnävs-bettet” är allvarligare. Men jag kan inte säga var den gränsen går utan att se situationerna - och är inte helt säker på att min tolkning stämmer utan det är mest bara vad som känns logiskt i mitt huvud. Kommer jag ihåg rätt om du har haft problem med att din hund tar till munnen i princip hela uppväxten? Jag hade nog i det fallet gått till en riktigt vettig hundpsykolog för att få hjälp i hur du ska hantera situationerna.

Johanna - Instagram

Duvethon
2020-02-11 21:21
#10

#9 Ja det stämmer! Han har alltid använt munnen mycket vid lek när han var liten men på kurserna har de sagt att det var vanligt. Såg det därför inte som ett problem då, eftersom det var väldigt enkelt att avleda…..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
2020-02-11 21:23
#11

#9 Jag förstår hur du menar. Jag ser också skillnad på ”attack” bett och ”varnings” bett. Betten gör knappt ont och det går inte igenom huden, men det är ju ändå ett bett. Man märker att han inte vill göra en illa då det inte blir hårt eller våldsamt, vet inte hur jag ska beskriva det riktigt…

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
2020-02-12 09:42
#12

Framsteg! Tror jag? Vi gosade och när jag började borsta ville han gå och bet inte, men ville markera med tänderna så han ”tuggade” på mitt finger. Då sa jag starkt ”nej” och höll så att han inte kom åt. När han slutade tugga så satt han lugnt och försiktigt. Sen berömde jag och lät han gå från borstningen när han var lugn! Är det en bra strategi tror ni?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

JoannaLi
2020-02-12 09:45
#13

#5 det kan ju handla om att det är obehagligt, och han kan ignorera i 19 minuter, men på den 20e rann bägaren över.

Annons:
kinjelooo
2020-02-12 10:16
#14

Av min erfarenhet är det en dålig idé att fasthålla och tvinga sig på en hund som söker avstånd. Markeringar, bett, morrande, är avståndstagande från hundens sida. Om du då ignorerar det och tvingar honom att vara kvar, säger honom att han nästa gång måste ta ännu hårdare i.

Duvethon
2020-02-12 10:20
#15

#13 Ja, det har du rätt i! #14 Jag förstår hur du tänker. När jag pratade med hundklubben om hans beteende så sa de att jag måste vara bättre på kravställning. Hundar gör ju helt enkelt det de får fördel i. Bita matte -> matte släpper -> belöning.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
2020-02-12 10:22
#16

#14 Vill tillägga att jag faktiskt lät honom gå, men inte förrän han var lugn. Han har ju faktiskt lärt sig att få fördel i att bita nu då jag alltid släpper och jag är övertygad om att det är därför han fortsätter göra detta. I vår ska jag ta kontakt med en hundtränare i mitt område och ta ett antal privatträningar. Förhoppningsvis kan det ge något!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

kinjelooo
2020-02-12 10:45
#17

Det är inte bara hur jag tänker, det finns vetenskap bakom det jag skrev. Att ställa krav på en hund som är osäker/obekväm leder inte till något positivt. Visst, du kanske lyckas få honom att ge upp men hur rolig är en sådan relation? Menar absolut inte att man ska dalta med hundar, men man måste också respektera deras integritet och olika förutsättningar. Mitt tipps är att kolla upp frivillig hantering, läs på, och försök hitta en instruktör som har erfarenhet av den typen av hund. För bådas bästa! Lycka till!

Duvethon
2020-02-12 10:52
#18

#17 Jag har försökt med detta länge utan resultat! Alltså - är jag ute på gården och han börjar bita i benen så handlar det ju uppenbarligen inte om osäkerhet? Då måste ju jag visa krav på att det inte är okej. Eller menar du att jag ska låta honom bita i benen? Är genuint nyfiken på hur du tänker. Jag respekterar verkligen hans integritet men jag är helt säker på att jag är dålig på att sätta krav och att det är han fortsätter så.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

kinjelooo
2020-02-12 14:01
#19

Jag syftar enbart på hantering. Dvs situationer där DU tar initiativet till att ta på honom och han markerar mot dig. Såsom du beskrev han betedde sig vid tassmassage eller vid borstning. Att han biter i hasorna när ni är ute är en helt annan kategori av beteende och hanteras därefter. Hur du vill korrigera just detta är väl upp till dig och vad som funkar, men är man hårdhänt i tillrättavisningar så gör det såklart inte hanteringen lättare. Värt att tänka på.

Rafflan
2020-02-15 14:03
#20

Min hund slickade sig på carpus, jag böjde mig fram för att kolla om hade sår eller liknande där, då försöker han bita mig, ställer honom upp på golvet, känner och klämmer igenom benet, får ingen reaktion. Tar honom till våran veterinär, när hon klämmer/känner på rätt ställe visar han att han har kraftigt ont vid carpus + tårna (han försökte bita även veterinären när hon kom åt det onda stället, så vi fick ha munkorg på honom)
Vi har bokat en ortopedtid, han är inte halt, han verkar må bra som jag kan se, men hos veterinären visade han tydligt att allt INTE var bra. 

Jag tycker du ska låta en veterinär kolla hunden för att utesluta smärta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: