Annons:
Etikettraser
Läst 900 ggr
Arwa97
2/11/20, 1:18 PM

Molosserhundar

Hej alla! Skulle vilja höra med er som HAR (eller haft) hund av molossertyp. Vilken ras har ni? Hur arbetsvilliga är era hundar? Vad har ni dem till? Berätta gärna lite om hur era hundar fungerar. Har själv en ras av molossertyp och skulle vilja ha lite inspiration på aktiviteter då hon nästan inte tycker något alls är roligt som jag försöker hitta på. Hur uppfostrade ni era hundar? Vill helst bara ha svar från de som haft hund av denna rastypen då jag inte tycker de går att jämföra med en brukshund ex.

Annons:
flocken
2/11/20, 2:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Haft. Leonberger/amstaff. Såg ut som en boerboel. Vi föredrog långa skogspromenader. Träning var inget för honom. Tydliga regler. Han var så stor, 50 kg, så han var tvungen att veta hur man skulle uppföra sig. Ex inte hoppa på någon, gå bra i koppel. Dessvärre skadade han sig i somras o fick somna in.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Frolly
2/11/20, 2:32 PM
#2

Har haft dogue de Bordeaux och Grand Danois Doggarna var väldigt sega att träna upplever jag, de gillade inte att ha fokus på en massa larv när tiden kunde ägnas åt mer viktiga saker. Som att vakta matte och fisa Mina båda var väldigt hungriga och gjorde gladeligen vad jag än bad om bara jag hade en påse ostbågar i näven eller ett paket köttbullar under armen. De båda älskade att spåra godsaker så det var i stort sett det vi gjorde på skogspromenaderna. Grandisarna upplevde jag som långt mer benägna att samarbeta. Vakt och beskyddarinstinkten var inte lika uttalad varför jag upplever att de hade lättare att fokusera och jag tror de kunde hitta en meningsfullhet i att vara till lags 😊 Tja…lite typ så. Personligen älskar jag molosserna och deras mentalitet och attityden som säger; skit på dig kärring 😂 Hade lätt kunnat ha ett helt gäng om det inte var för alla sjukdomar som har tillkommit i raserna ❤️

lydisleon
2/11/20, 3:37 PM
#3

Vi har en leonbergertik på 10 månader. Hon är förvånansvärt lättlärd faktiskt, gillar att lära sig tricks. Hon tröttnar väldigt fort dock och kräver mycket uppmuntran, både med rösten och i form av godis. Har ofta bomull i öronen och gör lite som hon själv vill… Men så är hon ju unghund också.

Vi tränar än så länge inget speciellt mer än tricks och vardagskommandon. I framtiden kommer vi nog testa personspår och kanske nosework, tror att det skulle passa henne. Men just nu lägger vi mycket fokus på att det ska funka i vardagliga situationer, som att gå i koppel, träffa folk, hundmöten… Hon är ju stor och stark så det är viktigt att det fungerar. Hon älskar att gå i skogen och går hyfsat bra att ha lös.

Fridaaaa
2/11/20, 3:42 PM
#4

Hade en sankt bernhard :)
Hon gillade att träna, vara ute i skogen osv, rätt lättmotiverad hund med mycket fart i :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: