Annons:
Etiketthälsa
Läst 5560 ggr
August89
2020-02-10 06:41

Hysteri om tid med hund.

Varför är det sån hysteri med att hundar inte får vara själv mer än 6h? Ofta när det pratas hund och ensamtid ska alla påpeka att dom absolut inte skulle lämna hunden ensam mer än 6h. Fast alla som också säger så, har inga problem med att rasta hunden på lunchen och sen åka iväg igen. Hunden ensam kanske 8-10h men den har fått gå ut.. Jag skulle nog anse att en hund som är ensam i streck 7-8h och sen inte bli lämnad igen under hela kvällen har det bättre. Dom klarar sig ju trots allt på natten 10-12h? Jag har också för mig att jag läst att hunden inte ska vara ensam för länge för att den kan bli deprimerad. Stämmer det? Isåfall gör ju halva befolkningen fel som jobbar heltid och inte kan ta med hunden på jobbet. Visst att den får rastas på lunchen en väldigt kort stund för att sen vara hemma igen en längre tid. Givetvis vet jag väl att valpar och äldre måste ut oftare, nu tänker inte på den åldern. Vad tycker ni? Jag jobbar olika tider varje dag. När jag jobbar under 6h är min hund hemma själv. Mer än 6h så får hon följa med. Jobbar ute hos kunder hela dagarna så sätter henne i lina på kundens tomt, sen får hon ha bilen som koja/vila. Har också läst hysteri om att de inte får va ensamma i bil längre tid, men i min situation och om hon själv går och lägger sig i bilen under ett x antal timmar men har möjlighet att gå ut. Räknas det också?

Annons:
Maria
2020-02-10 07:11
#1

Jag har ingen hund längre men jag tycker absolut inte att det är hysteri när man skapar regler för att främja djurs välmående.

Varför tar du med dig din hund när du jobbar mer än 6 timmar? Jag gissar och hoppas att det är för hundens bästa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2020-02-10 08:15
#2

Jag tycker det är bra med begränsning av tiden i lag då kanske man själv börjar tänka efter innan man skaffar hund, är man hundvän tänker ju jag på att man ju funderar en extra gång på ifall det verkligen är lämpligt skaffa hund i det skedet av livet man är i, jag tycker jättemycket om hundar men jag jobbar och har långa restider så jag skulle inte kunna ge en hund nått bra liv även om jag skaffar nån som går ut med hunden på dagen så jag avstår.

Lussan20
2020-02-10 08:24
#3

Dagmatte och hunddagis finns ju, med många bra hundskötare. En del har promenadvärdar som bara ger hunden en fin lång rastning. Hundar är flockdjur, därav alla klagomål från grannar som har ylande(gråtande) hundar i sina trappuppgångar.Klart de vill ha sällskap. Max fyra timmar enstaka gånger som vid bröllop, dop , begravning har jag lämnat mina hundar hos andra. Det blir väl långa dagar för väntande hundar som jag tänker. WL

oh-la
2020-02-10 08:31
#4

Jag tror att de flesta gör vad de anser bäst för sin hund. Min hund är hemma själv upp till 8h när jag arbetar (föräldraledig nu) hon har tidigare gått på dagis, vilket har fungerat bra. Dagiset hon gick på var litet, lyhört, fina rum och bra hundgrupper. Var det något fick hunden vara med personalen. Sedan flyttade vi till andra sidan landet. Hör finns inga dagis som fungerar för vår stressade, rädda och könsliga hund. De dagis som finns tar inte rasen eller så är det enorma förvaringar med runt 100 hundar på 8 personal. Det fungerar inte för en hund som min. Vi hittar heller ingen fastare som kan ta våra krav på hur hon ska hanteras. Hon är rädd för mycket, osäker, gillar inte andra hundar, gillar inte barn, blir stressad av för mycket folk. För oss blev tillslut valet att ha henne hemma när vi arbetar. Vi bor i skogen utan grannar. Här uppe mår hon som bäst, även om vi övriga inte är hemma. Hin får ro och håller sig harmonisk. Vi har fått en del skit för det. Mycket ”lagen säger 6h”. Och visst… vu skulle väl kunna sätta henne på dagisen som tar henne, eller låta nån hundrastare som inte håller våra krav ta henne. Resultatet blir ju en förstörd hund, och risk att hon blir värre och hannar i farliga situationer, bara för att hålla rekommendationen om 6h… ne… då är hon hellre ensam hemma. Av alla alternativ vi kört med är det detta hon lår absolut bäst av. Däremot är det ingen lösning som funkar för alla hundar, och då får man ju se till det. Min förhoppning är ju att alla gör vad de anser ör bäst för hunden, med hundens bästa i fokus. Också att folk skulle vara mer benägna att fråga istället för att snacka skit… men så är det ju…

kinjelooo
2020-02-10 08:55
#5

#2 det finns ingen lag som säger att hunden inte får lämnas ensam i mer än 6h, det är endast en rekommendation. #4 tycker att du gör det bästa för din hund! Har precis samma tänk, man får se till individen och vad den klarar av/mår bra av.

Michaela-N
2020-02-10 09:51
#6

Det är så otroligt olika från hund till hund och även rasbundet hur de mår av att vara ensamma. Har haft en hund av sällskapsras som fick panikångest och gnällde/skällde konstant när han lämnade honom ensam,, han hade aldrig mått bra av att vara hemma en hel arbetsdag med rastning emellan. idag har jag en border collie som ju är en gårdshund och inte alls så beroende av att vara nära mig och bryr sig inte om jag är hemma eller inte.

Annons:
Honestyisdead
2020-02-10 10:10
#7

Det är inte hysteri utan sunt förnuft. Hundar är flockdjur och mår bäst med flocken, inte ensamma. Rekommendationen finns för hundarnas skull. Jobbar man hela dagarna får man skaffa hundvakt eller hunddagis.

Lussan20
2020-02-10 10:14
#8

Instämmer med Hera! Mvh/WL🌺

Rafflan
2020-02-10 12:22
#9

Det är få som tycker det är okej att lämna hunden ensam 4 timmar, komma hem och rasta på lunchen och sen lämna hunden 4 timmar igen.
Det man ska tänka på är dock att lagliga rekommendation är max 6 timmar i sträck, visa hundar kan inte hålla sig i 6 timmar, eller ens 4 timmar utan behöver rastas oftare.
Att lämna en hund utan tillsyn i 7-8 timmar är enligt mig helt galet, tänk om hunden äter något olämpligt, skadar sig, eller liknande? även om vi sover är vi ju iaf hemma, förhoppningsvis vaknar man om hunden vrålar av smärta, alt att hunden väcker ägaren om det är något.

+ att dem som jobbar 4 timmar, hem på lunchen och sen jobbar 4 timmar igen, om dem valde att inte komma hem på lunchen skulle hunden vara ensam i 9-10 timmar ändå (jobba 8 timmar, 1 timme lunch, + 1 timme restid till/från jobbet + ev handla mat påvägen hem)

Jag personligen tycker det är okej att jobba 4 timmar, komma hem på lunchen, och sen jobba 4 timmar igenom om man har fler hundar och det funkar för hundarna, hundar är sociala flockdjur, så jag känner inget dåligt samvete att lämna dem om dem har varandra, hade hunden dock varit helt ensam hade det inte funkar.
Men jag ser heller inge problem att ha hunden i hundrastgård bara den har sällskap när man är på jobbet en hel dag.
Det viktiga är dock att planera sin tid efter jobbet, så att man är hemma med hunden.

Changrila
2020-02-10 18:04
#10

Åtminstone för mina hundar (och de flesta andra jag träffat) så är det vad man gör övrig tid som spelar mest roll.

Om mina hundar är hemma när jag jobbar, blir snabbt rastade på lunchen och efter jobbet får rejäl långpromenad, den mentala stimulans de vill ha, får sova nära i soffan och delar säng med mig på dagarna, då är de lyckliga. De har betydligt tråkigare när jag tex är sjuk, även om jag är hemma hela dagarna. Då får de inte alls samma fysiska träning och mentala stimulans.

Visst, det optimala hade väl varit om de kunde vara med hela tiden och få göra hur mycket som helst, men tja, jag är inte pensionär/sjukskriven utan behöver jobba för att alls ha råd att ha dem. Hade de inte tyckt att det var ok att vara hemma på dagarna hade jag såklart kollat upp andra alternativ, men i dagsläget har jag hundar som trivs utmärkt med det.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

August89
2020-02-10 18:11
#11

Jag vill helst aldrig lämna våran hund ensam. Det är enstaka gånger hon är ensam längre stunder, har turen att kunna styra om jobbet lite som jag vill. Jobba 4h, hem på lunchen sen jobba 4h igen. Hunden är nog hemma 4,5-5h åt gången istället för 4 (resa till och från jobb, ev handling hämta barn osv) Så hemma sammanlagt 10h på en dag. Jag tycker att det känns bättre om den får va hemma 7-8h och sen inte ensam något mer under dagen. Om man inte kan göra annat såklart. Jag tar med henne när jag jobbar kortare ibland med beroende på projektet. Men, jag undrar fortfarande om det är för att hunden måste rastas eller om det är för att den kan bli deprimerad som jag hört? För på natten håller dom sig ju bra mer än 8h (de flesta jag talat med iallafall) och då tänker jag att den blir ensam kortare tid om man hoppar en promenad. Men jag kanske är ute och cyklar.

Honestyisdead
2020-02-10 18:33
#12

#11 Det är både och. En hund är lycklig när den här sällskap och på dagen behöver hundar ut oftare än på natten då dom brukar sova längre stunder då. Själv hade jag aldrig skaffat hund om jag ämnade lämna den ensam mer än 4h per dag. Är inget hundliv enligt mig.

Frida B
2020-02-11 08:09
#13

Mina är ensamma totalt ca 8-10h per dag, rastar dom på lunchen. Och jag skulle säga att mina hundar är väldigt lyckliga med sina liv. Dom får spåra, dom får leka, tugga på ben, springa i timmar i skogen. Umgås med andra hundvänner, spendera hela dagar på brukshundklubben. Är i god form båda två, inte för långa klor, inte tjocka, fin och glansig päls, pigga. Äter bra mat, får lite rester då och då. Får även möjlighet att valla, då det är vallhundar. Att vissa skulle se detta som ett dåligt hundliv bara för att de får vara ensamma lite längre stunder, då dom dessutom sover (ja, jag vet att dom gör det då jag har en livekamera som sänder till min telefon), är för mig helt skruvat. Vet knappt någon i min umgängeskrets som inte har sina hundar ensamma såhär. För det är så livet ser ut.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
kinjelooo
2020-02-11 08:52
#14

#12 ingen skulle någonsin ha råd med en hund om man skulle gå efter din ”jag skulle aldrig” princip. Man få se till vad man gör med hundens övriga tid. En trött och nöjd hund sover ändå många timmar i sträck. Jag har också haft kamera i början för att se vad hunden gjorde och det har aldrig hänt att hon suttit och väntat eller varit orolig. Sovit alltid sedan jag gick ut tills jag kom hem. Nu är jag student så jag behöver inte lämna längre än 2-3h så ofta men hon klarar av 5,6 och även 7h de enstaka gånger som det behövdes. Det har hänt några hgr att jag rastade på lunchen när jag sommarjobbade och vågar påstå att DET var jobbigare för henne än att vara ensam i 7h i sträck. Hon är glad och träningsvillig, hon umgås med oss alla andra timmar på dygnet, hon har hundkompisar, är välstimulerad och i utmärkt fysisk form. Men! Jag har under min tid som hundägare fått skit både för för långa och för korta klor (samma klor, samma hund) så jag är medveten om att någon någonstans kommer kalla mig det ena och det andra pga detta inlägg :D be my guest!

Retriever456
2020-02-11 09:04
#15

Hos oss är det så olika, den vuxna hunden, hon skulle klara av att vara hemma själv super länge (även fast vi lämnar henne MAX 6 timmar). När man kommer hem så vill hon knappast va med en, hon lägger sig i ett annat rum på nedervåningen. Henne går det inte någon nöd på, men vi vill ändå inte lämna henne för länge pågrund av säkerhetsjäl, även fast hon bara sover. 4 månadersvalpen klarar av ca 3-4 timmar redan, men vi vill inte lämna honom för länge heller eftersom allt ätande på allt. Vi har som princip att inte lämna dom, dom får hänga med till jobbet. Men såklart så får dom vara hemma ibland, den vuxna mår tipptopp av att bara bli rastad en kortis på lunchen och sen bli lämnad igen för att sova medans valpen (såklart) behöver lite mer kärlek o rastning för att kunna vara lugn ytterligare 1-2 timmar. Men han brukar få hänga med till jobbet för det mesta. Om det blir för långa dagar lämnar vi bort den vuxna till kompisar och så brukar hon få bo där i några dagar, om inte någon har tillgång till att ta henne på lunchen, även fast hon lätt skulle klara av det. Tycker det är bra att ha som grundprincip att inte lämna dom mer än korta stunder, det är trots allt flockdjur och vi skulle aldrig kunna lämna dom i en hel arbetsdag i streck. Tycker det inte låter så schysst mot dom.

Lussan20
2020-02-11 09:43
#16

Att en hund håller sig nattetid är detsamma som vår blåsa, så fint in rättad är kroppen både på hund och människa. Det säger inget om kissbehovet dagtid.

Man måste innan man skaffar hund förvissa sig om att man har tid att ta hand om en hund. De saknar sin flock då man lämnar dom. Drömmen för en hund är väl inte att sova natt och dag. Jag har varit rastvakt åt hundar, bla en Rottis som var helt förtvivlad då jag lämnade in honom igen. Han hörde mig på gården då jag kom och kastade sig ylande mot ytterdörren. Att hundar klarar ensamhet olika kanske är möjligt. Men de saknar de sina. Väntar och väntar. Min älskade följeslagare dog den 24 jan 14 år gammal, så tacksam för vår tid. Mvh/WL🌺

Honestyisdead
2020-02-11 11:33
#17

#12 Många har hund och jobbar. Dom har dagmatte eller lämnar hunden på dagis. Så jo man kan ha hund och tänka som jag.

reverse
2020-02-11 12:08
#18

Vi sover 8+ timmar av dygnets timmar, och om vi då dessutom är borta 8+ (oftast 9-10 timmar snarare med restid osv) så blir det väldigt mycket tid som hunden bara ligger och väntar och på det dessutom är ensam. Det är klart att många hundar klarar av det, de är väldigt anpassningsbara. Men för mina egna skulle jag inte vilja ha det så. Sedan spelar det såklart roll vad man gör med de resterande timmarna man sedan har tillsammans (vakna). Många hundägare har en hund, men hund är inte deras fritidsintresse, de rusar inte glatt in efter jobbet och tänker ge hunden sin fulla uppmärksamhet med aktivering fram till läggdags, utan folk är trötta och vill glo på tv, har barn att ta hand om, det ska lagas mat osv. Många hundar har väldigt lite liv, tyvärr.

 //Lina

kinjelooo
2020-02-11 13:28
#19

#17 många hundar klarar inte av dagismiljön. Har man dessutom en mer krävande hund så är det inte en dans på rosor att hitta en hundvakt. Att lämna hunden på dagis anser jag inte som så mycket bättre. Det är en stressig miljö även för en frisk och mentalt stabil hund. Att spendera hela dagarna där är inte heller schysst mot en hund. Jag påstår inte att det är något man SKA göra, alltså lämna hunden ensam i 8h varje dag, men man kan inte heller dra alla över en kam. Se till individen är min poäng. #18 vad för sorts hundägare man är spelar såklart en jättestor roll. Att ”bara vara” är ju inget kul liv för en hund, oavsett om den lämnas ensam eller inte.

Herveaux
2020-02-11 13:36
#20

#19 Nja, nu ska man väl då inte dra alla hunddagis över en kam heller. 😉
---
#0 Jag skulle inte skaffa hund igen om jag hade ett heltidsarbete där jag inte kunde ta med mig hunden. Men det är mitt val. 
Om andra löser det med dagis, dagmatte/husse eller låter hunden vara ensam är inget jag lägger mig i, bara deras hund/ar trivs med lösningen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
oh-la
2020-02-11 14:02
#21

Sedan kan jag bli lite provocerad av ”man måste tänka innan man skaffar hund” för det harnjag väl också hört min beskärda del av… grejen är väl den att man, när man skaffar hunden, väl i princip bara kan planera för ett halvår, om ens det. Livet har en märklig tendens att inte bli som man tänkt, och en hund lever länge. Vi hade fantastiskt dagis när vi skaffade vår tik för 6 år sedan… på 6 år har vi hunnit flytta 4 ggr (inget vi planerade för) varav en gång 50 mil. Vi har fått två barn, jag har bytt jobb 4 ggr och gått in i väggen en med sjukskrivning. Man kan inte planera allt, bara göra det bästa utifrån sina och sin hunds förutsättningar. Och vad är ansvarsfullt hundägande? Att sätta sin hund på ett skitdagis, vilket troligtvis hade förstört min hund såpass att hon inte fungerat alls och i värsta fall fått avlivas? Och det kryllar inte direkt av ansvarsfulla, hundvana dagpassare som bara har min hund och ingen annan. Omplacera? Är det klokt att omplacera en problemhund med så mycket bekymmer enbart för att hon är hemma 8 timmar när jag jobbar, något Jon trivs med? Ska det vara en principsak? Nej, jag hade inte skaffat hund idag som situationen ser ut nu. Mycket för att jag inte vill ha en till hund efter erfarenheten av den vi har. Tyvärr kan man inte förutspå hur livet kommer se ut under hela en hunds livstid. Med den osäkerheten skulle ingen, ung som gammal, kunna skaffa hund enligt vissa. vem vet vilka arbetstillfällen, flyttar, förluster, separationer, kärlekar, barn, familj eller annat som traskar igenom ens liv under hundens 12-15 levnadsår? Nej, jag tror man skaffar hund under de förutsättningar man har just då, sedan får man bara anpassa sig och sitt hundliv på bästa vis. Om det innebär att hunden får vara hemma 8 timmar, och den klarar det, ser jag inget problem med det.

Honestyisdead
2020-02-11 14:13
#22

#19 "Själv hade jag aldrig skaffat hund om jag ämnade lämna den ensam mer än 4h per dag. Är inget hundliv enligt mig." Och nu finns det hunddagis och hunddagis.

Turast
2020-02-11 20:31
#23

Nu för tiden lämnas mina hundar inte ensamma förutom om jag och sambon på ritiden ska iväg på något och då blir vi borta max 6 h, om de inte fått ordentlig aktivering på dagen och vi är borta på kvällen/natten, då kan vi vara borta lite längre för de går och lägger sig. Vi jobbar olika skift, han på dagen och jag på natten men när vi båda jobbade dag så var de ute i min stora hundgård (med stort innerum) och då kunde det bli 7-9 h men när de är i hundgården har mina grannar varit så snälla att kolla till dem när de går förbi på promenad med sin hund och de skulle ringa på en gång om något var knas. Nu har ju jag 2 hundar så de har ju varann men om de ska vara inomhus vill jag ändå inte lämna dem mer än 6 h just för att jag själv inte tycker de gynnar just mina :) När jag bodde i lägenhet så såg jag till att jobba max 6 h och de fick långpromenader både innan och efter jobbet plus mental aktivering. Men lägenhet var inte något för varken mig själv eller mina hundar, så nu när vi bor i hus känns det som de är mer nöjda att va hemma än vad de var i lägenheten. Men båda växte upp på gård så det var nog inte så konstigt.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

keithan
2020-02-11 23:13
#24

Finns ingen som kan säga vad som är bäst för ens egen hund förutom en själv (så vidare det inte gäller typ vanvård m.m.). Detta är otroligt individuellt. Man får göra vad som fungerar bäst för ens hund, punkt och pricka.

mrkes
2020-02-13 19:25
#25

Jag är av nagel i ögat-åsikten att det såpass emotionellt välutvecklat djur helt enkelt inte ska vara ensam längre perioder regelbundet. Punkt. "Måste" man då pga man har arbete och ett socialt liv som inte tillåter att hunden är med ska man inte ha hund, hur defensivt det än må låta.

Sedan har jag ingen definition på vad längre är. Min hund är aldrig ensam mer än 3-4 timmar åt gånger och detta max 1-2 gånger i veckan. Det innebär självklart att jag måste tacka nej och styra om mig liv kring det, men jag har också valt att skaffa en levande varelse.

mrkes
2020-02-13 19:26
#26

Och jag tror att, precis som du skriver, gör halva befolkningen fel och bör inte ha hund. Det har ingenting att göra att det explicit vanvårdar sin hund. Tvärtom, de tar nog bra hand om den. Men hund passar nog i väldigt fås människor liv egentligen.

August89
2020-02-13 19:52
#27

Men ni som lämnar hunden ensam fåtal gånger och väldigt sällan, kan ni ta med hunden på jobbet antar jag? Vad jobbar ni med? Jag styr gärna om mitt liv på fritiden för min hunds skull, men jobba måste jag göra för att överleva. Det är tråkigt att jobb ska vara avgörande om man kan ha hund eller inte. Jag kan inte jämt ta med hunden till jobbet tyvärr, men önskar och hoppas att jag kunde det. Vissa dagar är jag endast inne hos kunder och jobbar. Säg att det är vinter eller regnigt, vad tror ni är bäst för hunden då. Att vara med i bilen och jag hälsar på den ibland (jag är hos 1-3 kunder per dag däremellan restid) eller att den är ensam hemma och rastar imellan? Eller tja. Även när hon är med till jobbet och det är bra väder får hon sitta ute. Jag är orolig att hon tror att jag övergett henne om hon inte känner igen sig och jag går in till kunden?

Annons:
mrkes
2020-02-13 19:55
#28

#27 Jag har min på hunddagis på deltid (2 dagar i veckan) och övriga tre dagar hänger han med en kvinna som nyligen to pensionen och bor i vår byggnad. Sedan tror tyvärr att det är så att det som står mellan någon och att äga hund ofta är att man måste arbeta, för det är svårt att "planera bort" (jobbandet), och det är supertråkigt men det är ju lite så det är.

Kalli
2020-02-15 22:09
#29

Jag ser det som positivt att fler och fler funderar över sitt hundägare. Det ska vara kul att ha hund men det ska också vara kul att bara hund. Att lämna ett flockdjur ensam inomhus 10 timmar 5 timmar i veckan är inget jag skulle vilja utsätta mina djur för.

Frida B
2020-02-16 13:06
#30

#29 spännande. Så spelar alltså ingen roll att hundarna ifråga trivs med tillvaron och passar på att vila, utan det handlar om ren principsak? Hjälp mig gärna att förstå här.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
2020-02-16 13:24
#31

#39 Själv är jag övertygad om att hundar som har mer sällskap mår bättre än de som "vilar" större delen av dygnet. Stor del ensamma dessutom.

Maria
2020-02-16 13:41
#32

#31 Jag håller med. Hunden är dessutom ett flockdjur.

Det är klart att hunden vilar mycket när den är ensam men det är kanske inte för att behovet av vila är så stort utan att det handlar mer om tristess.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hornslandet
2020-02-16 14:21
#33

Jag tror det överanalyseras friskt om vad hunden tänker och tycker ibland också. Ja, alltid bäst om hunden har _BRA_ sällskap. Nej, ingen katastrof om den får vara ensam x timmar om dagen, särskilt inte när resten av livet är gott för hunden.

Ska vi nu börja fundera på om hunden som till synes vilar och sover gott hemma kanske lider av "tristess" i det tysta? När den har ett i övrigt aktivt liv? Kom igen lite nu. Jag vågar chansa på att nästan ingen svensk hund har ett 100% P E R F E K T liv ur alla aspekter. Verkligen ingen av våra hundar i det här forumet.

Jag håller dock med om att många hundar säkert skulle må lika bra eller bättre av att vara ensamma 7-8h istället för 4+4h, eller liknande. Skulle inte se en sån hundägare som dålig heller bara pga det, inte alls. Inte om hunden verkade cool med det.

Lussan20
2020-02-16 14:54
#34

Som barnpedagog så finns föräldrar som vill ha barnet längre än 8 timmar på dagis, de som inte vill att barnet somnar på vilan för de ska läggas när de kommer hem. Under alla år hörde man föräldrar som tyckte att barnet mådde bättre av att inte sova, tror ja det. De slapp sitta och peta på barnet, lyfta upp det då de somnade.

Man kan försvara allt om man blundar. Jag tycker inte ändå att hundar ska vara ensamma 8 timmar. Om man skaffar hund så bör man planera för hundens dagar likväl som för sina egna dagar. Att ge hunden en stund på dygnet precis som man pratade om kvalité tid med barnen, det tror jag inte på….

Annons:
Honestyisdead
2020-02-16 15:24
#35

#33 Ensam 10 timmar = sover, sover sedan 8 timmar när ägaren sover. Alltså 6 timmar vakentid, som man rimligtvis inte kan spendera med hunden eftersom man behöver handla, duscha och annat. Jag säger kom igen lite nu tillbaka.

Frida B
2020-02-16 15:33
#36

Absolut, om verkligheten såg ut så att man kunde vara hemma med hunden hela tiden men det finns ett stort antal hundägare som har heltidsjobb som inte kan ta med hunden till jobbet. Ska dom då sälja sina välmående hundar för att hundarna är ensamma ett par timmar om dagen. Nej, denna disskusion ger mig ingenting så jag drar mig ur. Speciellt när man börjar jämföra barn med hundar, ingen diskussion jag vill delta i. Står även fast i min åsikt att många hundar mår mkt bättre i ett hushåll där dom får bra med aktivering, bra mat och motion istället för hushåll där dom visserligen har sällskap, men knappt får komma utanför tomten.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
2020-02-16 16:18
#37

#36 Det finns lösningar även för folk som jobbar. Om man nu ska jämföra som du så mår ju en hund som har BÅDE sällskap och aktivering bäst.

Lussan20
2020-02-16 16:43
#38

Det går att jämföra barn och hundar om man inte anser att hundens behov inte är viktiga. Andemeningen är att man planerar för både barn och djur. Förstår inte att valet är ensam hund utan bra tillsyn. En del hundar gnager på sina ben då de är understimulerade, en del på väggar möbler, sällan ser man en nöjd hund som lämnas hela dagarna.

Klart att många arbetar heltid. De har hundvakt , rastvakt, hunddagis, föräldrar , kompisar någon välvillig bekant som kan hjälpa till några timmar. Både barn och djur trivs bäst med att man planerar innan man skaffar dom..

Kalli
2020-02-16 17:11
#39

#30: Alltså om inget händer vilar mina hundar också, det innebär inte att de inte vill hitta på saker. Att de vilar innebär inte heller per automatik att de är nöjda. Sen kan vissa hundar såklart trivas bättre ensamma hemma i 10 timmar än exempelvis på hunddagis (det passar inte alla individer) men om mina hundar trivdes bättre med mig borta i 50 timmar per vecka än hemma hade jag ifrågasatt vår relation.

Majken!
2020-02-16 18:14
#40

Tänk vilken tur det är att alla gör som de passar en själv och ens hundar bäst. Det liv jag lever med mina hundar tycker några är perfekt medan andra tycker det är djurplågeri, och så får det vara. Det man har dåligt samvete kring får man lösa på bästa sätt för de individer som är inblandade, och sedan njuta av det som fungerar.

mrkes
2020-02-16 20:39
#41

#40 Absolut, nu tror iofs jag att folk gör det som passar folk bäst, och inte vad som passar hundarna bäst. Tyst och 'lugn' hund =/= nöjd hund, alla verkar dra en himla massa korrelationer?

Annons:
Äppelsnäckan
2020-02-18 00:46
#42

Nu har jag inte lämnat min 6,5-månaders unghund så långa stunder det pratas om här i tråden, men spontant känner jag att en hund som är hemma ensam 8 h per dag kan må bättre och leva ett lyckligare liv än en hund som är ensam hemma 0 h per dag. Det handlar om vilken aktivitet hunden får resten av tiden. Kvalitet före kvantitet. Men det är min åsikt och det finns lika många åsikter som det finns hundägare har jag lärt mig.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

hemul
2020-02-19 16:27
#43

_"Stress är en potent aggressionsskapare och det gäller alla arter. Hundar är utsatta för ett flertal stressfaktorer och blir såväl över- som understimulerade. Till exempel vilar ca 40% av hundarna i vårt land 20 timmar eller mer per dygn, vilket också har samband med problembeteenden."
_https://dogma.nu/artiklar/bedomning-av-farliga-hundar/

Hallgren skriver närmare om det där på sin blogg, men jag hittar det inte nu.

Mycket kan de nog sova/vila, men 20 timmar är nog FÖR mycket.

Upp till toppen
Annons: