Annons:
Etikettbeteende
Läst 1092 ggr
Ellie93
2020-02-09 18:01

Översocial hund...hjälp!

Har en Tibbe/Shih tzu blandraskille på 1 år och 3 månader. Han är världens snällaste hund, älskar alla människor/ barn och han funkar ihop med alla hundar ochkatter. Problemet som är med honom är att när vi är ute och går så blir han tokig om han ser en annan hund. Han skäller och drar som att han blir helt manisk. Spelar ingen roll om jag försöker avleda med kommandon ,godis eller hans favorit leksak. Inte heller klickern fungerar. Han har varken ett aggresivt eller osäkert kroppspråk utan han vill hälsa på hunden till varje pris. Han kan inte heller vara lämnad själv. Vi kunde lämna honom själv upp till han var 7 månader,men då tog vi bort våran katt som blev sjuk och efter det fick han panik då han blev lämnad själv. Han går att vara själv om han är med en annan hund, inte en annan katt. Vi ensamtränar honom varje dag ett par minuter åt gången men det tar sig aldrig vad vi än försöker med. "Promenadproblemet" uppstod i samband med kattens bortgång också precis som separationsångesten. Finns det någon som har nått tips på hur vi kan träna bort separationsångesten och manin kring andra hundar? Vill tillägga att han är med mig på jobbet där han är uppe i andra hundar och katter och min mormor som har hund brukar agera dagmatte. Vi går ut med han flera gånger per dag (minst en långpromenad), aktiverar honom inomhus med sådant som spårning,konster och bus. Han är inte understimulerad eller att han har brist på sociala sammanhang med människor och djur.

Annons:
ekk455
2020-02-09 18:27
#1

Väldigt bra inlägg med bra frågor, har du ingen brukshundsklubb i närheten där du kan få kontakt o hjälp igenom? brukar vara bra gemenskap där.
Hoppas du får bukt med det

Ellie93
2020-02-10 19:20
#2

#1 tack för tipset! Skall höra med dem ! :)

Katti
2020-02-12 09:07
#3

Vad har han för förväntningar vid ett hundmöte? Hos oss har vi regeln att man inte får hälsa i koppel, så mina hundar har inga som helst förväntningar när de ser en annan hund. Påfallande ofta när jag hör om problem att hunden vill fram till andra är det hundar som är vana vid att få hälsa, leka och busa. Detta är bara en av många anledningar att inte låta hunden gå fram till andra hundar hur som helst. En annan är att aggressivitet i det läget är väldigt vanligt. Kopplet hindrar hundarna från att prata sitt kroppsspråk, och det är mycket lättare att det blir fel än om hundarna är lösa.  Några ytterligare anledningar är loppor, löss, rävskabb och kennelhosta… När jag är ute med mina hundar är det vi som team som möter världen. Jag är den som är rolig och hittar på roliga saker!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Retriever456
2020-02-12 10:25
#4

Kanske låter som en super löjlig fråga, men vad använder ni för godis? Våra hundar kan skita i oss totalt om vi har nåt gammalt torrt men om vi har köttbullar, falukorv eller mjukost så blir dom helt galna. Jag skulle tipsa om att börja med att lyfta upp honom vid möten, ta en mjukost tub och låta honom slicka på den tills mötet är över. Sedan sluta lyfta upp honom och bara sätta sig ner och ge tuben. Tillslut kommer han koppla att en hund går förbi = mjukost hos matte eller husse. Det är så jag skulle iallafall försöka få bort problemet vid hundmöten. Tycker det låter bra hur ni gör med ensamträningen, börja om liksom!

Chinesecrestedlover
2020-02-12 19:30
#5

#0 Har du prövat "skvallerträning"? Med konsekvent träning (det kan ta tid) så kan det hjälpa genom att förändra förväntningarna vid möten m.m. 

https://static1.squarespace.com/static/53da8e70e4b0572cdc477652/t/5de626661926db29b162b726/1575364209371/Eva+Bodf%C3%A4ldt+Skvallertr%C3%A4ning.pdf

Jag lyckades få min extremt osäkra hund (min första hund, Cain) att sluta göra utfall mot andra hundar (han hade blivit rädd då andra hundar kommit fram/försökt hoppa på honom); genom skvallerträning (och det trots att han hade inlärningssvårigheter och att allt tog väldigt lång tid att förstå för honom). 

Lycka till. Mvh/Chinesecrestedlover

Ellie93
2020-02-13 18:40
#6

#3 ja han vill hälsa och vi bor på ett område där vi hundägare gärna babblar med varandra medans vi går våra promenader och hundarna är kompisar, så det har du nog helt rätt i! Har inte tänkt på det att han nog inte förstår då varför det inte gäller överallt! #4 Det låter ju suveränt! Ska absolut köpa en tub med nå gott! Tack!! #5 låter intressant! Har aldrig hört talas som det förut, tack så jättemycket för tipset!

Annons:
Upp till toppen
Annons: