Annons:
Etiketthälsa
Läst 1052 ggr
Belgiskjättekärlek
2/8/20, 7:10 PM

Dubbeltand

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

7 månader gammal, han har inte tappat alla mjölktänder. Han var sen med att få tänder och är sen med att tappa. Bör detta kollas upp? Kände på tanden å den är lite rörlig..

Annons:
koppargaller
2/8/20, 7:13 PM
#1

Ja, gå till vet.

Sunflower_
2/8/20, 7:19 PM
#2

Hade en jourhund som hade en persisternade mjölktand, samma tand som din. Den fick hon operera bort, så skulle absolut kontakta veterinär.

Majken!
2/8/20, 9:38 PM
#3

Ge det ett par veckor, vicka våldsamt på tanden många gånger om dagen så kommer den släppa. Inget man måste till veterinären till förrän man försökt få loss den själv.

Sunflower_
2/8/20, 9:48 PM
#4

Läste fel och trodde du skrev ”kände på tanden och den är inte rörlig”. Håller då istället med #3 om att du först kan försöka få den att lossna själv. Är den rörlig finns det ju chans att den kan lossna normalt. Men om det går en längre tid och den inte lossnar av sig själv så borde du kontakta vet eftersom den kan behöva opereras ut.

Marsvinsmamman
2/8/20, 11:49 PM
#5

Lek lite extra draglekar och vippa på tanden vid alla möjliga olika tillfällen så ska du se att den lossnar snart. Så länge den permanenta tanden framför sitter på rätt plats kan man ha lite is i magen, tycker jag. Om tanden redan nu är lös så är den ju på gång att lossna. Detta var de råd jag fick av min veterinär när jag var i samma sits med min valp. Och två veckor senare var alla mjölktänder borta. Då var jag glad att jag avvaktat och inte utsatt min hund för narkos och operation i nödan.

Upp till toppen
Annons: