Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 915 ggr
Ambrose
2/8/20, 3:15 PM

Beslutsångest...

Har sådan beslutsångest… Mer än 2 veckor kvar tills jag kan ultraljuda Nita och se om det finns några valpar. Jag vill så hemskt gärna för känns verkligen som jag hittade rätt kombination, men vad gör jag om hon är tom? Alternativen är att försöka igen nästa löp. Eller köpa valp från annan uppfödare/kombination. Fördelen med att försöka igen är att jag vet precis vad jag kan få. Jag har bra koll på linjerna bakåt och tror verkligen att kombinationen kan tillföra rasen mycket! Jag kommer kunna följa valparna från dag 1, och det hade varit så jäkla kul att få vara delaktiv i deras liv, även hos de framtida valpköparna! Extra roligt är det ju förstås att få ha en liten del av sin hund(Nita) kvar den dagen hon blir gammal och går bort… Nackdelen är ju Nitas ålder. Vid nästa löp är hon 6+ och även om hon är i väldigt gott skick så tycker jag att det är lite gammalt… dessutom minskar ju fertiliteten med åldern, och risken är ju stor att hon går tom igen. Alternativ 2, att skaffa valp från en annan kombination har ju också för och nackdelar. Jag slipper alla former av "tävlingsvila" med Nita, och vi kan träna på och tävla VM iår igen… Jag slipper slita på hennes kropp. Etc. Nackdelen är ju att jag är fruktansvärt petig med vad jag vill ha, och det är jättesvårt att hitta lämpliga kombinationer… Det finns en kombination med BF snart. Pappan är halvbror till hanen jag parade Nita med. Inte riktigt lika välmeriterad, men absolut lovande! Tiken är trevlig, har lite meriter, och kommer ur en nästan helfri kull hälsomässigt. Just att hitta kombinationen hälsa/arbetsbarhet är svår på Rottweiler. Jag har haft kontakt med denna uppfödaren(väldigt erfaren) i flera månader. Vi letade hane tillsammans och hon har hjälp mig en del, och jag har delat med mig av min info till henne(oftast sjukdomshistorik jag lyckats gräva fram). Vi har väldigt lika tänk. Jag har hintat lite smått om att "Om jag inte hoppades på egna valpar så hade din kombination verkligen vart intressant", och hon i sin tur har(tror jag) hintat om hur hon hoppas hitta bra aktiva valpköpare, och hur detta är en av de bästa kombinationer hon har gjort. Samt skickat förstahandsinfo till mig som hon inte lägger ut på FB än etc. Nackdelen här är att jag inte alls har lika bra koll på leden, och jag har varken träffat tiken eller hanen, så just mentaliteten, den sociala självsäkerheten etc oroar mig.. här måste jag ju lita på uppfödaren ;) Så vad gör man om Nita går tom? Hade gärna fått lite tankar och input?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Jojaton
2/9/20, 7:03 PM
#1

Ouff, det är ingen lätt sits. Gissar att du inte riktigt har möjlighet att hälsa på hos uppfödaren och träffa tiken?

Johanna - Instagram

CayKantos
2/9/20, 8:05 PM
#2

Säger som när vi pratadei tlf. Hade jag varit du hade jag avvaktat efter röngten av nita, blir det valpar = inga bekymmer ;) inga valpar tckr jag du åker o hälsar på valparna, tiken och uppfödaren och satsar där. Du sa ju det var en kull du skulle ha varit intresserad av oberoende av situationen du satt i. Blir det ingen valp k värsta och osannolika tillfället kan du alltid testa para Nita igen 🥰

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ambrose
2/9/20, 9:05 PM
#3

#1 Jodå visst kan jag göra det, och det är för mig en självklarhet att man gör. Bara 3h bilfärd :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Changrila
2/10/20, 6:09 AM
#4

Vilken ras är hon? Inom min ras (saluki) är det inget ovanligt alls att para tikar som är 6-7 år gamla. De flesta hos seriösa uppfödare får sin första kull när de är ca 5 år gamla.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

CayKantos
2/10/20, 3:56 PM
#5

#4 flikar in, rottweiler har hon. Men en nätt sportig typ, alltså inye fom tunga enormt stora man gärna ser idag. 🥰 Helt underbar hund!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ambrose
2/10/20, 4:15 PM
#6

#4 Rottweiler. I väldigt fin kondition etc, men medelåldern för en Rottweiler är ju bara 8-10 år, och rent generellt brukar man anse att 5 år är maxåldern för första kullen.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: