Annons:
Etikettbeteende
Läst 2307 ggr
gangstertant
2020-02-07 12:19

min hund biter när

Jag har en liten, mestadels trevlig, Cotte på 4år. Han ska alltid vara nära och somnar gärna tätt inpå mig. Om jag då (när han sover) råkar komma åt honom blir han skrämd och biter (markerar hårt) i min arm eller fot beroende på vad som råkat komma åt honom.

Vad ska jag göra? Ignorera? Bli arg? Inte låta honom somna tätt jämte mig?

Annons:
Maleficum
2020-02-07 12:21
#1

Har han alltid gjort det eller är det något han börjat med nyligen? Är han håröm?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

gangstertant
2020-02-07 12:28
#2

Han har alltid gjort det på natten om jag råkat typ sparka till honom i sömnen och han ligger vid mina fötter. Det kan jag ändå ha en viss förståelse för. Det är mörkt och rätt som det är kommer min stora fot.

Även om han t ex är under köksbordet och någon kommer åt honom med foten, då ska den foten gärna dö. Så har det alltid varit, och då är han ju faktiskt vaken.

På senare tid har han börjat med samma beteende om han ligger tätt i soffan och jag lätt kommer åt honom.

Han är inte håröm. Inte som det märks när han blir borstad iaf.

Catlady91
2020-02-07 12:39
#3

Ta bort det beteendet direkt. Vår hund markerade på samma sätt genom att motta till och lägga nosen emot foten. Detta efter att han råkat blivit sparkad ur sängen en natt hos förra ägaren. Han bet aldrig, men markerade med att lägga nosen emot som sagt. Vi ansåg att han visste att fötterna fanns där, och då fick han skylla sig själv. Så är det i detta fall också. Ta bort honom därifrån när han gör så, annars kan det eskalera. Dessutom är det inte trevligt att vara på besök, och bli biten i foten för att man råkar komma åt hunden.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Ghostling
2020-02-07 13:37
#4

Ta han till veterinär. Kanske har ont eller är sjuk

kinjelooo
2020-02-07 16:56
#5

Det låter som en hund med mycket integritet helt enkelt. Fixa en egen sovplats till honom, annars kan det eskalera, och där vill du inte befinna dig, tro mig. Sådant beteende är svårt att träna bort på en vuxen hund som är fast i sina vanor. Bättre att förebygga.

gangstertant
2020-02-07 17:25
#6

#3 Jag vet bara inte hur jag ska få bort beteendet. Det har inte funkat med med att tabort honom och säga ifrån. Jag får kanske bli ännu tydligare.

#4 Jag tror verkligen inte att han har ont eftersom han bara reagerar så här när han blir överrumplad.

#5 Så kan det kanske vara. Samtidigt är han otroligt kelig och älskar att bli klappad, kliad och busad med. Av alla. Han är supersocial.

Nej jag vill verkligen inte att detta ska eskalera.

Jag kom på att han reagerar på samma sätt om han ser ett djur på tv. Då kan han hugga till den som är nära honom i ögonblicket. Han är inte aggressiv mot djur i verkliga livet som han har sett eller träffat. Kor, hästar, får, getter, kaniner, höns osv.

Annons:
Catlady91
2020-02-07 17:40
#7

Hur aktiverar du honom? Han låter väldigt understimulerad. En sådan hund måste man vara hård emot. Annars tar han över.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

gangstertant
2020-02-07 17:47
#8

#7 Oj! Tycker du? På vilket sätt?

CayKantos
2020-02-07 18:21
#9

#7 håller verkligen inte med.. Att vara hård mot sin hund är sällan lösningen speciellt när man ej är säker på orsaken.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Catlady91
2020-02-07 19:17
#10

Han verkar ha mycket energi som han inte för utlopp för. Jag skulle rekommendera att träna med honom 😊 trickträning, agility, lydnad. Eller små saker 😊 vi lärde vår hund att stänga diskmaskinen, tända och släcka lyset, plocka upp saker som ramlar ner på golvet och ge oss 😊 han funderade lite som en servicehund till min mamma som har problem med kroppen 😊 

Jag skulle träna mer med honom, och vara riktigt bestämd när han gör saker som han inte får. Ett annat tips är ju att titta på Cesar Millan, hans metoder utgår från hur hundarna är mot varandra 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

kinjelooo
2020-02-07 19:33
#11

Jag undrar vad ni baserar påståenden om att hunden är understimulerad? Det behöver den inte vara. TS: jag har samma problem med min hund. Har gått till en beteendeutredare pga detta eftersom det är en stor hund och situationen var ohållbar. Vissa hundar gillar umgås och kela med bara på deras villkor. Balansen mellan lagom mycket och FÖR mycket mys är väldigt fin, det gäller att ligga steget före och avsluta på topp. Var absolut inte hård mot hunden, det kommer endast orsaka ännu mer problem. Att undvika dem svåra situationer är det bästa du kan göra. Ni kan umgås på andra sätt, leka, träna tillsammans, promenader osv. Men sova behöver en sådan hund inte göra tillsammans med dig, den behöver sitt space, även om den själv inte alltid anser det. De vet inte alltid sitt eget bästa. Cesar Millan rekommenderar jag skrota, hans syn på hundar är helt förlegad och han saknar helt kunskap.

CayKantos
2020-02-07 19:38
#12

#10 om det är hur hundar är mot varandra cesar baserar sin träning på är det ännu en orsak att inte följa det. Vi är INTE hundar och kommer aldrig vara..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

gangstertant
2020-02-07 19:53
#13

#10 Jag har faktiskt tänkt tanken att han kanske är överstimulerad och han aldrig är riktigt avspänd, och att han därför har nerverna lite utanpå (om du förstår vad jag menar).

Han gillar allt samspel som just trick och lydnad. I allafall mot rätt belöning ;) Vi kanske ska satsa på att lära in nya trick :)

Ceasar Milan har jag mest läst om. Det mesta negativt. Såg något program för jättemånga är sedan och där verkade han iofs rätt sansad. J

Jag är av den åsikt att man ska vara respektfull och snäll mot sina djur och därför vet jag inte riktigt hur jag ska styra upp min hund när han biter  (föutom att säga ifrån och ta bort honom).  Det kanske skulle vara bättre att jag på ett lugnt sätt försöker lugna honom? Så han slappnar av lite?

Annons:
gangstertant
2020-02-07 19:55
#14

#11 Tack för din input!<3

Retriever456
2020-02-07 22:47
#15

#7 att vara hård mot en hund är inte rätt oavsett beteende, en hund kan inte ”ta över”, dock är inte beteendet bra. Jag skulle ta honom till veterinären och bara säkerställa att han inte har ont, annars skulle jag börja med att bara ta ner honom och oxå kasta godis beroende på situation, det avleder.

Lord Vulcan
2020-02-08 09:23
#16

#15 Godis gör ju bara att hunden fortsätter. Om jag gör så här, får jag godis. Hundar är inte dumma. Jag hade satt ner hunden på golvet med ett tydligt nej. Sen inget mer. När den stannar på golvet, kan den få godis.

UlrikaD
2020-02-08 11:33
#17

Har du koll på hans syn? Så att han inte biter pga att han blir rädd och inte vet att det är du.

Rafflan
2020-02-08 12:43
#18

Jag skulle fundera på smärta, eller dålig syn. Om han är frisk skulle jag inte låta honom sova i sängen, under köksbordet, eller bredvid dig i soffan, han kan få en egen plats där han kan ligga tryggt utan risk att någon kommer åt honom av misstag :)

koppargaller
2020-02-08 16:26
#19

#7 Dummaste rådet jag läst på länge, vad gäller CM duger det inte ens till dasspapper.

gangstertant
2020-02-09 15:51
#20

Tack för alla svar. Jag ska gå vidare med om han kan ha ögonproblem eller smärta.

Annons:
Retriever456
2020-02-09 17:39
#21

#16, godis kan fungera avledande oxå, tex, en fot kommer nära mig = godis. Den börjar koppla dom dåliga sakerna den reagerar på till någonting bra. Skvallerträning.

Rafflan
2020-02-10 12:11
#22

#21 jo men tex, hunden ligger i soffan, du vill sätta dig i soffan, hunden morrar = vaktar soffan, du tar fram godis, säger "hoppa ner", hunden hoppar ner och får godis, vad lär sig hunden? jo genom att ligga i soffan och morra kommer matte hämta godis till mig ;)

Retriever456
2020-02-10 12:25
#23

#22 eller såhär, matte kommer mot soffan = godis = något bra. Kastar Man något tillräckligt gott godis nedanför soffan tex så funkar det utmärkt.

cindra
2020-03-26 12:06
#24

CM:s metoder ska man inte försöka sej på, om man inte är väldigt erfaren. Ser man tillräckligt mycket av hans program märker man psykologin bakom, vilken verkligen respekterar hunden. Han hjälper hunden lugna ner sej, vilket många andra vetare också förespråkar. Man måste också tänka på vilken sorts hundar många program handlar om, de är inte helt vanliga hunder, utan ganska många är verkligen mycket osäkra/aggressiva. 

Tama hundar (inte vargar) är framavlade för att de inte vill vara dominanta, genom århundraden har mera fogliga individer fått fortsätta vara nära människan. Fast hundarna inte vill ta över, finns det ändå individer med mera integritet än andra, som man måste vara mera svart-vit med än andra. Vad var och en sedan menar med hård är olika. Att inte ge efter hur mycket den andra än ifrågasätter eller att slå/sparka är helt olika sätt för olika människor att se vad som är hård. 

Jag var "hård" med min pudelhane när han var i ett års åldern, jag belönade inte för långsamt läggande, så han tröttnade och slutade lägga sej över huvud taget. Med brukshundar har det varit helt annorlunda. Hundar är så olika, man måste vara ganska känslig för hur hunden tänker och agera enligt det.

koppargaller
2020-03-26 12:44
#25

Varför återuppliva en tråd med gammal skåpmat? Väldigt erfaret hundfolk har inget till övers för CMs metoder.

cindra
2020-03-26 13:51
#26

Ok, visste inte att det fanns en åldersgräns för när man inte får svara i en gammal tråd, som är 1,5 mån gammal.

koppargaller
2020-04-02 19:48
#27

Tråden är inte gammal, men CM debatten behöver inte dras en gång till.

Annons:
Semlalatte
2020-04-04 08:50
#28

#27 Är du moderator eller?

Herveaux
2020-04-04 18:22
#29

#26 Finns ingen tidsgräns för när man får svara i en gammal tråd. 
Jag håller dock med koppargaller här. 
Det finns många CM-trådar här inne redan. Behövs inte en till.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: