Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1168 ggr
Wizbot
2020-02-06 19:24

Introducera vuxen hund till katter

Hej! Hur har ni gjort när ni katt-tränat stora vuxna hundar? Min hund har varit väldigt nyfiken på katter ute och jag vet inte om det är för att hon vill leka med dem eller för att hon ser dem som byten. Hon är stor nog för att kunna skada dem allvarligt på en sekund om hon skulle vilja det så jag tänker att man kanske ska ha munkorg på innan man vet hur hon reagerar? Hon är snäll mot människor och andra hundar men tex råttor har hon dödat på ett hugg när hon fått tag på dem (hon är ju en terrier). Hon är adopterad i vuxen ålder för ett halvår sedan så hon är ännu inte så väluppfostrad om än enkel och okomplicerad i sin personlighet. Har själv fått en katt ihjälbiten av en liknande hund, den hunden var dock ostabil mot människor och andra hundar också samt uppfostrades av en människa som ansåg att det var okej att använda våld som "träningsredskap". Så känner mig väldigt avvaktande. Letar dock efter hus just nu där hon kommer få gå lös i trädgården efter att staket är uppsatt. Och ifall någon katt är dum nog att hoppa in så skulle jag vilja att det är säkert och avdramatiserat innan dess.

Annons:
Ambrose
2020-02-06 19:38
#1

Jag har försökt att introducera två hundar till katter.

Den första var min egen. Hon har ingen jakt i sig och har träffat katt som valp. I hennes fall(Har introducerat henne till 6 olika katter, så har det bara varit att släppa ihop dem och se till att katten har något ställe att fly till om den vill.

Den andra hunden var en Dobermann som jag passade i några månader. Henne började jag med att introducera till den äldsta, lugnaste och tuffaste katten. Hade honom i mitt knä, och hon försökte döda honom(Jag lyckades slå bort henne så hon fick bara lite päls). Kom fram till att hon absolut aldrig skulle vara lös med en katt någonsin.

Det största problemet är att en hund kan bli vän med en katt(trots att den har jaktinstinkt), men att vänja den vid alla katter som dessutom passerad utanför i trädgården tror jag blir väldigt svårt, speciellt om hunden har jakt i sig.
Förhoppningsvis däremot så fattar katterna snabbt att man inte skall vara i just den trädgården.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Wizbot
2020-02-06 19:51
#2

@ambrose Hon är en pitbull så har ingen direkt jakt i sig förutom när det kommer till råttor. Och tex harar och rådjur verkar hon mest varit nyfiken på snarare än att hon vill springa blint efter dem.

Ambrose
2020-02-08 14:53
#3

#2 Om du skulle skaffa katt själv så hade jag gått till någon med en hundvan katt och haft hunden i koppel, alternativt separera med kompostgaller eller hålla katten i knäet. Gällande katter som springer på din tomt tror jag det blir svårare… Där hade jag varit ute med hunden i början, och kanske eventuellt haft vattenslang redo.. här tror jag det är enklare att lära katterna att "din tomt är numera inte kul att vara på", än att lära hunden acceptera alla katter i området, för det är svårt. Mina föräldrar bor i ett område med många hundar, och om dessa är lösa jagar de katterna. Föräldrarna satte GPS halsband på en av katterna, och man såg tydligt hur han gick runt trädgårdarna där det bodde hundar. Så de lär sig. Min kattvana hund, som bott med 4 olika, blir fortfarande väääldigt intresserad när hon träffar nya katter. Hon menar inget illa, men hon blir väldigt exalterad och kan inte låta bli att springa efter om de springer.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Wizbot
2020-02-11 09:46
#4

Hon träffade en katt i somras och då betedde hon sig förvisso så här pass ointresserat.

Hornslandet
2020-02-11 21:31
#5

#1 är det ett sånt stort problem? Nästan ingen har väl behovet av att ens hund ska vara vän och cool med alla katter i världen, utan det handlar väl om familjens katter i princip alltid? Jag tror absolut katter fattar fort att hålla sig borta från trädgårdar där en "hund som inte tolererar katter" bor.

Wizbot
2020-02-12 00:59
#6

#5 Men med en pitbull så behöver katten inte få chans att "lära sig" att den inte ska vara där, det är inte en chihuahua-mun vi pratar om. Min katt blev som sagt ihjälbiten av en pitbull trots att hon hatade andra hundar än familjens hund. Eftersom människan som skulle mata katten i vårt hem när vi var borta fick för sig att ta med sin galna hund in där trots att vi sagt att hon inte fick. Nu är inte min galen, men jag vill inte riskera att någon får vara med om att förlora sin familjemedlem på samma sätt som jag gjorde.

Annons:
Ambrose
2020-02-12 04:19
#7

#6 Fast det är ju en helt annan situation. Någon tar med en främmande och opålitlig hund in på ett väldigt begränsat område där katten i fråga känner sig trygg. Till skillnad från din tomt där katten har lika lätt att ta sig ut som den hade att ta sig in, och där de dessutom snabbt lär sig(utan att ens behöva gå in på området p.ga. lukt etc) att det bor en hund där.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: