Annons:
Etikettbeteende
Läst 1573 ggr
Teatibbe
2020-02-05 17:47

Kissar inte i snön.

Hej! Jag har en 12-veckors tibetansk terrier tjej som är rätt nyligen hämtad från södra Sverige, bor själv i norra Sverige. Hos uppfödaren har dom rastats med sina kullsyskon i hagar utomhus/ kissat på tidningar inomhus. Resan upp på 10 timmar gick bra med frekventa kisspauser och hon var jätteduktig! Dock direkt vi kom fram till vår stad så går hon inte längre på toa utomhus. Skillnaden från att bara upplevt mellan 0 till 10 plusgrader och barmark/grönt gräs hos uppfödaren och längs resan som mest lite vatten med is på barmark till att nu vara i -15 grader med 1 meters snödjup verkar sätta stopp för att göra sina behov. Är lite desperat då vi är ute varannan eller var tredje timme dygnet runt och jag fångar upp henne när jag märker hon är på gång vid tidningarna inomhus innan hon kissar och tar oss ut. Väl ute händer ingenting, testat både att gå rundor där hon får upptäcka och nosa på eller bara gå till samma plats som är relativt ren från andra hundars kiss till att ta med tidningar och lägga på snön. Förstår att det blir en övergångsperiod att komma till en ny familj och allt som det innebär för en liten valp med trygghet osv men vet inte hur jag ska bära mig åt för att komma över spärren med att kissa/bajsa i snön en första gång. Är det någon som har upplevt samma eller har något tips på hur man kan jobba med det här? 🙏🏼🐶

Annons:
CayKantos
2020-02-05 17:57
#1

Om hon e van med tidningar lägg lite tisdning ute i snön och vänta som du skrev. Förr eller senare borde det hända. Hur är hon ute när ni inte går ut för att rasta? Spendera några timmar ute, med henne så hon blir bekväm. Tillägg: alltså klä på er ordentligr och henne och bara vara ute en hel dag :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
2020-02-05 18:02
#2

Ta tidningar hon redan kissat på så hon känner doften.

Hornslandet
2020-02-06 08:09
#3

Definitivt, skulle göra som #2. Om det inte lossnar ändå hade jag tagit ut nått hon kissat på, lagt det på lämpligt ställe och gå förbi där varje rastrunda.

Min hund är rätt jobbig ibland när vi åker upp till stugan i norr på detta sätt också. På vintern alltså. Inga andra hundar i närheten + bara snö överallt = inga större incitament för honom att markera/kissa nånstans. Nu är han ju helt rumsren och gör inget inomhus, men det kan vara ett jäkla sjå att få honom att kissa innan vi ska lägga oss.

Lavine
2020-02-06 14:36
#4

Ja, ta ut tidningar.

Tog hem min valp när det var rekordmycket snö, han hade nätt och jämnt varit utomhus överhuvudtaget. De två första dagarna var det snöstorm och jag blev jätteförkyld och jag tog inte ens ut valpen alls!

Använde faktiskt såna här "valpmattor" eller training pads, inomhus då. Men eftersom jag har egen uteplats såg jag till att ha en ute också, eller tog med när vi gick ut. Detta är kanske svårare att få till om man inte har en egen plats för det. Det var i alla fall tack vare det som han fattade galoppen, även om det nog tog en vecka (och flera månader innan han var helt rumsren). Borde funka likadant med tidningspapper om valpen är van det. Det slutade i alla fall för oss med att när snön började smälta så kissade han inte förrän han hittade en snöfläck. ❤️

Teatibbe
2020-02-12 21:56
#5

#1 #2 #3 #4 Tack så mycket för svaren/hjälpen! Blev så att jag tog ut ordentligt nedkissade tidningar till stället där vi grävt en grop och lät vara över natten, dagen efter började vi med att bära henne till ”kissgropen” en snabb sniff sen sprang hon vidare 20-25 meter in mot en annan gård och kissade! 😀 Det var nära att en tår kom första kissen ute haha.. Ännu har hon inte bajsat ute men tänker att det borde släppa förr eller senare. I annat fall får jag placera ut bajs också 🙈

Teatibbe
2020-02-26 23:24
#6

En liten uppdatering om det är någon som har samma problem i framtiden. Det blev placering av hennes bajs ute på ”hennes plats” som gjorde att hon till slut även gjorde det ute. Då hon inte bajsat ute alls ännu vid 22/2 (Hon hade varit hos oss sen 2/2.)så placerade jag ut det och nästa dag så kom första bajset ute!😀 Så sammanfattningsvis kom första kissningen o bajset drygt 12-24 timmar efter utplacering av hennes egna material 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: