Annons:
Etikettövrigt
Läst 1293 ggr
Lona
2/4/20, 7:20 PM

Hundpassning - pris?

Jag har blivit tillfrågad att passa mina kompisars hundar i fem dagar i mars, mot ersättning. Det är sju hundar vilket innebär att jag måste bo i kompisarnas hus vilket ur min synpunkt inte är en fördel.
Ok för mig men vad är rimligt att ta betalt? Mina utgifter givetvis (högre bensinkostnader mm) men för själva passningen?
Visst, de är mina kompisar men den här tjänsten får de betala för, inte som om de lämnade hundarna på ett pensionat naturligtvis men jag gör det inte enbart för att vara bussig.
Det är heller inte fråga om tjänster och gentjänster då de inte kan passa mina hundar i motsvarande situation.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
hemul
2/4/20, 8:20 PM
#1

Minst ett par tusen, tycker jag. Du får ju ställa om hela ditt liv. Det är en sak att passa hundar hemma hos sig själv, en helt annan sak om behöva flytta hem till dem. Av främlingar skulle jag vilja ha mer, men det är ju dina kompisar så…

Jojaton
2/4/20, 10:16 PM
#2

Känner samma som #1, det är dessutom 7 hundar! Det är mycket jobb, och mycket att ansvara över.

Johanna - Instagram

hemul
2/5/20, 3:49 AM
#3

Ja jösses! Att det var 7 stycken gick rakt genom skallen på mig. Då ska du nog ta mer! 😃

Har de rastgård, inhägnad tomt? Eller måste du koppelrasta och klarar du isf alla på en gång eller måste du gå i omgångar?

Hornslandet
2/5/20, 8:54 AM
#4

En tusenlapp per hund vore väl ett schysst kompispris. Det blir en summa som man ändå kan göra nått med. Man kan ju inte direkt tänka tim- eller ens dygns-pris för sånt här när det är ens vänner. Men uträknat så är det 200kr/hund/dag, vilket inte är en hisnande summa direkt.

Definitivt beror det ju även på hur de bor. I en lägenhet mitt inne i stan (ej troligt förstås) vs en gård på landet där hundarna kan vara lösa hela tiden, liksom..

Majken!
2/5/20, 9:17 AM
#5

För en fylld kyl och frys plus en tusenlapp hade jag gladeligen gjort det för en kompis.

Honestyisdead
2/5/20, 10:57 AM
#6

Jag hade tagit mat och 1500kr som betalning om det gällde vänner. Bör dom k en stad hade jag inte tagit på mig jobbet hehe

Annons:
Lavine
2/6/20, 2:50 PM
#7

Mat och 2000 tänkte jag. 

Edit. Kanske 1500 ändå, jag tyckte bara det lät så mycket jobb med 7  hundar. Men det beror lite på vad ägarna ska göra, hur mycket dyrare t ex en resa kan få bli för ett par vänner. Även om jag förstår att alternativet hundpensionat skulle bli en svindlande summa i jämförelse.

Hornslandet
2/7/20, 10:21 AM
#8

Alltså eftersom det oavsett är en "symbolisk" summa för kompisar och inte något slags marknadspris tycker jag det kan vara lite vad som helst.

Det är så många faktorer som spelar in; hur de bor, hur hundarna är, hur bra kompisar man är, ställer de upp med gentjänster eller ej, har de knapert med pengar eller ej, hur de här fem dagarna passar in i ens kalender, vad man kan göra av sina egna hundar, o s v.

Jag bara tänker såhär. Om jag ville åka iväg 5 dagar/en vecka på semester och ville ha en kompis passa min hund den tiden så kunde jag ABSOLUT tänka mig att betala 2-3 tusen för detta utan problem, om jag vet att de kan sköta om min hund väl, han kommer må fint osv. Och då fick han bo med dem, och det skulle röra sig om _en_ hund. Om jag istället hade sju (!) hundar och min kompis var tvungen att bo hos mig… ja då skulle jag rimligtvis betala mer.

Maleficum
2/7/20, 12:19 PM
#9

Min moster brukade betala mig 100kr/dag när jag passade hennes hund (då bodde han hos mig).

Sen passar jag ibland min kompis mammas hundar och då brukar jag få saker till min kanin (senast fick jag joint support "godisar" som han behöver för sina höfter) eller fåglar. Brukar även passa kompisens kaniner men får inte betalt för det utan vi brukar mer köra på tjänster och gentjänster i det fallet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Zadeira
2/8/20, 7:35 AM
#10

Jag tar 100 kr per dag och hund. Vid 7 hundar kunde jag tänka mig att rabatt. Säg 500 per dygn efter rabatt. Så 2500 kr på 5 dagar.

Fast sen beror det också på hur nära vänner det är, hur mycket man kan "förvänta" sig tillbaka om man själv behöver hjälp osv. Dessutom spelar det roll hur mycket det försvårar ditt eget liv tycker jag. Men som sagt, jag utgår från 100 kr per hund/dygn, med flexibilitet för vilka omständigheternakring det är.

Ambrose
2/8/20, 2:44 PM
#11

Det beror lite på tycker jag… Jag passade 3st brukshundar förra sommaren åt en kompis. Som tack fick jag välja något fritt från Revolution Race, fri tillgång till all mat etc i deras hus(de handlade åt mig innan), fri tillgång till deras bil + bensin + släp. De bodde i ett hus ute på landet. Inga grannar, massa spårmarker, höns så jag hade färska ägg, inhägnad tomt, cykel så man kunde motionera vovvarna, en massa skog etc… så för mig vart det semester :) En annan kompis frågade mig nyss om jag ev ville passa hennes två brukshundar i sommar. Hon har dem inbokade på pensionat, men är orolig för den äldre hunden(lite ålderskrämpor, och han är hela hennes värld). Hon ville betala samma kostnad som pensionatet, och det var typ 4 500kr O.o Även där hade jag fått bo i deras hus i skogen med inhägnad tomt etc. Så det handlar väl lite om vad ägaren vill ge, och hur viktigt du tycker det är med pengar… 7 hundar är ju rätt så mycket….

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: