Annons:
Etikettbeteende
Läst 1434 ggr
dobermannen
2020-02-03 13:51

Vakthund

Hej! Jag har en dobermannhane på 7 månader som vaktar. Jag är mycket väl medveten om att det är en vakthund och han får gärna vakta. Dock så står han och skäller i fönstret åt sin egen och vår spegelbild. Det behöver alltså inte vara någon utanför för att han ska skälla. Han är svår att få att sluta skälla trots att vi säger att det är bra nu, visar att vi uppmärksammat det som är utanför mm. Han får som sagt gärna vakta men kanske varna oss genom ett morr och en blick. Är det någon som har tips på hur vi skall gå tillväga för att få honom att sluta skälla? Vi har försökt träna in kommandot ”skall”, och det funkar att säga det strax efter att han har skällt. Men annars kopplar han inte alls vad det är. Tacksam för hjälp!

Annons:
jenmjao
2020-02-03 20:30
#1

Vad gör ni med hunden annars då? Alltså aktiverar ni hunden något? Det låter som han hittar på egna uppgifter av den korta texten jag läst.

CayKantos
2020-02-04 09:44
#2

Undrr samma som #1 sen hur länge han har hållit på så och vad ni gör/har gjort för att lära han det går bra? Dom flesta vakthundar tystnar när ägaren konfirmerar att dom har sett "faran". Dock inte om dom har fått hålla på länge eller om skallet inte är vakt men mer av osäkerhet eller fundering?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

fancie-
2020-02-04 15:53
#3

Min dobermann på 8 månader är nu i en period då hon verkar skälla mer, hon har haft sådana perioder tidigare också. T.ex. när vi är hos min mamma är hon extra vaktig, skäller om hon ser något utanför fönstret eller vid minsta ljud från ytterdörren. Det jag brukar göra är helt enkelt att avlägsna henne från fönstret, ”här behöver inte du sitta och skälla”. Som #1 säger är det vanligt att hundar börjar vakta mer om de inte får tillräckligt med stimulans, vilket jag har märkt på min valp att efter vi tränat/varit ute är hon också lugnare med vaktandet. MEN det kan också grunda sig i osäkerhet eller rädsla. Om min valp avlägsnas från fönstret slutar hon skälla/morra efter en kort stund, om hon inte skulle göra det hade jag kanske kastat lite godis på golvet åt henne och visat att jag inte stödjer själva beteendet att skälla (rättare sagt visar att osäkerheten är obefogad och det finns inget att vara rädd för). Här hemma har vi annars persiennerna för typ hela tiden för vi bor på markplan i stan, men konklusionen av det hela: Att inte låta hunden vara i fönstret dämpar beteendet att vakta/skälla.

fancie-
2020-02-04 15:56
#4

Du kanske redan vet det men tillägger i alla fall: Att skälla på en hund som skäller eller själv bli allmänt uppjagad förstärker beteendet.

fancie-
2020-02-04 16:03
#5

Och! En till sak: Du skriver att hunden gärna får vakta, men bara på önskvärt sätt. Då kanske du ska lära den hur den ska agera ”on duty” sas. Sitt med den i fönstret och när hunden tittar på dig/morrar -belöna! Klicker kan vara praktiskt här om du gillar det. Då kan ni göra det till en grej att en stund varje dag eller när du tycker får han vakta tillsammans med dig. När det räcker avlägsnar ni er bara från fönstret och då är det ”off duty” som gäller. På det viset blir det mer en gemensam grej och hunden tänker ”ja nu ska jag få vakta med matte en stund!!” Och den njuter av det. Detta har jag själv inte testat, och heller aldrig hört någon som har gjort det så, bara en idé som kom upp.

dobermannen
2020-02-06 12:23
#6

Tack för alla svar! Självklart aktiverar vi honom. Han är heeeelt slut på kvällarna dock så går han till fönstret om han vaknar till/har vägarna förbi. Han brukar inte hålla på länge utan vi brukar konfirmera att vi noterat ”faran” innan han börjar skälla. Dock står han kvar och ibland kommer skallet ändå. Klicker använder vi inte. Dock liknande träning med ordet ”rätt = godis”.

Annons:
Retriever456
2020-02-07 00:12
#7

Jag skulle testa att börja säga ”tack tack” bara och slänga en näve godis eller mat på golvet, så att han sen förstår att tack tack betyder att nu behöver jag inte berätta längre att det är några utanför.

kinjelooo
2020-02-07 09:27
#8

Man kanske helt enkelt kan skicka iväg hunden från fönstret? Han behöver ju inte se ut för att vakta, det går utmärkt med hörseln. Är hunden aktiverad så behöver den inte själv leta efter uppgifter hemma :) Råkar han gå till fönstret och skälla, skulle jag tacka och skicka honom tillbaka till sin plats (eller var man nu vill ha hunden). Det blir tydligare på så vis.

fancie-
2020-02-07 09:58
#9

Man behöver komma ihåg att vaktbeteendet är naturligt för hunden, därmed är det inte alltid så att enbart aktivering löser ''problemet''. Jag tror att jag talar för många som har dobermann (och andra vaktiga hundar) att fast de får timmar av aktivering betyder det inte att hunden är så slut att den inte orkar vakta hemmet. Ett konstant skällande däremot, det kan bero på understimulans. MEN, om man själv vet att hunden har fått tillräckligt med aktivering hör det ju till uppfostran att dra vissa gränser och berätta för hunden vad den bör/inte bör göra, annars bestämmer hunden det själv. 

Dit jag ville komma var att förklara att jag inte tror att TS hund är understimulerad/ för lite aktiverad, det är bara det att hunden inte vet själv hur mycket aktivering den ska nöja sig med om man uttrycker det så. Dobbisar har ibland ändlöst med energi, därför är det så himla viktigt med passivitetsträning.

cindra
2020-03-26 12:16
#10

Han har säkert redan slutat, men just i den åldren kan det förekomma en tid då de "vaktar" dvs reagerar extra mycket på det mesta. Man kan ganska mycket komma ifrån det genom att säga bra, tack det räcker, gå tillbaka till din plats.

Upp till toppen
Annons: