Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1559 ggr
greenfly
2020-02-02 15:06

Stark Sankt bernhard tips på koppel!

Hej! Jag har en 80kg sankt bernhard som börjar bli otroligt stark. Han går jättefint i kopplet 99,9 procent av tiden, dock finns det 1hund som vi ibland möter som han blir helt tokig av och det är då med nöd och näppe jag klarar av att hålla honom. Detta gör att jag känner mig otrygg på promenaderna. Nästa vecka ska vi kastrera honom så det kan möjligen hjälpa lite men skulle gärna vilja ha tips på sele/koppel för mer kontroll. Nu har jag Metizo sele som jag kopplar i bringan.

Annons:
Herveaux
2020-02-02 17:17
#1

Min fd jättehund (Irl. varghund ca 93kg) hade också en speciell hund som var hans nemesis. 😈

När jag inte använde samma typ av sele så hade jag ett vanligt halsband och en halti på honom. Jag VET att halti kan ge skador på nacke om det blir skarpa ryck. 
Saken var den att min hund vart som en isbrytare när han mötte nemesisen (eller andra monsterhundar).
Han kastade sig inte utan vart mer som ett ånglok som bara ångade på framåt. 
Så hans nacke vart aldrig utsatt för ryck eller liknande när jag behövde använda halti-handbromsen. Tack vare den kunde jag styra om min rufsiga ångvält till en kurs som var bort ifrån mötande hatobjektet. 

I möjligaste mån försökte jag hålla ögonen öppna efter mötande hundar och ge oss ett ordentligt avstånd då min hund tyckte hundmöten ofta var av varierande grad av otäckt. Tack vare dåliga erfarenheter av andra hundar som flugit på honom.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

dobermannen
2020-02-03 13:57
#2

Vi har en VGW sele på vår hund. Den är frontknäppt och dämpar hans kraft rejält! Dock rekommenderar jag endast att använda en sådan sele om hunden för det mesta går fint i koppel och endast som en ”extra” säkerhet vid hundmöten då hunden blir stark. Går hunden och drar hela tiden kan den bli felbelastad då den hela tiden ”drar åt sidan” pga att den är frontknäppt.

jenmjao
2020-02-03 20:48
#3

#2 TS har samma typ av sele fast Metizo istället för vgw. Samma funktion.

Kanske ett väktarkoppel som har ett extra handtag nedtill i slutet av kopplet skulle kunna fungera? exempel: https://www.petster.se/hund/hundhalsband-koppel/hundkoppel/textilkoppel/globus-antislip-koppel-200cm-vaktarkoppel?gclid=Cj0KCQiApt_xBRDxARIsAAMUMu95AOEUD1y4j1zb-El792XbNfRdjAfEPQ90tK83yvwmHI-gkyJgfTMaAtCtEALw_wcB

MyCola
2020-02-04 14:00
#4

Använder alltid väktarkoppel. Bra grepp och bekväma i handen.

greenfly
2020-02-05 18:32
#5

Tack för svar! För mig blir det som du skriver Herveaux, han tågar fram inte rycker. Han är väldigt disträ så jag brukar alltid hinna upptäcka och samla in honom innan han själv upptäcker andra hundar och djur. Frontknäppt fungerar inte när han vill fram, tror tyvärr inte väktarkoppel heller fungerar då det största bekymret nästan är att han blir som en betongklump vid mina ben, när han inte kommer rakt fram börjar han cirkulera runt mig för att komma fram vilket får mig ur balans då han blir väldigt klunsig. Ska testa halti, kanske slipper jag klänga mig fast i ett träd om jag möter hunden igen🙈

Katti
2020-02-07 20:14
#6

Satte nosgrimma på min starka schäfer när jag var nyopererad och han absolut inte fick dra i mig. Det blev som en dröm att gå med honom!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Wizbot
2020-02-07 20:31
#7

Joggingbälte runt din egen midja kan också hjälpa, så slipper du ta all vikt i händerna och kan inte riskera att tappa honom :)

Upp till toppen
Annons: