Annons:
Etikettvalpar
Läst 979 ggr
LLO12
2020-01-29 15:41

Valp som gnäller

Hej! Hur mycket gnällande tillåter ni att er valp "kommer undan med"? Själv har jag en fransk bulldog på snart 7 månader. Jag tänker att hon är ganska "stor nu" i slutet av valpstadiet, dock inte vuxen än såklart. Det jag har märkt är att hon så fort jag går till ett annat rum (om hon sitter på soffan i vardagsrummet) börjar gnälla/yla, typ "kom tillbaka" tyck synd om mig. Detta gör hon ibland även när jag stänger dörren och ska vara i fred på toan. Hur ska jag få bort detta gnällande? Vad har ni för tips? Värst är det faktiskt när jag och sambom är i köket och hon kvar på soffan i vardagsrummet, det är inte långt alls men så fort hon känner sig "icke" delaktig och utanför börjar hon gnälla och göra ljud som att det är synd om henne. Jag tycker inte det är för mycket begärt att hon ska kunna vara själv och vi ska kunna vara i ett annat rum utan att hon ska gnälla direkt. Tacksam för samtliga tips :)

Annons:
Hornslandet
2020-01-29 15:45
#1

Kan hon inte gå med er till det andra rummet eller missförstår jag?

LLO12
2020-01-29 15:48
#2

Nej alltså hon kan gå med, men ibland vill vi att hon stannar för att hon ska träna på att kunna höra oss i ett annat rum men ändå kunna vara själv UTAN att börja gnälla direkt när vi gått ifrån vardagsrummet :)

keithan
2020-01-29 18:17
#3

Har ni precis börjat med ensamhetsträning?

Semlalatte
2020-01-29 19:43
#4

Hur har ni förhållit er till hennes gnällande fram till nu? Om hon tidigare har lyckats få er uppmärksamhet genom att ”ropa” finns det ju för henne ingen anledning att sluta med det bara för att hon blir äldre.

Hornslandet
2020-01-29 20:42
#5

Alltså jag förstår inte riktigt fortfarande. Stänger ni dörren till vardagsrummet när ni går iväg då, eller säger ni åt henne att stanna i soffan?

hemul
2020-01-29 20:43
#6

Alltså, jag tycker det där att börja ensamträningen med att valpen ska vara i ett annat rum är konstigt. Det är ju en helt annan grej. Tänk själva. Ensam hemma medans familjen åker iväg och handlar - inget problem för mig ivf. Sitta ensam i ett rum medans alla andra har trevligt i vardagsrummet - not my cup of tea.

Jag har lärt hundar att lämna rummet och hålla sig utanför när det av någon anledning inte passar att de får vara med, t.ex. att man har en våldsamt hundrädd person på besök, men först när de är äldre och mer självständiga.

Jag tror mer på att köra realistisk ensamträning. Gå ut från bostaden, stänga dörren, omedlbart öppna den och komma in igen utan att göra någon stor sak av det. Gradvis förlänga tiden utanför o.s.v.

Jag kan ju så klart ha helt fel, men det där med liten valp ensam i ett rum skild från familjen tror jag inte på. Gillar det inte heller. Klart han gnäller. Skulle jag med göra.😉

[TILLÄGG]

Jag inser nu att jag läste lite slarvigt. Ursäkta. Din valp är ju äldre, snarast en unghund, och det är inte helt klart att det är ensamträning det är frågan om. Du kanske helt enkelt vill lära den att vara i ett annat rum för den sakens skull, inte som ett led i ensamträning?

Annons:
Hornslandet
2020-01-29 21:45
#7

Håller helt med #6.

Jag vet att det står i guider att man ska börja så, men jag tycker det är två helt olika saker.  Inget fel i att vänja hunden att kunna stanna bakom ett galler eller dörr heller, men det betyder inte att den kan vara ensam hemma när man drar ner på stan.

För min hund var det en mognadsgrej också. Som valp - inte en chans att han accepterade att hänga i ett rum själv om jag var med nån annan i andra rum. Nu som treåring? No problem om jag är själv, inte jätteglad om jag är med andra (men accepterar det).

Jag tycker för övrigt inte en 7-månaders är en unghund, men det kanske är jag..

hemul
2020-01-29 23:33
#8

Preteen kanske. 😃Det är ivf ingen liten valp som jag trodde först.

keithan
2020-01-29 23:44
#9

Googlade av ren nyfikenhet—en hund som är mellan sex månader till två år räknas som unghund, respektive ”tonåring”. Vissa hundar kan stanna i ”tonårsfasen” tills de blir fem år tydligen! :-)

Upp till toppen
Annons: