Annons:
Etikettbeteende
Läst 1275 ggr
Kyograze
2020-01-28 21:14

Hyperaktiv hund vid folksamlingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejsan!

Jag har en vuxen cavalier king charles hane som jag tagit över från min syster, som inte hade något större intresse av honom - framförallt i slutet. Han har sporadiskt tränat agility tidigare med mig, samt lydnad och freestyle. Han kunde även en hel del trick innan han nådde mitt hem på riktigt och är väldigt lättlärd förövrigt, när det inte gäller promenader. Jag har verkligen slitit mitt hår över alla gånger som promenader blivit kaos, han drar och skäller och hur jag än gör så får jag ingen kontakt med honom. Har försökt att distrahera honom innan han börjar hålla på men det går verkligen inte, så fort vi går utanför dörren med fler människor än bara mig, eller kommer till en plats med mycket folk, så flyger han iväg och ska berätta för alla att han är där.  Det är ju SÅ SYND, eftersom att han är otroligt duktig på freestyle, agility, heelwork, ja precis allt vi testat, och han hade säkert kunnat gå långt om han fick chansen.

Men han blir verkligen helt hyperaktiv, hur bemöter jag detta? Det här är inget problem som jag behövt tackla med mina tidigare voffsingar…

(Ni får några bilder på honom på köpet)

Annons:
Honestyisdead
2020-01-31 21:01
#1

Putt

kinjelooo
2020-01-31 22:18
#2

Det gäller att börja jobba på ett avstånd som hunden klarar av, dvs. där han kan se folksamlingen men innan han går upp i varv. Där tränar du på att hålla kontakten med dig eller helt enkelt på att bara vara. Han kan få söka lite efter mat i gräset osv. Sen flyttar du dig närmre och närmre med tiden. Kolla upp BATträning och boken ”Släpp komtrollen lös”, där hittar du mycket nyttigt info. När det kommer till att gå på promenader med sällskap av andra människor så får du tänka på att promenaden och träningen börjar i lägenheten. Träna på impulskontroll, kanske omvänt lockande kan hjälpa? Kontaktövningar innan ni går ut henom dörren osv. Men nyckeln till allt är att ha en riktigt bra betingat belöninssignal (klicker eller ”yess!” Eller ”japp!” t.ex) och belöningar som hunden uppskattar.

Kyograze
2020-02-02 07:37
#3

#2 tack för tipsen! Vi får försöka och sen så får vi se hur han reagerar, som det är nu så märker han människor innan mig men vi kanske kan tvinga ut familjen i skogen eller något sådant för övning.

Tack igen!

Upp till toppen
Annons: