Annons:
Etikettbeteende
Läst 1331 ggr
Debinix
1/28/20, 7:24 PM

Schäfer som nafsar vid fötterna när vi skall gå in

Hej,

jag har en schäfer, som är 9 månader (Jan 2020) och när vi varit på promenad och vi närmar oss huset så börjar han ibland (20% av gångerna) att nafsa kring anklarna - ja han markerar med tänderna men biter inte på riktigt - men jag tycker ändå att det är obehagligt. Jag har försökt med att "putta bort honom" men han verkar tro att det är någon slags lek och fortsätter. Då säger jag till lite mer bestämt med "aj-aj", och då kan han helt sonika lägga sig ned på marken och vägra gå upp -- efter ett tag lyckas jag lura in honom med lite godis eller leksak, men beteendet kvarstår. När han var mycket yngre, typ 4 månader och man sprang framför honom så gjorde han det också, men så försvann det. Nu har det nafsandet kommit tillbaka igen. Vad göra?

Annons:
Retriever456
1/28/20, 7:34 PM
#1

Märker du på något sätt när han är påväg att börja göra det? Skulle du kunna mata på med massa godis då istället precis innan han börjar? Eller kasta massa godis framför honom när han gör det så han blir distraherad? Om du gör dom två sakerna tror jag att beteendet ska gå bort snart. Värt att testa iallafall!

Debinix
1/28/20, 7:39 PM
#2

Hej,

han börjar alltid när vi kommer upp till den sista lilla backen till husentren, ca 15m därifrån -- ja jag skall prova med att försöka förebygga beteendet.

Tack för det tipset 👍

JoannaLi
1/29/20, 1:49 AM
#3

Funkar det med #1s tips så är väl det bäst. Hade det varit min schäfer så hade jag helt enkelt markerat att det inte är okej någonstans (uatn att bli arg, men jag hade tagit i tills det går in och han faktiskt lyssnar istället för att gå i kamp), och hade han lagt sig ner så hade jag bara plockat med mig honom och gått. Just ett sådant beteende är sånt som han hade tyckt varit roligt att få komma undan med, och hade därmed trappat upp och trappat upp. Mvh anledningen till varför jag håller så hårt i min hundvakt, för han har dragit sån skit med många andra.

Debinix
1/29/20, 9:11 AM
#4

Nu kör jag i förebyggande syfte med en pinne eller leksak framför nosen på honom och då är han tillräckligt distraherad för att inte hitta på något bus.

Nu är ju en Schäfer ganska tung, redan vid 9 månaders ålder så att lyfta upp honom är inte något alternativ för mig.

Lavin
1/29/20, 11:12 AM
#5

Min gjorde också så i den åldern och det var från början en överslagshandling efter längre/mer aktiva promenader men sedan började han jaga fötterna varje gång vi svängde in på vår gata. Gav honom en uppgift, typ bära vante eller gå vid min sida, eller lekte hela vägen och det räckte med ett par dagar för att bryta beteendet. Nu går han istället med jättestor förväntan och bjuder på tricks så fort vi närmar oss hemmet :)

Hornslandet
1/29/20, 11:16 AM
#6

Min hade en fas i 8-9 månaders ålder som var väldigt liknande. Började nafsa på min jackärm eller byxa mitt under promenaderna plötsligt. Han ville "få igång mig".

Testade massa olika saker, avledning, ryta ifrån på skarpen, hålla honom still tills han gett med sig och varvat ner lite, mm. 

Det som funkade sämst för oss var att ryta ifrån, det var jackpot för min hund. Det finns ingen decibel eller tonfall jag kunde ha använt som han hade ogillat i det läget. Så för oss iaf fanns det inget "ta i tills det gått in istället för att gå i kamp" (men det kan säkert funka för andra!).

Det som löste problemet helt var att jag tog med en leksak ut och lekte med honom då och då på promenaderna. Tex kanske kampade en minut med honom 5 minuter in i promenaden. Sen kanske igen 15 min senare. Lite slumpmässigt. Oftast fick han utföra nått litet, fotgående eller sitta eller nått. Men det gick upp ett ljus för mig iaf, i det stadiet i hans liv så funkade inte en lugn nospromenad (särskilt inte när för många promenader var så). När jag började göra så då och då så slutade han helt med det här random nafsandet. Sen när han har blivit äldre så kan vi förstås gå promenader utan att leka också.

Annons:
keithan
1/29/20, 10:29 PM
#7

Vad som fungerar på en hund kanske inte fungerar på en annan, därav får man ju variera sina tillvägagångssätt. Efter olika metoder har det mest effektiva jag gjort när min valp hittat på hyss (som att bita och dra i koppel på promenader, jaga fötter, bita i jackor, bli för exalterad så att säga m.m.) varit att totalignorera hans fasoner. Har även avstått från att ge godis. Det har fungerat väldigt bra då han förstår ganska snabbt att det han gör inte är så roligt till slut då han inte får någon reaktion. De gånger han får godis är när han på egen hand låter bli att vara busig (vid tillfällen han tidigare ofta satt igång med bus), som han kan få godis. När han är lugn o.s.v. Har även lyckats lära honom kommandot ”Låt bli”. Tog tag i detta precis som när man ska träna sin hund att bli rumsren—ignorera olyckor inomhus och belöna utomhus. Hos vissa hundar kan godis t.o.m. vara den största boven. Hunden kan alltså koppla godis till att den ska sluta göra det du vill att den ska sluta göra, men för att sluta med något måste det liksom först påbörjas (hoppas det låter åtminstone lite logiskt). Det blir som en inlärd ond cirkel. Men som jag skrev—det är individuellt.

Hornslandet
1/29/20, 10:32 PM
#8

#7 Håller med, det är olika. Testade även att ignorera sånt här från min hund - funkade inte på honom alls. Det var självbelönande för honom att klänga och slita i mig.

keithan
1/29/20, 10:38 PM
#9

#8 Visst är det så! Vad är det som brukar fungera på din hund?

Hornslandet
1/29/20, 10:58 PM
#10

#9 Som jag skrev ovan, detta beteendet försvann när vi började leka loss lite på promenaderna. Han fick liksom ur sig det då. Nu är han över 3, kan få såna "ryck" ibland fortfarande.. Då brukar han ta några skutt, ställa sig framför och titta på mig med stor förväntan… Då behöver han få ut sin energi! Antingen slänger jag en leksak till honom (då går han bananas, kastar runt den, skäller morrar och dödar den, typ), eller så kan jag köra typ fotgående eller andra kommandon med honom (och då är han kvickare i rörelserna än nånsin annars..). En liten stund av endera, sen är det hela över.

keithan
1/29/20, 11:08 PM
#11

#10 Låter som en toppenbalans hos er sinsemellan. När man väl hittat rätt metod så är det bara full rulle!

Hornslandet
1/30/20, 9:29 AM
#12

#11 Haha jo, just det där iaf. Det finns andra utmaningar :) Nu ska jag sluta med OT här, hoppas det bästa för TS!

Debinix
1/30/20, 10:15 AM
#13

Tack för alla tipsen och skönt att veta att det inte är helt ovanligt i den åldern. Jag gissar att jag får prova mig fram och se vad som fungerar bäst oss emellan. Kör lite lek innan vi går på promenad och precis, som nämnts ovan lägger jag in lite avbrott med lek och lite lydnadskommandon.

Annons:
Upp till toppen
Annons: