Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1367 ggr
keithan
2020-01-28 08:40

VOM

Hade tänkt byta ut fodret på min valp då jag misstänker att han är känslig i magen och möjligtvis är något allergisk. Vill byta från torrfoder till färskfoder då jag endast ser fördelar med det. Ni som ger VOM till era hundar: • Är detta något man kan ge till valpar som är 3 mån+? • Ger ni endast VOM eller blandar ni ut med annat—i så fall vad och varför? • Vilket/Vilka märken är bäst tycker ni? • Vad för betydliga skillnader har VOM gjort för era hundar? • Om inte VOM, vad rekommenderar ni?

Annons:
Jojaton
2020-01-28 09:56
#1

Ja, de har ett speciellt valpfoder. Jag har inte gett VOM själv, mer än någon enstaka korv som vi fick på vår valpkurs, men en nära vän gav VOM till sin hund i ett års tid och hon var tvungen att blanda ut med psylliumfrön för att hunden inte skulle bli för hård i magen. Nu ger hon Mush och blandar endast i grönsaker då och då som bukfylla. Min hund har käkat råfoder sen han flyttade hit så kan inte svara för skillnader men han mår extremt bra på en rå kost - bra i magen, fin, glansig päls, bra tänder och andedräkt, växte jämt som valp, fin i hullet osv. Ger Mush och Pondus - han är framförallt uppvuxen på Mush.

Vet inte riktigt vad du menar med märken? Är det olika färskfodermärken eller de olika sorterna som VOM har? Jag har som sagt ingen egen erfarenhet och utifrån vad jag hört från andra är jag inte superimponerad.

Johanna - Instagram

keithan
2020-01-28 10:12
#2

#1 Tack för svar! Skulle du tro att Mush är bättre än VOM då? Eller går det bra att ge en valp råfoder? Har varit mycket inne på BARF men tänkte byta till det när han blir runt året. Ja alltså jag såg på Arken Zoo att de hade lite olika märken som Pure Natural och Vom Og Hundemat. Har precis kommit in på färskfoder och stötte på just VOM så har ingen aning själv. Mush har jag också hört talas om men har ingen vidare koll på skillnaden emellan dessa.

Jojaton
2020-01-28 10:39
#3

#2 Det är så olika för olika hundar, finns ju massor av hundar som funkar hur bra som helst på VOM, men jag och många i min närhet har bättre erfarenheter av Mush. Dom har ju också valpfoder, så förstår inte riktigt varför det skulle vara bättre att vänta tills hunden är äldre med att byta. 

Det är ju skillnader i recepten på de olika märkena, precis som det är skillnad på olika torrfoder. I praktiken är ju dock det viktigaste att hunden mår bra på fodret och att man har tillgång till att köpa det.

Johanna - Instagram

keithan
2020-01-28 11:01
#4

#3 Anledningen till varför jag velat vänta är för att jag varit osäker på att byta innan året då jag hört att det är bäst att låta valpar gå på valpfoder tills de blivit just ett år. Visste inte att Mush har valpfoder så det skulle kanske gå bra då. Jag är nybörjare inom sådant här, därav vänder jag mig till mer erfarna människor. Jag har en Golden Retriever så mycket möjligt att han är lite känslig i magen, det mest naturliga och mest skonsamma skulle kanske vara BARF? Just nu går han på Eukanubas valpfoder.

Jojaton
2020-01-28 11:48
#5

#4 Jaha, nej de har också valpfoder - den isblå och den ljuslila. 

Jag upplever inte skillnaden mellan ett färdigt BARF-foder som Mush och färskfoder som så stor - vissa hundar funkar bara olika bra på olika foder. Kan vara proteinkällorna eller recepten överlag. Anledningen till att jag föredrar Mush (barf) framför Pondus (färskfoder) i dagsläget beror endast på förpackningsalternativen. Det är mycket smidigare med blocken när man har en liten hund på ca 7kg än 500gr korvar. Annars funkar han precis lika bra på foderna. Men det är sånt man får testa sig fram lite, går inte på rak arm att svara på vilket foder som skulle vara bäst för din hund.

Johanna - Instagram

keithan
2020-01-28 12:18
#6

#5 Nej det förstår jag, att testa sig fram är ju mest effektivt. Ville bara höra ifall det fanns något specifikt som varit mer poppis än annat hittills. Det är så lätt att använda sig av uteslutningsmetoden så fort man hört något dåligt om olika alternativ. En fodertyp gör vissa hundar lösa i magen till exempel, en annan typ gör hundar hårda i magen m.m. Blir svårt att välja när man vill försöka skippa så mycket strul som möjligt. Hade varit något om man lyckats hålla sig vid första bästa valet av foder problemfritt, men så lätt är det inte alltid, tyvärr. ;-)

Annons:
Changrila
2020-01-28 13:20
#7

Min nu yngsta fick äta rå mat från första dagen hos mig (8 veckor gammal då). Jag blandade hejvilt. Ibland färskfoder (olika tillverkare, olika sorter), ibland barf. En period ville hon enbart äta just vom og hundemat, och då bara någon sort med mycket kyckling i. Då fick hon göra det.

Jämfört med de valpar jag sett och haft själv som växt upp på torrfoder så växte mitt lilla monster mycket jämnare utan några "fulperioder". Hon musklade sig lättare och utvecklades öht på ett mycket trevligt sätt. När jag pratat med uppfödare som ger rått och andra som utfodrat valpar med rått så har de i de allra flesta fall precis samma erfarenheter som jag har.

Jag tittar mer på de olika fodrens sammansättning än att det ska vara ett specifikt "valpfoder", framförallt när det handlar om rå mat.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

keithan
2020-01-28 14:09
#8

#7 Lite det jag varit inne på också. Att torrfoder (valpfoder) ska vara ”specifikt framtaget av samtliga veterinärer för hundens optimala tillväxt” är liksom struntsnack känner jag. Ju mer naturligt, desto bättre i mina ögon. Men bl.a. rekommendationer att fortsätta låta hunden äta valpfoder är vad som hindrat mig hittills att byta ut hans foder till något mindre tillverkat och processat. Vad är bättre än råfoder liksom? Vet inte alls mycket om just utfodring så försöker mata mig själv med mer kunskap, utöver det är det första gången jag har valp.

Changrila
2020-01-28 18:06
#9

#7 Fodertillverkare som säger så skulle jag inte köpa foder av, då veterinärers kunskap om hundfoder ofta är extremt(!) begränsad…

För egen del var det påtryckningar från veterinärvänner som fick mig att slopa torrfoder till mina hundar. Det enda jag ångrar är att jag inte bytte till råfoder tidigare.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Semlalatte
2020-01-28 18:38
#10

Jag tog tillfället i akt att nörda ner mig lite och jämförde Mush båda valpfoder, Mush för vuxna (blå, grön, lila) och Vom puppy med tabellen för rekommenderat energi- och näringsintag (hämtat från agronomie doktor Marie Sallanders hemsida). Förutom att proteinmängden var mer än dubbelt så hög och att fettmängden var fem gånger högre(!) än vad rekommendationstabellen anger så låg valpvarianterna även över gränsen i kalcium (samt i balansen mellan kalcium och fosfor). Förmodligen är de flesta färskfoder så sjukt kraftiga då de till störst del består av slaktavfall. Däremot begriper jag inte varför de proppat ner så mycket kalcium i valpmaten jämfört med dem avsedda för vuxna? Såvitt jag förstått är mängden samt balansen mellan kalcium och fosfor viktig att ta hänsyn till när det kommer till växande valpar? Hmm..

keithan
2020-01-28 23:47
#11

#10 Smart att jämföra! Låter ju lite tvivelaktigt så vet inte hur sugen jag är på VOM eller Mush längre.. Jag är som sagt fortfarande i ett stadie där jag försöker lära mig så mycket som möjligt om just de delarna jag har minst kunskap inom—som utfodring o.s.v.

Changrila
2020-01-29 14:51
#12

#10, jämförde du torrvikten på allt då, eller tog du siffror för torrfoder och jämförde mot färskfodrets siffror?

Förövrigt rekommenderar Marie Sallander så mycket som jag sett hundar må pissdåligt av, att jag inte kan annat än ta det hon säger med tusen skopor salt. Visst, hon har utbildningar hit och dit, men de verkar ärligt talat inte vara de bästa.

När det gäller kalcium:
Växande hundar behöver mer kalcium än vuxna hundar. Naturligt, obehandlat kalcium bajsas ut om hunden får i sig mer än vad den behöver. Det värsta som händer är att den blir hård i magen. Det ska mycket till för att en hund ska få problem av för mycket kalcium, så länge den enbart får kalcium från tex råa ben.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Ambrose
2020-01-29 15:22
#13

Jag ger min hund VoH, men när det är dags för nästa valp kommer jag inte att ge den färskfoder förrän den är över året. Detta beror på att: OCD hos hundar har kopplats till forskning som visar att de i många fall beror på en alldeles för hög kalciumhalt i fodret kontra fosforhalten. Kalcium är det som gör att brosk bildas, och när valpens ben växer så bildas de brosk i "utkanterna" som sedan förkalkas tack vare fosfor. Om kalciumhalten är för hög hinner inte brosket förkalkas, och eftersom brosk är såpass poröst så är därför risken stor att det går sönder och resulterar i OCD. Källa: Ole Frykman - Välkänd ortoped Färskfoder innehåller väldigt mycket kalcium eftersom man mal ner rena ben i fodret. Det innehåller även väldigt mycket energi vilket gör att valpen växer snabbare. En tung/stor valp led outvecklad benstomme ökar även det skaderisken. SVA rekommenderar dessutom att man inte ger färskfoder till dräktiga tikar, små valpar eller hundar under pågående antibiotikabehandling eftersom prover har visat att antibiotikaresitenta bakterier hittats i 9 av 39 testade foder. https://www.sva.se/djurhalsa/antibiotika/anmalningspliktig-resistens/esbl/esbl-producerande-escherichia-coli-i-farskfoder-for-hund/ Så… med de negativa aspekterna avklarade… Jag ger min tik(gav, hoppas på att hon är dräktig) VoH och hon funkar väldigt bra på det. Äter med god aptit, mår bra, fin i pälsen, bra tänder etc och sätter dessutom inte det i halsen(stort +, hon sätter torrfoder i halsen eftersom hon kastar i sig det), och hon skiter dessutom bara en gång om dagen. Fast, fint och i liten mängd. Jag har varierat mellan Active och Active med lax. Dessutom är det billigt i förhållande till ett bra högprotein torrfoder som för henne blir nästan dubbelt så dyrt(enorm ämnesomsättning och måste äta mycket mer än det rekommenderade). Näringsexperter rekommenderar INTE att man blandar foder under samma måltid. Detta p.ga. att ett foder är uppbyggt för att ge hunden alla de vitaminer och mineraler de behöver. Om man blandar kan det leda till näringsbrist.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
keithan
2020-01-29 18:12
#14

#13 Tack för infon! Om det nu skulle vara så att jag till slut bestämmer mig för VoH (fortfarande inte ens i närheten av att ha bestämt mig), tror du då att det kanske är bättre att byta till annat foder som är för känsliga magar och vänta med färskfoder tills efter året?

Semlalatte
2020-01-29 19:46
#15

#12 Jag utgick såklart från torrsubstansen för att öht kunna jämföra. Magra torrfoder finns det väl en uppsjö av, jämfört med kommersiella färskfoder som i regel är väldigt kraftiga och innehåller ”mycket av allt”. Ang Marie Sallander så är det tabellen för rekommenderat näring- och energiintag jag gick efter. Hennes syn på kost i övrigt har jag inte satt mig in i. Det du skriver om kalcium är ju riktigt när det kommer till vuxna hundar men anledningen till att det är känsligt när det kommer till valpar är väl just för att de inte gör sig av med överskottet? #10 Har du kollat upp Emmzo? Jag brukar ge det som köttbas när jag barfar och tycker det funkar bra (: Mush ger jag också emellanåt, dock bara ett par köttbullar som extra topping i maten de dagar vovvarna ansträngt sig lite hårdare. Består hela givan av överdrivet kraftig mat kliar sig minstingen sönder och samman (dock har jag inga vetenskapliga belägg för varför) Hur kommer det sig att du misstänker att din valp är allergisk?

keithan
2020-01-29 20:37
#16

#15 Inte hört talas om men ska kolla in det! Jag var hos veterinären förra måndagen och hörde med dem först då. Hon sa att det var lite väl tidigt för honom att visa tecken på allergi, samtidigt känner jag att det inte finns något som heter för tidigt? Vi var även där i måndags denna veckan och drog upp det återigen och då rekommenderade hon (en annan veterinär) att inte byta foder just nu då han reagerat på 12-veckorssprutan. Bättre att låta det avta först innan foderbyte blir aktuellt. Vi fick dock med oss Canikur Pro tills dess. Anledningen till varför jag misstänkt allergi eller känslighet är för att han gnager sig en del på frambenen och bakbenen. Han verkar även emellanåt svullen i magen, lite som känslan av en ballong ungefär.

Upp till toppen
Annons: