Annons:
Etikettraser
Läst 1266 ggr
Afhene
1/27/20, 10:41 PM

Ovanlig blandras; Doberdane!

Doberdane är en erkänd rasblandning mellan Doberman (europeisk?) och Grand Danois.

Min första tanke är <> på gyckarna men vad vet jag. Aldrig skådat sådan byracka. Vad vet ni!? Diskutera gärna med, eller utan, dessa punkter:

-Vart får man tag på dessa? 

-Hur anordnas parning?

-Hälsobekymmer? Värre än dess "renresiga" föräldrar?

-Tycke på utseende?

Annons:
keithan
1/27/20, 10:58 PM
#1

Det spekuleras att Doberdanes ursprungligen avlades fram i USA och de sägs ha börjat komma till för ungefär 15-30 år sedan. Hybriden är mycket lojal och används mestadels till vakt men även till sällskap samt som terapihund och relationen mellan en Doberdane och dess ägare formas till något otroligt starkt. Rekommenderas till erfarna, aktiva hundägare som inte har småbarn i familjen. De största hälsoriskerna är höftdysplasi, Wobbler syndrome och magomvridning men det har även förekommit allergier och hudinfektioner, annars relativt friska. Sedan är det vanligt att så stora hundraser inte lever så länge just p.g.a. hälsorisker kopplade till deras storlek. Detta är vad jag läst om dem. Jag personligen älskar både Grandisar och Dobbisar men är inte så förtjust i hybrider som avlats fram som s.k. ”Designer Dogs”..

Herveaux
1/28/20, 6:14 AM
#2

#0 Använd inte bilder som du inte öger själv eller har tillstånd att använda. 
Länka gärna till bild(er istället.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Hornslandet
1/28/20, 10:03 AM
#3

Vad tänker man sig vinna genom att skaffa en Dobermann/Grandis-korsning istället för en välavlad Dobermann?

keithan
1/28/20, 10:07 AM
#4

#3 Exakt. Känner lite så gällande de flesta hybriderna som försöks avlas fram i dag. I dag handlar nästan allt om utseendet istället.. ”Designer Dogs”. Tsk, tsk.

Changrila
1/28/20, 1:23 PM
#5

Med tanke på dobermann och grand danois så lär en blandning mellan dessa riskera att få: höftledsproblem, armbågsproblem, hjärtfel, cancer, magomvridning, allergier samt hudproblem.

Med tanke på rasernas olika mentalitet och att det ytterst sällan är de mest rastypiska som används i blandrasaveln så lär även mentaliteten vara… "spännande".

(Med "riskera att få" menar jag större risk än för en genomsnittlig hund av hyfsat sund modell. Varken dobermann eller grand danois skulle jag våga köpa annat än från seriösa uppfödare där det finns möjlighet att kolla upp noga vad de faktiskt avlar på för hundar, sett till hälsotester, mentalitetsbeskrivningar m.m.)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: