Annons:
Etikettbeteende
Läst 876 ggr
Anna-Bea
1/27/20, 9:24 AM

Lyckad ensamhetsträning Schapendoes

Hej alla schappeägare!

Har en 5 månader gammal illbatting hemma och tränar nu ensamhet. Nu skulle jag behöva lite glada tillrop (som vanligt…). Vår förra schappe växte upp bredvid en äldre donna så där var det inga problem. Men den här lille killen är en annan femma. Skulle bli så glad för lyckade exempel på just schapendoes som utan problem har gått att få till ensamheten på ett bra sätt. OBS! Ingen behöver mästra eller liknande. Ville bara höra lite glada tillrop eftersom att jag igår fick en väldigt mästrande föreläsning om att schappar minnsann inte går att lämna ensamma…

Annons:
Hornslandet
1/27/20, 10:46 AM
#1

Har ingen schappe, men väl en storebror (Briard). Hade jättesvårt med ensamhetsträningen (kan säkert hitta gamla trådar bla här). Han skällde nonstop när jag gick utanför dörren, och lugnade sig INTE. Inget av de vanliga råden funkade. Han var förstås rastad och klar när jag gick ut, men det spelade ingen roll. Testade allt sånt som att ge honom nått att göra en stund medan jag gick ut, lämna honom i annat rum, begränsa ytan, bla bla..

Till slut var det som funkade: repetitioner. Att gå ut, låsa, gå in igen MÅNGA gånger, flera gånger dagligen. Sa alltid "stanna" men det spelade nog mindre roll. Till slut la han sig vips när jag enstaka gånger testade gå ända ut på gatan. Men han var säkert ca 8 månader gammal då. Efter det gick det fort till att 15-30 min funkade lika bra som 15 sekunder. Sen har ökad ålder och många repetitioner gjort att han inte behöver vara slutkörd även om jag ska dra iväg 2-3h, räcker att gå en promenad och rasta.

Det kommer gå fint, skynda lugnt. Skulle rekommendera att göra det spontant och regelbundet, och inte tänka för mycket på att du "tränar" det. Ju naturligare det är att du går och kommer tillbaka, desto lättare går det tror jag. Men valpen kan behöva lite tid att mogna också.

[134643]
1/28/20, 7:28 AM
#2

Jag har en schapendoes på 7 månader som kan vara ensam. Än så länge lämnas han inte mer än ett par timmar, men för honom gör det nog ingen större skillnad. Det var förjävligt att ensamträna honom. Jag har slitit mitt hår, gråtit och känt panik över att vi aldrig skulle få till det. Vi har testat alla olika tekniker som finns och lite till. Men det gick tillslut. Jobba lugnt och metodiskt och muta med goda saker om du har ett matvrak som min. Hoppas det löser sig för er!

Upp till toppen
Annons: