Annons:
Etikettvalpar
Läst 978 ggr
Anna-Bea
2020-01-27 09:16

Valpchocken-- lite pepp, tack!

Hej!

Efter en vidrig sommar där min knappt sju år gamla schappe fick avlivas på grund av obotlig tumör i svalget var det en lycklig person som lyckades bli uppskriven på listan till en ny kull.

Och i december fick jag och min sambo hämta hem valpen. Och sedan dess har jag pendlat mellan hopp och förtvivlan. Jag hade helt glömt bort hur det är att ha en valp. Minns inget jobbigt från den förra hunden, allt var bara mysigt. Nu bor jag med en terrorist som jagar katterna och äter lindrev.

Skriver här för att få bli påmind om att det blir bättre. Så snälla, påminn mig om att alla valpar en dag blir mindre intresserade av eluttag och laddsladdar ;)

Annons:
Jojaton
2020-01-27 10:03
#1

Det är så lätt att försköna valptiden, och man glömmer fort men jag lovar att ni nog tänkte precis lika dant med förra hunden också ibland - för valpar är rätt jobbiga ;) Men det blir bättre. Jag hotade med att slänga ut min hund i en pappkartong i skogen minst en gång om dagen när han var valp. Hans favoritställen att tugga på var hälsenor och i "gäddhänget", det gör vansinnigt ont med små valptänder! Men sen en dag så har alla nya tänder kommit och behovet att tugga på allt försvinner.

Johanna - Instagram

keithan
2020-01-27 14:01
#2

Beklagar förlusten för det första, inte alls ett lätt beslut. Jag tog hem min valp i slutet av december också efter att en familjemedlem gått bort. Bästa beslutet jag gjort och tja, det är klart man får sämre dagar på köpet. Det som brukar hjälpa mig med att vara ihärdig är att tänka hur roligt det faktiskt är att få forma sin egen valp. Sedan, efter något år eller så kommer man tänka tillbaka och skratta åt dessa minnen som för nuvarande är frustrationsmoln. Det är ett tufft heltidsjobb men självklart blir det lättare! Under den här tiden lär du får reda på vad som motiverar och vad som fungerar på din fyrbenta vän. Gäller att vara konsekvent och ha mycket, så otroligt mycket tålamod. Ni är också i ett stadie där ni lär känna varandra och er valp kommer testa era gränser till och från. Men allt det här är det värt i slutändan! Ju mer tålmodiga och konsekventa ni är desto snabbare lär det säkert gå. Många dagar kommer man behöva ta ett steg tillbaka för att kunna ta två fram. För att få min valp att sluta med något specifikt hjälpte det med att distrahera honom med något gott som en härlig tuggleksak m.m. Verkar fungera utmärkt! Gäller bara att hitta de rätta metoderna som fungerar på ens valp. Min valp åt löv, pinnar och annat skit till en början, på promenader. Jag tvingade honom spotta ut allt från dag ett just för hans egen skull. Gör det fortfarande men jag märker att han det mindre och mindre. När vi är ute i naturområden eller hundrastplatser o.s.v. får han utforska och tugga på vad han än vill och jag håller koll så han inte stoppar i sig något olämpligt eller försöker äta (och svälja) saker som kan vara farliga.

Upp till toppen
Annons: