Annons:
Etikettbeteende
Läst 662 ggr
eli1991
2020-01-26 10:36

Stressad hane när tik löper HJÄLP

Våran grannes tik löper och min 1åriga hane är helt galen…. Okastrerad ska tilläggas. Vankar av och an, gnäller konstang, dålig aptit och verkar så himla stressad. Kan adaptil hjälpa? Kommer inte kastrera honom just nu. Har aldrig varit med om en hane som reagerar så kraftigt. Tips mottages gärna. Är desperat😞

Annons:
Herveaux
2020-01-26 11:00
#1

Lider med er, min hane vart likadan. Han brukade också sjunga nattliga serenader till tikarna i grannskapet. (Jag älskade den hunden, men någon vidare sångröst hade han då inte…) Ett tag hade vi 7 löptikar runt omkring oss och vi höll oss hemifrån så mycket jag hade möjlighet till. 

Det vart kastrering för vår del och han hade aldrig problem med en löptik igen. Han klarade sig också från de negativa bieffekterna av en kastrering. 

Om du har sån kontakt med tikens ägare, uppmana gärna till att bada tiken när hon har löpt klart så försvinner dofterna lite snabbare. 

Kan kemiska kastrering vara intressant att testa?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Hornslandet
2020-01-26 11:30
#2

Min har i två omgångar vart sådär tokig när (vad jag tror) en tik i mitt lägenhetshus har löpt. Första gången vid 1-1.5 år gammal. Sen en gång året efter å. Men den andra gången var det lättare, han sov till slut iaf. Jag gjorde som så att jag tog honom i bilen och rastade honom "på annan ort" och gick inte promenader i närområdet när det var som värst. Sen gick vi snabbt, raka vägen in från bilen.

Det hjälpte mycket även om det inte tar bort allt. Försökte även göra lite extra aktiviteter så han skulle bli tröttare på dedär utflykterna.

Trösta er med att det sannolikt tar slut om en vecka eller nått.

Rekommenderar även öronproppar.

molam
2020-01-26 12:10
#3

Vi har en hane  nu med, han slutar att äta helt och hållet om jag råkar möta en löptid, och då går han ner alldeles för mycket, det är pappas hund och han vägrar kastrera, nu är det väl onödigt då han blir 10 i år, men har sagt att han borde kastreras sen han var 2 kanske, just för att han tar det så himla hårt, jag har hört att munkpeppar ska funka, men har ännu inte lyckats testa det just för att pappa är tjurskallig,

Men tänkte att du kanske ville ha lite tips om vad man kan testa, adaptil har tyvärr inte funkat för våra, men det är ju säger olika från individ till individ =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

eli1991
2020-01-26 14:09
#4

Tack för tipsen! Detta är somsagt första gången han reagerar så starkt. Vill gärna vänta med eventuell kastrering då jag tycker han är ganska ofärdig i huvudet😂 skulle det fortsätta eller bli ännu värre kommer han självklart bli kastrerad när han blir lite äldre men just nu vill jag mest kunna hjälpa honom, om det går.

molam
2020-01-26 15:39
#5

¤4 Yes, du ska absolut vänta, dumt att kastrera i onödan! Men jag har hör mycket gott om munkpeppar, det ska även finnas ett pulver man häller i maten för att Lugna stissiga hundar, vet dock INTE vad detta heter xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: