Annons:
Etiketthälsa
Läst 2883 ggr
keithan
2020-01-23 15:04

Slö efter vaccination

Min valp fick 12-veckorssprutan i måndags och har varit slö och trött sen i tisdags. Han har inte haft någon feber men verkar inte ha någon lust att gå under promenader. Jag vet att valpar likväl vuxna hundar kan bli slöa och få feber efter vaccinationer, dock har han ätit och druckit som han ska. I dag har han nästintill bara sovit och knappt rört sin mat och sitt vatten. Jag ska ringa veterinären i morgon bitti och höra med dem, men tanken av detta inlägget var att höra med er om ni har haft liknande situationer efter vaccination alternativt låter som symptom på något annat.

Annons:
keithan
2020-01-23 15:06
#1

PS. Han har ätit, druckit, lekt i cirka en timmes tid och vi har varit ute och rastats på korta promenader i dag—inga problem med att kissa eller bajsa.

Retriever456
2020-01-23 21:43
#2

När vår valp typ 12 veckors sprutan så sa veterinären att om han mådde dåligt av sprutan skulle han göra det inom ett timme och då skulle vi ringa in, men om det va lugnt efter en timme skulle det ej va någon fara, vilket det ej var. En valp i hans kull fick dock en en allergisk reaktion o svullnade upp vid mun och öron, hans matte fick stanna uppe hela natten för att hålla koll så inte halsen svullnade igen. Så jag tror att det är ganska vanligt att dom får reaktioner. Tror inte det är någon fara men det är bra att du ska ringa imorgon, klart man blir orolig liksom! Lycka till!

Retriever456
2020-01-23 21:51
#3

Tog menade jag såklart inte typ i början haha!

keithan
2020-01-23 22:22
#4

#2 Han var inte något vidare slö eller så under måndags men det började i tisdags. Tack för svar! Får se vad veterinären säger i morgon bitti. Han har ju som sagt ätit, druckit, kissat och bajsat som han ska utan kräkningar eller diarré. Kan tydligen även vara på grund av smärta från tandömsning har jag läst men eftersom slöheten kom strax efter sprutan så känns det som en mer vettig förklaring. Oavsett känner man sig ganska så orolig ju, nu när det gått några dagar…

Retriever456
2020-01-23 22:59
#5

#4 fattar absolut att du är orolig, det blir bra tror jag verkligen! 

Har min första valp nu så har inte själv några erfarenheter av detta men me tanke på vad hände me valpen i min valps kull så tänker man ju att det är väldigt vanligt med reaktion från den här vaccinationen.  Berätta gärna mer efter du pratat med veterinär!

keithan
2020-01-25 21:28
#6

#5 Jag kontaktade olika veterinärer i förrgår och alla sa att de tyckte det var konstigt att hans slöhet hållit i så länge men att det gick bra att avvakta och om han nu skulle bli värre så borde vi åka in. Jag kom ju på att jag avmaskade honom dagen efter, slöhet kan vara en bieffekt av även avmaskning tydligen. Möjligtvis var det dumt att avmaska i samma veva som själva vaccinationen, lätt att vara efterklok trots allt. Hur som helst har han återgått till sitt riktiga jag i dag men jag tänker åka in till veterinären på måndag för säkerhets skull.

Annons:
Retriever456
2020-01-25 23:03
#7

#6 härligt att höra att det är bättre!

eli1991
2020-01-26 14:10
#8

Min hund blev superslö och hade diarré i typ 2v efter vaccinet vid 12v😬 nu har han precis fått sitt 1 års vaccin och det märks inte alls🙂

keithan
2020-01-26 15:31
#9

#8 Det känns tryggt att höra att det finns andra som haft samma biverkning(ar)! Väldigt tråkigt för både hund och ägare men jag ska återigen berätta för veterinären i morgon under hälsokontrollen om hur han har varit, så de kan vidarebefordra denna information till företagen som producerar vaccin.

Upp till toppen
Annons: