Annons:
Etikettövrigt
Läst 935 ggr
Retriever456
2020-01-22 15:00

Fästingmedel/fästninghalsband?

Nu är det ju ett bra tag kvar till sommarn men ändå haha, vad använder ni er av? Vad finns det ens för alternativ? På våra katter använder inget och inte på äldsta hunden heller (då hon är i Spanien mesta delen av sommaren) så vi är inte så "insatta" i den delen  men nu har vi en valp som kommer va ca 9-10 månader i sommar och vi planerar att vara på landet väldigt mycket. 

Han älskar även att bada och vi har havstomt så det kommer bli en del badande, det är väldigt mycket högt gräs osv oxå runtomkring . Vad för något är bäst då? Har hört att det va något fästning halsband skadar fiskar om det badas med osv och det vill vi klart inte. Vad är skonsammast för hunden? Vad använder ni er av och vad tycker ni är bäst?

Annons:
Hornslandet
2020-01-22 15:18
#1

Använde Scalibor halsband första sommaren. Sen dess har jag använt Nexgard ett par år och kommer använda det i sommar med. Tycker det funkar jättebra. Inte haft nån biverkning alls och fästingarna dör när de sätter sig. Har dock märkt att man inte måste ge en tablett i månaden, effekten verkar hålla i sig iaf två. 

Halsband gör att pälsen tovar sig vid halsen något enormt på min hund. Plus att de inte kan bada med det. Och att funktionen inte var så bra, flera gånger satte sig fästingar ändå och blev stora.

Jojaton
2020-01-22 17:02
#2

Har använt både Nexgard och Bravecto med väldigt bra resultat. Första gången han fick Nexgard blev han väldigt dålig i magen, men han var i en period där han i princip inte åt någonting så jag tror det var det som spökade - blev lite för mycket för magen att hantera. Efter det har jag inte haft några biverkningar över huvud taget och fästingarna dör fort. Ger inte heller så ofta som det står på förpackningen, och bara en halv tablett åt gången.

Johanna - Instagram

Maleficum
2020-01-22 19:37
#3

Vi använde Scalibor halsband de första åren på vår labrador (och på kompisens hund) men efter några år (tror det var när hon var 9 år) fick vår labbe en ganska dålig reaktion på halsbandet (blev helt "borta" och vinglig och betedde sig allmänt konstigt, till och med min mormor som inte kan läsa hund alls reagera på att hon inte var sig själv) så när Bravecto kom började vi använda det på båda hundarna och det funka utan problem. Räckte det med en tablett för hela säsongen för dem båda.

Antar vi kommer köra Bravecto till nya hunden också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Retriever456
2020-01-23 13:30
#4

#1 #2 #3 Låter som att det blir nexgard eller bravecto, tack för tipsen!!

Frida B
2020-01-24 05:05
#5

Bravecto kör vi :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: