Träning & Inlärning

När jag vaknade i förmiddags...

2020-01-21 16:24 #0 av: Mitchika

Redan som valp tyckte Everest att det var jätteläskigt när brevbäraren (eller någon annan) höll på och slamrade med brevlådan på vår ytterdörr. Han morrade, kunde skälla och blev både osäker, misstänksam och rädd. Spelade ingen roll om det var hans favoritperson som öppnade brevlådan, pratade glatt och slängde in godis. Det var lika obehagligt oavsett vad vi gjorde. Spöke

När han var runt halvåret lärde en av mina vänner mig hur jag kunde använda Everests vilja att imitera mig och hans lätthet att förstå gester till att enkelt lära honom ett hämtningskommando för hans favoritleksak. Det gick över förväntan och han lärde sig det mycket fortare än vad jag hade räknat med. 

Det dröjde inte länge förrän jag började använda hämtningskommandot även på "förbjudna" föremål som han inte fick leka med. Han var dock väldigt snabb med att förstå sin uppgift. Föremålet jag pekade ut skulle inte lekas med eller tuggas på, utan hämtas och ges till mig. Därefter fick han gottis och något kul att leka med istället! Vanliga tidningar var det allra svåraste för honom. Dom var ju så roliga att bita i och riva sönder, det lät ju så härligt. Skrattar

Men han lärde sig sitt nya jobb och det tog inte lång tid förrän han kunde hämta och plocka upp föremål jag tappade eller glömde, vilket är extremt uppskattat då jag är väldigt fumlig av mig. Vi jobbar fortfarande på pekandet, då han ibland har lite svårt för att förstå vilket föremål jag menar eller pekar på om det finns för många att välja mellan. 

Sen kom min mamma med den geniala idén. Vore det inte bra att lära Everest att hämta posten? Jo, absolut! Om det fungerade skulle Everest förhoppningsvis börja associera slamret från brevlådan och att posten kommer med något positivt istället. Så vi började träna! Varje gång posten kom sken jag upp som en sol, lät överlycklig och skyndade ut till dörren och gav hämtningskommandot medan jag pekade på posten. När Everest tog upp den och gav den till mig överöstes han med beröm och godis. 

Nu för tiden (när han är ett och ett halv år gammal) är det hans självklara uppgift som han utför helt på egen hand. Så fort han hör posten komma flyger han upp och skuttar glatt ut i hallen för att sedan komma till mig med med en tidning, ett kuvert eller vad det nu kan vara i munnen. Han ger det till mig, får beröm och godis och kommer det mer än en grej i posten så hämtar han dom oftast en och en för att få så mycket beröm och godis som möjligt. Man är väl inte dum, eller hur? Skämtar

Inget mer skällande, morrande eller osäkerhet kring brevlådan. Den har numera omvänts till något positivt och även lite stimulerande. Skrattar

Så, efter promenaden vid sju imorse gick jag tillbaka till sängen och lade mig igen då jag håller på att tampas med en fruktansvärt envis förkylning som jag drog på mig under ledigheten som bara vägrar ge med sig. Jag somnade om och sov som en sten i flera timmar. 

När jag vaknade i förmiddags strax före tolv och slängde benen över sängkanten såg jag att det senaste numret av Hem & Hyra låg där på golvet bredvid sängen. Everest befann sig i soffan mitt emot sängen och viftade glatt på svansen när han såg att jag äntligen var vaken. Tidningen hade kommit medan jag sov och Everest tog sig an sin uppgift precis som vanligt. Liten försökte ge den till mig, som bara låg i sängen och sov otacksamt, så han lämnade helt enkelt tidningen på golvet nedanför sängen nära mig och lät den ligga. Kär

Jag vet att det var alldeles för sent, men jag var tvungen att ge honom godis och berömma honom i alla fall. Det var så fint och duktigt av honom. Tursamt nog kom det lite mer post nu på eftermiddagen som han kunde få beröm och belöning för direkt när han hämtade den. 

Vårt nästa projekt är att lära honom att fylla/tömma tvättmaskinen medan jag sorterar tvätten. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus
Medarbetare på The Sims iFokus
"Perfektion är en väg, inte ett mål." 

Anmäl
2020-01-21 16:52 #1 av: MonicaLagerquist

Vilken härlig historia och vilken duktig hund.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2020-01-21 17:13 #2 av: Mitchika

#1 Tack så mycket! SkrattarKramas

Ja, han är helt fantastisk. För det mesta, åtminstone. Gapskrattar

Vi hade några bakslag. Ganska nyligen var det den där paketavin som kom i posten en vecka före jul. Av någon anledning fick Everest för sig att just den var hans och den skulle ätas upp. Jag höll på och städade och hörde inte att den kom, så Everest tog den och gick ut med den i vardagsrummet. Där lade han sig tillrätta och satte igång med att tugga i sig den. 

Givetvis började han att äta på delen där streckkoden finns. Ni vet, den som dom behöver skanna in för att snabbt och smidigt kunna hitta paketet? Vilar huvudet i handen

Tack och lov upptäckte jag honom innan han hunnit sätta i sig hela avin, men tyvärr var koden förstörd och gick inte att skanna. Personalen på posten var så snälla att dom erbjöd sig att leta upp paketet ändå. Så historien slutade lyckligt i alla fall. Skrattar

Anmäl
2020-01-21 18:20 #3 av: QASIK

Helt LJUVLIGT exempel på att det går att vända något negativt till positivt för dem. Bara man själv har viljan och envisheten.
Underbar story Mitchika. Underbar!HjärtaHund

Medarbetare på Personlig Utveckling
"Det krävs en hel limpa av mindervärdighetskomplex för att få ihop till en ansenlig smula Storhetsvansinne"
~Sandlådefilosofen~

Anmäl
2020-01-21 18:24 #4 av: Mitchika

#3 Tack så mycket! HjärtaKramas

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.