Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1564 ggr
Mitchika
1/21/20, 4:24 PM

När jag vaknade i förmiddags...

Redan som valp tyckte Everest att det var jätteläskigt när brevbäraren (eller någon annan) höll på och slamrade med brevlådan på vår ytterdörr. Han morrade, kunde skälla och blev både osäker, misstänksam och rädd. Spelade ingen roll om det var hans favoritperson som öppnade brevlådan, pratade glatt och slängde in godis. Det var lika obehagligt oavsett vad vi gjorde. 👻

När han var runt halvåret lärde en av mina vänner mig hur jag kunde använda Everests vilja att imitera mig och hans lätthet att förstå gester till att enkelt lära honom ett hämtningskommando för hans favoritleksak. Det gick över förväntan och han lärde sig det mycket fortare än vad jag hade räknat med. 

Det dröjde inte länge förrän jag började använda hämtningskommandot även på "förbjudna" föremål som han inte fick leka med. Han var dock väldigt snabb med att förstå sin uppgift. Föremålet jag pekade ut skulle inte lekas med eller tuggas på, utan hämtas och ges till mig. Därefter fick han gottis och något kul att leka med istället! Vanliga tidningar var det allra svåraste för honom. Dom var ju så roliga att bita i och riva sönder, det lät ju så härligt. 😃

Men han lärde sig sitt nya jobb och det tog inte lång tid förrän han kunde hämta och plocka upp föremål jag tappade eller glömde, vilket är extremt uppskattat då jag är väldigt fumlig av mig. Vi jobbar fortfarande på pekandet, då han ibland har lite svårt för att förstå vilket föremål jag menar eller pekar på om det finns för många att välja mellan. 

Sen kom min mamma med den geniala idén. Vore det inte bra att lära Everest att hämta posten? Jo, absolut! Om det fungerade skulle Everest förhoppningsvis börja associera slamret från brevlådan och att posten kommer med något positivt istället. Så vi började träna! Varje gång posten kom sken jag upp som en sol, lät överlycklig och skyndade ut till dörren och gav hämtningskommandot medan jag pekade på posten. När Everest tog upp den och gav den till mig överöstes han med beröm och godis. 

Nu för tiden (när han är ett och ett halv år gammal) är det hans självklara uppgift som han utför helt på egen hand. Så fort han hör posten komma flyger han upp och skuttar glatt ut i hallen för att sedan komma till mig med med en tidning, ett kuvert eller vad det nu kan vara i munnen. Han ger det till mig, får beröm och godis och kommer det mer än en grej i posten så hämtar han dom oftast en och en för att få så mycket beröm och godis som möjligt. Man är väl inte dum, eller hur? 😉

Inget mer skällande, morrande eller osäkerhet kring brevlådan. Den har numera omvänts till något positivt och även lite stimulerande. Skrattar

Så, efter promenaden vid sju imorse gick jag tillbaka till sängen och lade mig igen då jag håller på att tampas med en fruktansvärt envis förkylning som jag drog på mig under ledigheten som bara vägrar ge med sig. Jag somnade om och sov som en sten i flera timmar. 

När jag vaknade i förmiddags strax före tolv och slängde benen över sängkanten såg jag att det senaste numret av Hem & Hyra låg där på golvet bredvid sängen. Everest befann sig i soffan mitt emot sängen och viftade glatt på svansen när han såg att jag äntligen var vaken. Tidningen hade kommit medan jag sov och Everest tog sig an sin uppgift precis som vanligt. Liten försökte ge den till mig, som bara låg i sängen och sov otacksamt, så han lämnade helt enkelt tidningen på golvet nedanför sängen nära mig och lät den ligga. 😍

Jag vet att det var alldeles för sent, men jag var tvungen att ge honom godis och berömma honom i alla fall. Det var så fint och duktigt av honom. Tursamt nog kom det lite mer post nu på eftermiddagen som han kunde få beröm och belöning för direkt när han hämtade den. 

Vårt nästa projekt är att lära honom att fylla/tömma tvättmaskinen medan jag sorterar tvätten. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
MonicaLagerquist
1/21/20, 4:52 PM
#1

Vilken härlig historia och vilken duktig hund.

Stolt ägare till fem La permer

Mitchika
1/21/20, 5:13 PM
#2

#1 Tack så mycket! 😃🤗

Ja, han är helt fantastisk. För det mesta, åtminstone. 😂

Vi hade några bakslag. Ganska nyligen var det den där paketavin som kom i posten en vecka före jul. Av någon anledning fick Everest för sig att just den var hans och den skulle ätas upp. Jag höll på och städade och hörde inte att den kom, så Everest tog den och gick ut med den i vardagsrummet. Där lade han sig tillrätta och satte igång med att tugga i sig den. 

Givetvis började han att äta på delen där streckkoden finns. Ni vet, den som dom behöver skanna in för att snabbt och smidigt kunna hitta paketet? 😕

Tack och lov upptäckte jag honom innan han hunnit sätta i sig hela avin, men tyvärr var koden förstörd och gick inte att skanna. Personalen på posten var så snälla att dom erbjöd sig att leta upp paketet ändå. Så historien slutade lyckligt i alla fall. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[QASIK]
1/21/20, 6:20 PM
#3

Helt LJUVLIGT exempel på att det går att vända något negativt till positivt för dem. Bara man själv har viljan och envisheten.
Underbar story Mitchika. Underbar!❤️🐶

Mitchika
1/21/20, 6:24 PM
#4

#3 Tack så mycket! ❤️🤗

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Hornslandet
1/22/20, 9:00 AM
#5

Härligt! 

Apportering i vardagen sådär är skoj. Min hund har jag alltid uppmuntrat till att hämta grejer, och brukar säga åt honom att hämta skor, handskar mm på skoj, eller matskålen när han ska äta, osv. Min mor/hundvakt gör samma sak numera. Allt från skor till nyckelknippa.. Tidningen försökte jag med på senare tid, den är dock rätt rolig att tugga sönder här också, men han skulle säkert kunna lära sig!

Mitchika
1/22/20, 10:03 AM
#6

#5 Jag håller verkligen med, det är jätteroligt. 😃

Jag körde det med min förra hund också (nuvarande hunds gammelmorbror) och vi hade en lek vi brukade leka när jag var i badrummet och gjorde mig i ordning. Jag gav helt enkelt kommandot hämta och han rusade iväg och hämtade vad han än hittade eller kände för. Oftast var det hans leksaker, men ibland en plastpåse, mina skor, mina tofflor, en strumpa som låg kvar på golvet någonstans, diskborsten från köket, kopplet och annat som fanns inom räckhåll för honom. 

Han fick massor av beröm för varje föremål och tyckte det var fantastiskt kul. När jag var klar inne i badrummet låg nästan halva lägenheten därinne och jag fick börja med att lägga tillbaka allt på rätt plats. Ett kul, alternativt sätt att städa och sortera i hemmet. 😃

Tidningen var svår för Everest med och han är fortfarande bra sugen på att behålla den och slita sönder den själv. 😃

Åh, nyckelknippa är bra jobbat! Det kan vara svårt för dom. Everest har problem med den, men förra hunden kunde plocka upp nyckelknippan fast han inte var speciellt förtjust i att göra det. Istället jobbade jag mycket på att han skulle stanna och markera om han hörde nyckelknippan falla i marken, utifall att jag skulle tappa den eller den trillade ur fickan utan att jag märkte det.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Changrila
1/22/20, 7:35 PM
#7

Så fantastisk läsning!

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Herveaux
1/22/20, 9:26 PM
#8

Åh, underbar och inspirerande läsning!❤️🐶❤️
Hoppas du hunnit börja repa dig från din dundersnuva nu. Jag är själv i sluttampen av en feber-halsont-bedrövelse men att få skratta så här måste vara bra kurering. 😃


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Mitchika
1/23/20, 11:47 AM
#9

#7 Tack så mycket! 😃🤗

#8 Tack så hemskt mycket! ❤️🤗

Än så länge sitter den envist i, men jag har inte ont i halsen och örat längre så det börjar gå åt rätt håll i alla fall! Om bara andningen kunde bli bättre skulle jag vara nöjd. Du också, din stackare? Krya på dig, jag hoppas eländet ger med sig snart. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

monstermash
1/24/20, 2:39 PM
#10

Vilken härlig historia, och krya på dig! Det låter som vi har samma förkylningsvirus, är också helt utslagen.

Mitchika
1/24/20, 8:26 PM
#11

#10 Tack så mycket! 😃🤗

Krya på dig du med! Ja, det låter som det. Jag har aldrig blivit så här utslagen av en vanlig förkylning förut. Förra året hade jag flunsan och jag mår nästan lika pyton nu som jag gjorde då, minus värken och febern. Jag hoppas verkligen att alla vi sjuklingar blir av med eländet snart. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

hemul
1/24/20, 8:51 PM
#12

Har klarat mig över ett år nu. Men året innan hade jag 3 förkylningsfria månader på hela året - sommarmånaderna. Den ena förkylningen avlöste den andra och de var alla långvariga. Inte särkilt dålig någon gång, men det tärde ändå väldigt mycket då jag inte hann vara frisk emellan. Är fortfarande konstig i halsen efter det där, känslig för kyla och så.

Krya på er! Att var sjuk suger.

Mitchika
1/27/20, 7:35 PM
#13

#12 Tack så mycket! 🤗

Ja, det gör det verkligen. Jag verkar äntligen vara på bättringsvägen efter ett par riktigt kassa dagar, så nu är det dags att ta itu med hunden och hemmet ordentligt. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Hornslandet
1/27/20, 7:44 PM
#14

På temat av den här tråden:

Nån som har några kul tips/utmaningar/idéer för att baka in apportering mer i vardagen? Dvs a la klassiskt "hämta tofflorna till husse"-stuk. Eller som TS gör med tidningen. Vilka fler saker kan man baka in i vardagen hyffsat enkelt där hunden får apportera som en del av livet så att säga? :)

En sak jag tex gör ibland är att en matskål i plast kan få ligga kvar på golvet efter han har ätit. Vid nästa måltid så ber jag honom hämta den så jag kan fylla på med mat. Har mina skor i badrummet eller skoskåp, så brukar även ta av mig skorna direkt i hallen sen gå till skåpet eller badrummet, säga åt honom att springa och hämta dem till mig. Såna saker.

Mitchika
1/27/20, 8:00 PM
#15

#14 Min favoritgrej att göra är att tappa saker på golvet med flit. Sånt som är lätt/lättare för hunden att plocka upp åt mig till en början innan man ökar till lite mer komplicerade saker. Därefter ber jag hunden att plocka upp föremålet och ge det till mig. Efter en tid sker det nästan automatiskt när jag faktiskt tappar något i närheten av hunden på riktigt. 😃

Favoriten hos honom just nu är att plocka upp och ge tillbaka kopplet på väg ut/in på promenaderna om jag hakar fast det och sen släpper det på golvet. Eller om jag släpper det när vi går in från trapphuset till lägenheten. Av någon anledning tycker han att det är jätteroligt och har rejäl koll på när jag inte håller i det längre.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Hornslandet
1/27/20, 10:22 PM
#16

#15 Bra idé med kopplet! Jag har haft min att apportera koppel/halsband nångång när vi ska ut på promenad, men hade inte tänkt på att de kan apportera koppel när de sitter fast i det.. :) Som en rolig liten inkallning.

Upp till toppen
Annons: