Annons:
Etikettövrigt
Läst 1930 ggr
Hornslandet
1/21/20, 8:40 AM

Foder ~10% fett?

Pga vissa värden på blodprovet hos min hund så tycker vetten att min hund ska äta foder som inte ligger över ca 10% eller så i fetthalt. Detta uppkom efter han var jäkla dålig i magen i ett flertal omgångar i somras/höstas. Pga vidare utredning då han redan gick på RC's skonkost så har han fram till nu fått äta RC Gastro lowfat. Hans mage funkar bra på det, men det märks att det inte är så gott då han ibland inte vill äta, mm. Vilket krånglar till det lite för oss, plus att jag inte tycker så mycket om RC i allmänhet.

Nu när han är frisk och mår bra från sina omgångar förra året så tänker jag börja se vad han kan äta igen i form av godis, tuggisar mm.

Vet ni vad det finns för (bra) foder som ligger lågt i fett?
Vad som hundgodis ligger lågt i fett som ni vet om?

Han har tidigare ätit mestadels Mush röd, oftast gått fint men haft slängar av lös mage vid tillfällen. Inte direkt en hund med järnmage.

Annons:
Semlalatte
1/21/20, 9:00 AM
#1

Är det torr- eller färskfoder du är ute efter?

Jojaton
1/21/20, 9:22 AM
#2

Real Senior Light ligger på 9% fett, kan vara att Emmzo Vilt också ligger under 10%

Johanna - Instagram

Hornslandet
1/21/20, 10:40 AM
#3

Torr eller färsk kan båda möjligen fungera! Men på färsk måste man väl räkna om fettprocenten? Så jag tror Emmzo vilt på 7.5% blir betydligt mer än 10% fett på torrsubstans?

Lona
1/21/20, 11:21 AM
#4

#3, Ja, man får räkna om till TS på färskfoder. Det är nog främst lightfoder som har så låg fetthalt, dessvärre är de sällan särskilt goda om man har en kräsen hund.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
1/21/20, 1:11 PM
#5

#4 Nej, så är det väl såklart. Min hund som alltid ätit annat foder med väldigt god aptit äter nuvarande RC lowfat när han är hungrig. Så det går att få i honom tillräckligt, men man kan inte själv bestämma när det kommer hända riktigt, och det har inget värde som träningsgodis just förutom vid vissa tillfällen.

Bravo Lamm kanske? 4,5% fetthalt/färskfoder.. måste bara kolla upp hur man räknar om det, men det är ändå 3 gånger längre fetthalt än Mush Vaisto.

https://www.bravodjurfoder.se/inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckning/foder-med-gr%C3%B6nsaker/lamm-2460693

Som torrfoder har jag bara hittat Acana Light&Fit. 11% fett. Men kycklingbas, och det går bort (han har inte mått bra på kycklingfoder förut).

Semlalatte
1/21/20, 1:31 PM
#6

#5 Denna använder jag: http://hundapoteket.se/lite-fodermatematik/ Nu ger jag inte torrfoder längre men har du tittat på Magnussons Light?

Annons:
Maleficum
1/21/20, 3:10 PM
#7

Vår labbe åt Magnussons light foder och funka väldigt bra på det (och gillade det massor). Hon hade väldig problemmage som valp/unghund men efter vi bytte till magnusson så fick hon plåtmage.

Har haft andra kräsna hundar som gillat det också.

Sen ligger deras spannmålsfria och vuxenfoder på 12% fett (vet inte hur extremt exakt fetthalten behöver vara för att funka för din hund).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hornslandet
1/21/20, 3:46 PM
#8

#7 Tack för tipsen! Nej, jag vet inte heller om det är SÅ blodigt att det måste ligga på exakt 10%, det var bara en siffra vetten sa förut. Det ska jag kolla upp. Ska få tillbaka blodvärdena nu om en vecka eller nått, så vet jag om det kanske var mer en tillfällig grej pga olika magproblem eller nått som sitter i också.

Ambrose
1/22/20, 3:11 PM
#9

Hade det varit ett alternativ att t.ex. tillsätta blodpulver i maten för att få den mer aptitlig om det blir svårt att hitta ett annat foder? Finns ju många fördelar med blodpulver, inte bara smakförstärkare.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hornslandet
1/22/20, 3:16 PM
#10

#9 Det går förstås bra, har inte känt behovet riktigt då han trots allt ändå får i sig dagsransonerna. Lite av anledningen till att jag vill byta är att jag inte tycker RC är så jäkla bra, och rätt dyrt för att inte vara så jäkla bra. Och att jag gärna tillsätter blodpulver till när han ska få saker som träningsgodis (då han äälskar allt när man haft dit blod :D).

eli1991
1/26/20, 2:12 PM
#11

Min hund äter Happydog naturcroq lamm och ris. 9%fett om jag inte har helt fel. Min hund är känslig mot hög fett halt och mår kanon av detta 🙂

Debinix
1/30/20, 10:13 PM
#12

Frågade du vilken test-markör din vetrinär refererade till och har du fått det aktuella värdet som föranledde rekomendationen om att minska fetthalten?

När det gäller matprodukter för oss människor har de senaste 50-åren (helt felaktigt) etablerats en fullständigt noja om att allt "fett" är onyttigt för oss. Om man minskar fettet smakar maten sämre  och det har din hund mycket riktigt konstaterat.

Hornslandet
1/31/20, 12:09 AM
#13

#12 Fick, men tappat bort. Ska få ut det igen..

 Jag håller med dig i övrigt om nyttigheten med fett. Men det verkar rätt etablerat med just koppling mot problem med bukspottskörteln hos hundar?

Annons:
Debinix
1/31/20, 10:45 AM
#14

Bukspottkörtelproblem och fett är mycket riktigt en etablerad riskfaktor.

Upp till toppen
Annons: