Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1018 ggr
keithan
2020-01-20 19:34

Acana hundfoder

Någon här som använder sig av Acanas hundfoder? Förstår mig inte riktigt på de olika ”kategorierna” de har på sin hemsida och vad som skiljer dem åt förutom vad för sorts kött. Skulle gärna vilja höra ifall detta är ett märke att rekommendera. Inkludera gärna vilket av deras foder ni i så fall har till er(a) hund(ar).

Annons:
lizton
2020-01-20 20:11
#1

Acana är ett jättebra foder, tycker jag. Våra hundar har ätit av olika sorter;  Acana  Grass Fed Lamb,  Acana Ranchlands och tidigare också Acana Wild Praire Dog och Acana Dog Adult. Om hunden är känslig i magen så passar Acana Grass Fed Lamb.

Acana har samma tillverkare som Orijen. Råvarorna är av samma kvalitet, men Orijen är köttrikare och dyrare. Acana har aldrig haft några återkallningar av foder, vad jag vet. (Återkallningar är vanliga pga något som inte är bra,  t ex bakterier eller mögel i fodret. Många kända märken har haft det, men inte Acana.)

Här kan du läsa om de olika fodersorterna på Acanas egen hemsida:  https://acana.se/

Byt långsamt så att magen hinner ställa om. Blanda i en liten del av det nya fodret och öka på dag för dag så ser du om det går bra.

-Aida-
2020-01-20 20:14
#2

Acana singles är för känsliga hundar medan Heritage kommer från kyckling, fisk, boskap medan Regional är från boskap och mindre från kyckling. Dom har massor med olika påsar av mat, det beror väl mest på vilket slags protein du vill ge din hund. Påsarna med small breed är mindre kulor och med Large breed är större kulor, annars är de inte mycket annan skillnad. Om du kollar innehållsmässigt så är dom extremt lika och vissa påsar är exakt samma fast olika storlekar bara på kulorna.
Jag hade Acana Large Breed för att min hund är en större ras och han kasta gjärna i sig maten som hade mindre kulor, han slapp också övergånga mellan puppy och adult för att dom påsarna var identiska. Det var flera år sen han åt Acana och mår bättre utan det idag men han har också känslig mage.

keithan
2020-01-20 20:26
#3

#1 Tack så hjärtligt för svar! Har varit sugen på att testa deras foder då jag hittills endast hört gott om Acana och det är ju ett stort plus att de inte fått någon återkallelse.

keithan
2020-01-20 20:27
#4

#2 Tack för svar! Eftersom du säger att han mår bättre utan det i dag—hur kommer det sig? Utfodrar du något annat som är bättre eller tyckte du att deras foder överlag inte var något bra?

Frida B
2020-01-20 20:43
#5

De gånger jag testat acana har mina hundar bajsat sjukt mkt och vart ganska halvdana i magen. Sen väljer jag helsy bort ett svindyrt foder som fraktas över halva jorden…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

keithan
2020-01-20 21:51
#6

#5 Oj, ja det var ju synd med tanke på vad jag hört om märket sen tidigare. Säkerligen är det ju individuellt för varje hund, precis som med alla foder och märken generellt.

Annons:
Frida B
2020-01-21 06:59
#7

#6 alltså det där är individuellt. Hade det funnits ett foder som funkar för alla hundar hade vi inte behövt så många märken. Vad jag känner är dels romanen till innehållsförteckning, och att fodret tillverkas långt bort. Väljer hellre nordiskt foder.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

-Aida-
2020-01-21 13:05
#8

#4 Fodret är bra, det håller jag med om men det bara funkade inte på min hund tyvärr. Han är känslig i magen och va potatismosig i magen till och från, de blev aldrig helt bra. Han fällde enormt mycket också, aldrig sett han fälla så mycket som då. Han äter sen dess Arion, är inte helt nöjd med innehållet i de men han funkar på de, han blev jätte bra i magen och fäller normala mängder päls. Sen börja jag blanda ut de med färskfoder så han ska snart gå över helt på färskfoder, hans mage har aldrig mått bättre.

keithan
2020-01-21 13:20
#9

#8 Tack! Har också funderat på att gå över till färskfoder alternativt BARF så får se om det ens blir torrfoder öht. Har hört så otroligt bra om just BARF-dieten. Den ska tydligen vara bra för hundars hälsa generellt, specifikt bra för mage och tänder, dessutom ska pälsen tydligen få väldigt fin kvalité.

Upp till toppen
Annons: